Research Article
BibTex RIS Cite

Düşünmeye Teşvik Eden Kur’an Ayetlerinin Eğitsel Değeri (Ğaşiye Suresi 17. Ayet Örneği)

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 1998 - 2018, 17.09.2017

Abstract

Kur’an-ı Kerim, insanoğlunun anlam dünyasını
şekillendirerek duygu ve davranışlarına istikamet kazandırma maksadıyla
indirilmiş bir kitaptır. O’nun, kendini bir hidayet kaynağı olarak
nitelendirmesinin anlamı da esasen budur. ‘Hidayet kaynağı’ nitelemesi, Kur’an
ayetlerinin eğitsel açıdan taşıdığı değere işaret etmektedir. Bununla birlikte
Kur’an’ın bir hidayet kaynağı olarak işlev görebilmesi için bireylere düşen
bazı sorumluluklar bulunmaktadır. Ayetlerin manası üzerinde araştırmalar
yapılması ve zihinsel aktiviteler gerçekleştirilmesi bu sorumlulukların başında
gelmektedir. Ayetlerden alınması gereken ibretlerin ve çıkarılması gereken
derslerin keşfedilmesi başka türlü mümkün olmaz. Ayetleri anlama sürecinde
yararlanılması gereken başta gelen kaynaklar kuşkusuz tefsirlerdir. Ancak
mevcut tefsirlerde, ayet-i kerimelerin insan davranışlarına bakan yönü ile ne
ölçüde ele alınıp yorumlandığı araştırılmaya muhtaç bir meseledir. Söz konusu
ihtiyaçtan hareketle yapılan bu araştırmada, “Kur’an ayetlerinin eğitsel açıdan
taşıdıkları değerin, tefsir eserlerine yansıma durumu nedir?” sorusuna cevap
aranmıştır.

References

  • Açıkgöz, Kamile Ün. Aktif Öğrenme, İzmir: Biliş Yayınları, 2009.
  • Altıntaş, Ramazan “Ebu Hanife’nin (ö. 150/767) Akıl-Vahiy Anlayışı”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 2/1, (2004): 3-22.
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2015.
  • Aşılıoğlu, Bayram, “Başlıca Öğrenme ve Öğretim İlkeleri”, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Editör: Mehmet Aslan, Ankara: Anı Yayıncılık, (2007): ss. 34-40.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, trs.
  • Aydın, M. Şevki, Açık Toplumda Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2011.
  • Bilgiz, Musa, “Kur’an’da Bilgi ve Düşünce Üretimi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1/3, (2012): 53-86.
  • Cevherî, İsmail b. Hammâd, es-Sıhâh Tâcu’l-Luga ve Sıhâhu’l-Arabiyye, tahk. Ahmed Abdülgafur Attar, Kahire: 1987.
  • Erdem, Eda ve Özcan Demirel, “Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, (2002): 81-87.
  • Gezgin, Ali Galip, “Kur’an’da ‘Düşünme’ Anlamına Gelen Bazı Kelimeler Üzerine Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 32, (2014): 133-174.
  • İbn-i Kesir, Ebû’l-Fidâ, İsmâil b. Kesîr el-Kuraşî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, tahk. Sami b. Muhammed es-Sellame, Riyad: Dâru Tayyibe, 1999.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed, Lisânü’l-Arab, Beyrut: Dâru Sâdır, 1994.
  • Kalem, Salih ve Seval Er, “Aktif Öğrenme Modeliyle Oluşturulan Öğrenme Ortamının Öğrenme, Öğretme ve İletişim Sürecine Etkisi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 3/2, (2003): 433-461.
  • Kazanç, Fethi Kerim, “Selefiyye’nin Nass ve Metot Ekseninde Din Anlayışı ve Sonuçları”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 8/1, (2010): 93-121.
  • Kırdar, Şehabeddin, “Kur’an-ı Kerim’i Anlamadan Okuma Sorunu”, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 36, (2013): 31-54.
  • Kutub, Seyyid, Fî Zılâli’l-Kur’ân, Beyrut: Dâru’ş-Şurûk, 2003.
  • Râzî, Fahreddin, Mefâtihu'l-Gayb, Beyrut: Daru’l-Fikr, 1981. Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’ân Dili, Eskişehir: Nebioğlu Basımevi, 1962.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitimi ve Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım, İstanbul: DEM Yayınları, 2011.

Educational Value of Verses the Quran that Encourages to Think

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 1998 - 2018, 17.09.2017

Abstract

The Qur'an is a book that has been downloaded
with the purpose of giving direction to the emotions and behaviors of the human
being by shaping the world of meaning.
This is essentially the meaning of what he describes as a source of
guidance. In order for the Qur'an to function as a source of guidance, it is
first necessary to understand its verses. The primary sources that must be
utilized in the process of understanding the verses are undoubtedly tafsir.
However, in the present tafsir works, it is a matter that needs to be
investigated to what extent the verse is interpreted and interpreted in terms
of looking at human behaviors. In this research, which is based on the need,
the answer was searched in the question "What is the value of the Qur'anic
verses in terms of educational perspectives, reflection on the Qur'anic
works?"

References

  • Açıkgöz, Kamile Ün. Aktif Öğrenme, İzmir: Biliş Yayınları, 2009.
  • Altıntaş, Ramazan “Ebu Hanife’nin (ö. 150/767) Akıl-Vahiy Anlayışı”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 2/1, (2004): 3-22.
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2015.
  • Aşılıoğlu, Bayram, “Başlıca Öğrenme ve Öğretim İlkeleri”, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Editör: Mehmet Aslan, Ankara: Anı Yayıncılık, (2007): ss. 34-40.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, trs.
  • Aydın, M. Şevki, Açık Toplumda Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2011.
  • Bilgiz, Musa, “Kur’an’da Bilgi ve Düşünce Üretimi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1/3, (2012): 53-86.
  • Cevherî, İsmail b. Hammâd, es-Sıhâh Tâcu’l-Luga ve Sıhâhu’l-Arabiyye, tahk. Ahmed Abdülgafur Attar, Kahire: 1987.
  • Erdem, Eda ve Özcan Demirel, “Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, (2002): 81-87.
  • Gezgin, Ali Galip, “Kur’an’da ‘Düşünme’ Anlamına Gelen Bazı Kelimeler Üzerine Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 32, (2014): 133-174.
  • İbn-i Kesir, Ebû’l-Fidâ, İsmâil b. Kesîr el-Kuraşî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, tahk. Sami b. Muhammed es-Sellame, Riyad: Dâru Tayyibe, 1999.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed, Lisânü’l-Arab, Beyrut: Dâru Sâdır, 1994.
  • Kalem, Salih ve Seval Er, “Aktif Öğrenme Modeliyle Oluşturulan Öğrenme Ortamının Öğrenme, Öğretme ve İletişim Sürecine Etkisi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 3/2, (2003): 433-461.
  • Kazanç, Fethi Kerim, “Selefiyye’nin Nass ve Metot Ekseninde Din Anlayışı ve Sonuçları”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 8/1, (2010): 93-121.
  • Kırdar, Şehabeddin, “Kur’an-ı Kerim’i Anlamadan Okuma Sorunu”, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 36, (2013): 31-54.
  • Kutub, Seyyid, Fî Zılâli’l-Kur’ân, Beyrut: Dâru’ş-Şurûk, 2003.
  • Râzî, Fahreddin, Mefâtihu'l-Gayb, Beyrut: Daru’l-Fikr, 1981. Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’ân Dili, Eskişehir: Nebioğlu Basımevi, 1962.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitimi ve Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım, İstanbul: DEM Yayınları, 2011.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nazım Bayrakdar

Publication Date September 17, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Bayrakdar, N. (2017). Düşünmeye Teşvik Eden Kur’an Ayetlerinin Eğitsel Değeri (Ğaşiye Suresi 17. Ayet Örneği). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1998-2018. https://doi.org/10.15869/itobiad.332373

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).