There are practical and
theoretical reflections of the problem field which belongs to case-value discrimination in intellectual history.
Discussion’s sources are quite old as is. It is assumed that the roots of this
old problem area is more of methodological and epistemological. Human sciences
is a quite new discipline which shows up recently. There is no any conventional
definition of human sciences which was accepted by everybody. Human sciences
had been in natural sciences’ methodological and epistemological shadow since
it showed up. Human sciences which desires to get rid of this had tried to
determine its own methodological technic and its own problem field. While doing
this, case-value
discrimination which is a longstanding problem area
in intellectual history has continued to be a problem also in human sciences
field. This study tries to catch available problems that case-value discrimination generates in human sciences and to
tackle possible solution ways for these problems.
Düşünce tarihinde
olgu-değer ayrımına ait problem alanının pratik ve teorik yansımaları vardır.
Bu haliyle tartışmaların kaynağı, oldukça eskidir. Bu eski problem alanının
köklerinin daha çok metodolojik ve epistemolojik olduğu varsayılır. İnsan
bilimleri ise son dönemlerde ortaya çıkmış oldukça yeni bir disiplindir. İnsan
bilimlerinin günümüzde herkesçe kabul edilen uzlaşımsal bir tanımı yoktur.
İnsan bilimleri, ortaya çıktığı günden beri doğa bilimlerinin metodolojik ve
epistemolojik gölgesinde kalmıştır.
Bundan kurtulmak isteyen insan bilimleri, kendi metodolojik yöntemini ve
kendi problem alanını belirlemeye çalışmıştır. Bu yapılırken düşünce tarihinde
eskiden beri bir problem alanı olan olgu-değer ayrımı, insan bilimleri alanında
da problem olmaya devam etmiştir. Bu çalışma,
insan bilimleri alanındaki mevcut olgu-değer ayrımının meydana getirdiği
problemleri ve bu problemlere yönelik muhtemel çözüm yollarını ele almaya
çalışır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |