In Turkey, an adequate level of awareness has not yet been achieved about consciousness and
attitude towards disasters, and especially earthquakes which require attention because of their
economic and social consequences. This study aims to explore Afyon Kocatepe University
students’ attitudes towards disasters by incorporating cognitive, affective and behavioral
dimensions of attitude. The study further investigates the relationship between dimensions and
individual characteristics of participants. In this quantitative research, descriptive statistics, as
well as T-Test, Variance Analysis and Explanatory Factor Analysis of the scale developed for
the purposes of this research will be presented. The internal consistency of the scale is reported
by high Cronbach’s Alpha values. The results reveal that participants have an inadequate
knowledge level about disasters, high level of fear and anxiety, and inadequate ideal behaviors.
In addition, some individual characteristics are found to impact on the dimensions of attitude.
Türkiye’de gerek
ekonomik, gerek sosyal sonuçlarıyla dikkat çeken başta depremler olmak üzere
afetlere yönelik tutum ve bilinç konularında maalesef henüz yeterli farkındalık
düzeyine ulaşılamadığı görülmektedir. Söz konusu ihtiyaçtan yola çıkan bu
çalışma, Afyon Kocatepe Üniversitesi öğrencilerinin afetlere yönelik
tutumlarını, bilişsel, duyuşsal ve davranışsal boyutlarıyla değerlendirerek,
öğrencilerin söz konusu boyutlardaki tutumlarının bireysel özellikleriyle
ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel nitelikte olan bu araştırmada, betimleyici
istatistiklerin yanı sıra T Testi, Varyans Analizi ve oluşturulan ölçeğe ilişkin
Açıklayıcı Faktör Analizi’ne bir arada yer verilmiştir. Öğrencilerin afetlerle
ilgili yetersiz bilgi düzeyini, yüksek korku ve kaygı düzeyini, ideal
davranışların yetersizliğini ortaya koyan çalışmada, ayrıca tutumun boyutları
üzerinde etkili olan bazı bireysel farklılıklar da belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |