Okullardaki gürültü kirliliğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, okullardaki gürültü kirliliğini, öğretmenlerin sorun olarak algılama durumları, gösterdikleri tepki biçimleri, psikolojik ve fizyolojik olumsuz etkilenmeleri ve alınabilinecek önlemlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesine çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim yılı, Kahramanmaraş ili, Onikişubat merkez ilçede kamuya ait 15 farklı okulda, 136’sı ilkokul, 86’sı ortaokul ve 120’si de lisede görev yapan toplam 342 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada çalışma grubunun oluşturulması sürecinde olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden küme örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, genel bilgi formunun yanı sıra, orijinali Bulunuz ve diğ. tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruların, araştırmacı tarafından kapalı uçlu soru maddelerine çevirerek geliştirdiği anket kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Alt problemlerden, gürültü kirliliğinin okul düzeylerine göre karşılaştırılmasının yapılmasında kaykare tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın diğer alt problemleri için elde edilen veriler ise, okul düzeyi bağlamında frekans, yüzde ve aritmetik ortalama teknikleriyle çözümlenerek açıklanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun okullardaki gürültü kirliliğini, önemli bir sorun olarak algıladıkları, en fazla gürültünün ilkokullar, daha sonra ortaokullar ve liselerde olduğunu gösterirken, öğretmen görüşlerine göre okullardaki en yüksek gürültü kirliliğinin öğrenci kaynaklı olduğu görülmektedir. Okullarda öğrenci kaynaklı gürültü kirliliğini önleme konusunda öğretmenlerin genel çoğunluğunun öğrencileri uyarmayı tercih ettikleri görülmektedir. Çözüm olarak, eğitim ortamlarında ölçüm çalışmaları yapılarak gürültü kaynaklarının belirlenmesi ve konunun muhatapları nezninde, insan ve teknik donanıma bağlı gürültü kaynaklarının oluşturduğu gürültü kirliliğinin en aza indirilmesi ya da mümkünse ortadan kaldırılması yönünde teknik, eğitsel ve yasal, çaba ve çözüm yollarına başvurulmalıdır.
This research, conducted to determine teachers' views on noise pollution in schools, is a descriptive study in the scanning model. In the study, it was tried to determine the perception of noise pollution in schools as a problem by teachers, the way they react, their negative effects on psychological and physiological and the measures that can be taken. The study group of the study consists of 342 teachers, 136 of whom are working in primary schools, 86 in secondary schools and 120 in high schools, in 15 different public schools in the city of Kahramanmaraş, central district, in the 2018-2019 academic year. In the study, cluster sampling technique, one of the probabilistic sampling methods, was used to determine the study group. In the collection of research data, in addition to the general information form, the original Buliniz et al. The questionnaire developed by the researcher by converting the questions in the semi-structured interview form to closed-ended question items developed by The data obtained were analyzed through the SPSS program. Among the sub-problems, the skateboard technique was used to compare noise pollution according to school levels, while the data obtained for other sub-problems were analyzed by frequency, percentage and arithmetic mean techniques in the context of school level. According to the findings obtained in the study, it is thought that the majority of teachers perceive noise pollution in schools as an important problem and the highest noise is in primary schools, then secondary schools and high schools. It is observed that the general majority of teachers prefer to warn students in order to prevent noise pollution. As a solution, technical, educational and legal efforts and solutions should be used to minimize or if possible eliminate noise pollution caused by noise sources due to human and technical equipment in educational environments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |