İslâm ahlâk düşüncesinde
erdemler önemli bir yere sahiptir. Erdemlerin asıl sistematik bir yapı
içerisinde ahlâki erdemleri ele alan bir içerikle işlenmesi filozoflarla
birlikte ortaya çıkmıştır. Bu sınıflandırma geleneği Platon’a kadar uzanan uzun
bir tarihi geçmişe sahiptir. Platon’dan
beri ahlâkta dört esas erdem kabul edilmiştir. Yine Galen’in nefsin üç gücüne karşılık
gelecek şekilde erdemleri tasnifi İslâm düşünce geleneğinde erdem anlayışının
temelini oluşturmaktadır. Çalışmamızda Şehrezûrî’nin gelenekle bağı ve bu
geleneğe katkıları ortaya konulmaktadır. Şehrezûrî kendinden önceki
filozoflarda olduğu gibi erdemleri nefsin kuvvelerine dayandırmaktadır.
Platoncu yaklaşımla erdemlerin kaynağının insan nefsinin (nefs-i nâtıka)
üç temel gücü olduğunu ifade eden filozofumuz, erdemlerin insan nefsinin
kuvvelerinin itidal sınırında olduğunda ortaya çıkacağını belirtir. İtidalden
uzaklaşıp ifrât ve tefrît taraflarına meylederse bu durumda erdemsizlikler
ortaya çıkar.
Virtues have an important place in Islamic ethic. The handling of the
virtues that is within a systematic structure and with content that discusses ethic
virtues emerged with the philosophers. This tradition of classification has a long
historical background that goes back to Plato. Since Plato, four basic virtues
have been accepted. Additionally, Galen’s classification of virtues that
corresponds to three forces of nafs, form the basis of concept of virtues in
Islamic thought tradition. In this study, Shahrazûrî’s bond to the tradition
and his contributions to it, is presented. Shahrazûrî, as philosophers before
him, bases virtues on the forces of nafs. The philosopher, with a Platonic
approach, indicates that the source of the virtues is the three major forces of
the human nafs and virtues come alive when these forces in moderation. If
mankind moves away from moderation and tends to be overdoing and
understatement, virtuelessness comes to existence.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 5 |