Bu
araştırmanın amacı, İlahiyat Fakültesindeki öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerinin
akademik özyeterlik ile ilişkisini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini
Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileri (n=345) oluşturmaktadır. Araştırmada
“Akademik Güdülenme Ölçeği”, “Akademik Özyeterlik Ölçeği”, ve “Kişisel Bilgi
Formu” kullanılmıştır. Araştırma verilerine tek yönlü varyans (ANOVA) analizi,
t–testi ve LSD testleri uygulanmış, pearson korelasyon katsayıları hesaplanmış,
regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma örnekleminden toplanan
veriler, SPSS 16.0 programı kullanılmış olup, ulaşılan bulgular yorumlanmıştır.
Ayrıca çalışmada her iki ölçeğe ilişkin güvenilirlik (Cronbach Alpha) değeri
0.875 olarak bulunmuştur. Çalışmada öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri
ile akademik öz yeterlilik düzeyleri; öğretim türü, cinsiyet, yaş, sınıf, ekonomik
durum, ailede karar alma durumu ve kitap okuma sayıları gibi değişkenler
açısından ele alınmıştır.
The
purpose of this research is to determine in relation with academic self-efficacy
the level of academic motivation of students in the Faculty of Theology. The
sample of the research is composed of the students of Gumushane University
Theology Faculty (n = 345). In the
research were used "Academic Motivation Scale", "Academic Self- Efficacy Scale" and "Personal Information
Form". To the study data were
applied one-way analysis of variance (ANOVA) analysis, t-test and LSD tests,
pearson correlation coefficients were calculated, regression analysis was
performed. Data collected from the research sample were used SPSS 16.0 program
and the findings were interpreted. In addition, the reliability for both scales
(Cronbach Alpha) was found to be 0.875 in the study. Academic motivation levels
and academic self-efficacy levels of students in study; is discussed in terms
of variables as type of education, gender, age, class, economic situation,
family decision making and the number of book readings.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |