Siyaset genel olarak insanların yönetimine ilişkin faaliyetlerin tümünü ifade eder ve tüm bu faaliyetler siyaset biliminin konusudur. Demokratik vatandaş yetiştirmeyi amaçlayan sosyal bilgiler dersinin içeriğini oluşturan sosyal bilim alanlarından biri de siyaset bilimidir. Siyaset biliminin en önemli kavramlarından birini ise siyasi iktidar kavramı oluşturmaktadır. Öğretmenler, özellikle ilköğretim düzeyinde bulunan öğrenciler için oldukça etkili rol modelleridir. Geleceğin öğretmenleri olacak olan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sorumlu ve demokratik yurttaş yetiştirme amaçlarının etkin bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için siyasi iktidar kavramına ne gibi anlamlar yüklediklerinin bilinmesi oldukça önemli görülmektedir. Bu konuda bilgi sahibi olunması, geleceğin yurttaşlarının da bu kavrama yönelik algılarının nasıl şekilleneceği hakkında fikir verebilecektir. Buradan hareketle yapılan bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “siyasi iktidar” kavramına yönelik algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 139 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış formla toplanmıştır. Bu formda öğretmen adaylarından “Siyasi iktidar ……. gibidir/benzer; Çünkü…….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda toplam 76 metafor oluşturulduğu görülmüştür. Bu metaforlardan en fazla tekrar edilenler baba, öğretmen, aslan, çoban, aile metaforlarıdır. Oluşturulan metaforlardan hareketle toplam 11 farklı kategori oluşturulmuştur. Bu kategoriler “koruyup kollayıcıdır”, “herkese eşit mesafededir/adil yaklaşır”, “bilinmezliklerle doludur”, “varlığı gücüne bağlıdır”, “tüm hayatı çevreler”, “halkının rehberidir”, “sürekli değişir”, “fayda gözetenleri cezbeder”, “çıkarlarının peşinden gider”, “güven vermez”, “halkını yansıtır” kategorileridir. Elde edilen bulgulardan hareketle öğretmen adaylarının siyasi iktidar kavramına daha çok olumsuz anlamlar yüklediği söylenebilir.
Politics generally refers to all activities related to the governance of people, and all these activities are the subject of political science. One of the fields of social science that constitutes the content of the social studies course, which aims to raise democratic citizens, is political science. One of the most basic concepts of political science is the concept of “political power”. Teachers are highly effective role models, especially for students at the primary education level. Social studies prospective teachers, who will be the teachers of the future, have an aim to raise responsible and democratic citizens, and it is important to know what meanings teachers attribute to the concept of “political power” to achieve this aim. Having knowledge on this subject will give an idea about how the future citizens' perceptions on this concept will be shaped. Therefore, in the current study aims to examine the perceptions of social studies prospective teachers towards the concept of "political power" through metaphors. The study was designed through the phenomenology design, which is one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 139 social studies prospective teachers to study at a state university. The data of the study were collected with a semi-structured metaphor form prepared for the concept of “political power” of prospective teachers. In this form, prospective teachers were asked to fill in the blanks of sentence such as, “Political power is similar to…….; because it…….". The obtained data were analyzed by content analysis technique. In the study, a total of 76 metaphors were created by prospective teachers. The most repeated of these metaphors are father, teacher, lion, shepherd, family metaphors. A total of 11 different categories were created based on these metaphors. These categories ranked based on how much they contain metaphors. These categories are “protective”, "treat everyone equally/equitably, "enigmatic", “its existence depends on its power”, "encircles all life", " "the guide of its people", “ever-changing”, “attracts the self-seeking”, “lookout for oneself", "untrustworthy", "reflects the people" categories. Based on the findings, it can be said that social studies prospective teachers attribute mostly negative meanings to the concept of “political power”.
Political Science Political Power Social Studies Education Teacher Candidates Metaphor Study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |