Bu araştırmanın amacı, bir vakıf üniversitesinin
yabancı diller yüksekokulunda uygulanan 360 derece performans değerlendirme
sürecinin öğretim elemanları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji
deseniyle yürütülmüştür. Araştırma kapsamında İstanbul ilindeki bir
vakıf üniversitesi yabancı diller yüksekokulunda okutman kadrosunda bulunan
öğretim elemanlarıyla odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Çalışma grubu,
gönüllülük esaslı amaçlı örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Elde edilen
veriler kodlanarak kategoriler altında toplanmış ve betimsel analize tabi
tutulmuştur. Araştırma bulgularına dayanarak 360 derece performans
değerlendirme sürecinin bu kurumda çalışan öğretim elemanları üzerinde negatif
etkileri olduğu söylenebilir. Bununla birlikte katılımcılara göre bu
değerlendirme süreci adil ve şeffaf olmayan bir şekilde işlemekte olup, bu
durum öğretim elemanlarının iş motivasyonlarını olumsuz yönde etkilemektedir.
The purpose of the study is to examine the effect of
360 degree performance evaluation process in practice on instructors working at
a foreign languages preparatory school of a foundation university in Turkey.
Phenomenology model, one of the qualitative methods, was used in the research.
The study’s data obtained by using interview method which is one of the quality
research techniques. In this research, a focus group meeting was held with
foreign language instructors at a foundation university in Istanbul, Turkey.
The working group was created having a specified goal sampling method. The
obtained data were gathered under categories by coding and descriptive analysis
was made. Based on the findings of the study, it can be said that the 360
degree performance evaluation process has negative effects on the instructors.
According to participants the evaluation process is not only unfair and non transparent,
but also this situation negatively affects their job motivations.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |