With
the inclusion of mobile technologies in learning environments, the learning
activity has moved beyond its physical boundaries and has evolved into a
different dimension. Designed learning applications provide new and different experiences
to users while offering learning opportunities independent of time and space.
In this study, factors that affect the generation Y’s preference and use of
mobile learning applications are examined. The personal values are added to the
research model which is designed on the basis of technology acceptance model
and expectation-confirmation model. Thus, the behavior of the generation Y
towards the mobile learning applications has been handled with in a
comprehensive manner. Partial least square structural equation modelling was
used to test the research model and path analysis was performed for the
analytical results. As a result, it has been determined that satisfaction is an
effective variable on the continuance intention to use the mobile learning
application. The effect of the perceived usefulness and perceived ease of use
on satisfaction are closely approximated. According to users’ personal values,
it has been seen that the importance given to these two variables differ. The
study has been terminatted by providing important recommendations to
application developers in designing and strategizing.
Mobile application Generation Y Technology acceptance model Partial least square Personal values
Mobil
teknolojilerin öğrenme ortamlarına dâhil edilmesiyle birlikte öğrenme faaliyeti
fiziksel sınırların dışına çıkmış ve farklı bir boyuta evrilmiştir. Tasarlanan öğrenme
uygulamaları kullanıcılarına zamandan ve mekândan bağımsız öğrenme fırsatı
sunarken, yeni ve farklı deneyimleri de beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada,
Y kuşağının mobil öğrenme uygulamalarını tercih etmesini ve kullanmasını
etkileyen faktörler incelenmiştir. Teknoloji kabul modeli ile beklenti-kabul modeli
temelinde tasarlanan araştırma modeline kişisel değerler değişkeni eklenmiştir.
Böylelikle y kuşağının mobil öğrenme uygulamalarına yönelik davranışı kapsamlı şekilde
ele alınmıştır. Araştırma modelinin test edilmesinde kısmi en küçük kareler yapısal
eşitlik modellemesi kullanılmış ve analitik sonuçlar için yol analizi yapılmıştır.
Sonucunda, tatminin mobil öğrenme uygulamasını kullanmaya devam etme niyeti
üzerinde etkili bir değişken olduğu tespit edilmiştir. Algılanan fayda ile
algılanan kullanım kolaylığının tatmin üzerindeki etkisi birbirine yakın hesap
edilmiştir. Kişisel değerlerine göre kullanıcıların bu iki değişkene verdiği
önem farklılık göstermektedir. Çalışma uygulama geliştiricilere tasarım ve
strateji belirlemede önemli tavsiyeler sağlayarak, sonlandırılmıştır
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 6 |