İnternetin ve özellikle de sosyal medyanın gün geçtikçe yaygınlaşması, insanların iletişim ve bilgi edinme gibi konularda bu platformlarda daha aktif hale gelmesini sağlamıştır. Üniversite tercih süreci öğrenci için geniş çaplı bir araştırma yapmasını gerektirecek, bu konuda bilgi edinme amacıyla sosyal medyadan faydalanabileceği bir süreçtir. Bu nedenle çalışmada öğrencilerin sosyal medya üzerinde üniversite ile ilgili bilgi edinmeleri sırasında nelere dikkat ettiklerinin ve üniversitelerin potansiyel öğrencileriyle ne şekilde iletişim kurmaları gerektiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, lisans ve önlisans turizm eğitimi alan 230 üniversite öğrencisinin katılımıyla Nisan-Mayıs 2020 tarihleri arasında Google Forms üzerinden kendilerine ulaştırılan anket aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, katılan öğrencilerin %97,4'ü sosyal medyayı aktif olarak kullanmaktadır. Bu nedenle üniversitelerin sosyal medyadaki varlıklarını güçlendirmeleri çok önemli ve gereklidir. Araştırmaya katılan öğrencilerin en çok tercih ettikleri sosyal medya platformları %91,7 ile Instagram ve %80 ile YouTube’dur. Bu bilgilerle üniversitelerin Instagram ve Youtube hesaplarını daha aktif kullanmalarının öğrencilere ulaşmayı kolaylaştıracağı söylenebilir. Ayrıca sosyal medya ölçeğinde açıklayıcı faktör analizi yapılmış ve analiz sonucunda 3 boyut elde edilmiştir: sosyal medya algısı, sosyal medya araçlarının tercihe etkisi ve sosyal medyaya yönelik tutum. Cronbach Alpha ile yapılan güvenilirlik analizi sonucunda toplam 3 faktörün güvenirlik katsayıları incelendiğinde 1. Faktör ,878, 2. faktör ,854 ve 3. faktör ,891 olduğu görülmüştür. Sosyal Medya ölçek boyutlarının güvenilir olduğu ve bu boyutlar arasında yapılan korelasyon analizi sonucunda boyutların birbirleriyle pozitif bir ilişki içinde olduğu görülmektedir. Katılımcıların demografik özellikleri ile bahsedilen sosyal medya boyutları arasındaki farklılıkları belirlemek için hipotezler geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin öğrenim durumlarının sosyal medyayı algılamalarında; sosyal medyayı ne kadar süredir kullandıklarının ise sosyal medyaya karşı tutumlarında etkili olduğu saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların tercih ettikleri sosyal medya kanallarının da sosyal medyaya karşı tutumlarında etkili olduğu tespit edilmiştir. Örneğin, Twitter kullanan katılımcıların kullanmayanlara göre tercih sürecinde sosyal medyadan daha fazla etkilendikleri, sosyal medya algısının ise Instagram kullanıcıları arasında daha olumlu olduğu görülmüştür.
The extensive use of the internet and especially social media has provided people to become more active on these platforms in matters such as communication and obtaining information. The university selection process is a process that will require a large-scale research for the student, and he/she can benefit from social media to obtain information on this subject. For this reason, it was aimed on the study to determine what students pay attention to while obtaining information about the university on social media and how they should communicate with potential students of universities. The research was conducted with the participation of 230 university students studying undergraduate and associate degree tourism through a questionnaire delivered to them via Google Forms between April and May 2020. According to the results of the research, 97.4% of the participating students use social media actively. For this reason, it is very important and necessary for universities to strengthen their presence in social media. Instagram with 91.7% and YouTube with 80% are the most preferred social media platforms by the students participating in the research. Also, an explanatory factor analysis was made on the scale of social media, and as a result of the analysis, 3 dimensions were obtained: social media perception, the effect of social media tools on preference, and attitude towards social media. As a result of the reliability analysis Cronbach Alpha values show that the Social Media scale dimensions are reliable. Hypotheses have been developed to determine the differences between the demographic characteristics of the participants and the social media dimensions mentioned. It was determined as a result of the research, student's educational status was effective on their perception of social media and also how long they used social media was effective in their attitudes towards social media. In addition, it has been determined that the social media channels preferred by the participants are effective in their attitudes towards social media. For example, it was observed that the participants using Twitter were more affected by social media in the preference process than those who did not, and the social media perception was more positive among Instagram users.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |