Research Article
BibTex RIS Cite

Employee Satisfaction in Passenger Services: A Research on Shift Workers in Aviation Enterprises

Year 2017, Volume: 6 Issue: 6, 127 - 137, 20.11.2017

Abstract

The concept of Employee Satisfaction has a special importance in
the aviation sector, as in all service sectors to achieve organizational goals
and objectives. Employee satisfaction in the aviation enterprises where shift
work is being carried out  that plays a
fundamental decisive role.

Scope of this study; overall perception of employee satisfaction
is to research as perspective in perceived satisfaction with managers,
satisfaction of the friendship relations and satisfaction with working
conditions. The purpose of this study is to evaulate the satisfaction
perceptions of employees who work at passenger servives on the HUB station of
the largest national airline company operating in the air passenger
transportation sector in Turkey as a holistic perspective.





In the study; the scale was developed by applying the mixed
research method, the  data were gathered
and analyzed by interviewing with the employees who work at shift. The research
is to contribute to the literature in terms of theoretical and practical
aspects.


References

  • Chang, S., Lee, M. (2006), Relationships Among Personality Traits, Job Characteristics, Job Satisfaction And Organizational Commitment-An Empirical Study İn Taiwan, The Business Review, Cambridge
  • Daft, R.L. (2000), Management, The Dryden Press, Orlando
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J.M., Donnaly J.H., Konopaske, R. (2009), Organizations: Behavior, Structure, Processes, Irwin/McGraw-Hill, Boston
  • İnce, M., Bedük, A., Aydoğan, E. (2004), Örgütlerde Takım Çalışmasına Yönelik Etkin Liderlik Nitelikleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11
  • Özkalp E., Kırel Ç. (2004), Örgütsel Davranış, 2. Baskı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir
  • Renaud, S. (2002), Rethinking The Union Membership / Job Satisfaction Relationship: Some Empirical Evidence İn Canada, International Journal Of Manpower, Vol. 23 No. 2
  • Robinson, S.E., Roth, S.L. Ve Brown, L.L. (1993), Morale And Job Satisfaction Among Nurses: What Can Hospitals Do?, Journal Of Applied Social Psychology. 23 (3)
  • Riordan, C.M., Griffeth, R.W. (1995), The Opportunity For Friendship İn The Workplace: An Underexplored Construct, Journal Of Business And Psychology. 10 (2)
  • Saklan, A. (2010), Örgütlerde İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi SBE
  • Winstead, B.A., Derlega, V.J., Pilkington, C. (1995), The Quality Of Friendship At Work And Job Satisfaction, Journal Of Social And Personal Relationships. 12 (2)
  • Telman N., Ünsal P. (2004), Çalışan Memnuniyeti, Epsilon Yayınları, İstanbul

Yolcu Hizmetlerinde Çalışan Memnuniyeti: Havacılık İşletmelerinde Vardiyalı Çalışanlar Üzerine Bir Araştırma

Year 2017, Volume: 6 Issue: 6, 127 - 137, 20.11.2017

Abstract

Çalışan Memnuniyeti kavramı örgütsel amaç ve hedeflere ulaşmak
için tüm hizmet sektörlerinde olduğu gibi havacılık sektöründe de özel bir
öneme sahiptir. Vardiyalı çalışmanın yürütüldüğü havacılık işletmelerinde de
çalışan memnuniyeti temel belirleyici bir rol oynamaktadır.

Çalışma kapsamında; çalışanların genel memnuniyet algısı,
algılanan yönetici memnuniyeti, arkadaşlık ilişkilerinden duyulan memnuniyet
ile iş/çalışma koşullarına duyulan memnuniyet perspektifinde incelenmiştir.
Araştırmanın amacı, Türkiye’de havayolu yolcu taşımacılığı alanında faaliyet
gösteren en büyük ulusal havayolu şirketinin HUB istasyonunda Yolcu
Hizmetlerinde vardiyalı olarak çalışanların memnuniyet algılarını bütüncül bir
bakış açısıyla incelemektir.





Araştırmada, karma araştırma yöntemi uygulanarak ölçek
geliştirilmiş, vardiyalı çalışanlarla birebir görüşmeler yapılarak veriler
toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırma literatüre kuramsal ve uygulama
açısından katkıda bulunmaktadır.

References

  • Chang, S., Lee, M. (2006), Relationships Among Personality Traits, Job Characteristics, Job Satisfaction And Organizational Commitment-An Empirical Study İn Taiwan, The Business Review, Cambridge
  • Daft, R.L. (2000), Management, The Dryden Press, Orlando
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J.M., Donnaly J.H., Konopaske, R. (2009), Organizations: Behavior, Structure, Processes, Irwin/McGraw-Hill, Boston
  • İnce, M., Bedük, A., Aydoğan, E. (2004), Örgütlerde Takım Çalışmasına Yönelik Etkin Liderlik Nitelikleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11
  • Özkalp E., Kırel Ç. (2004), Örgütsel Davranış, 2. Baskı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir
  • Renaud, S. (2002), Rethinking The Union Membership / Job Satisfaction Relationship: Some Empirical Evidence İn Canada, International Journal Of Manpower, Vol. 23 No. 2
  • Robinson, S.E., Roth, S.L. Ve Brown, L.L. (1993), Morale And Job Satisfaction Among Nurses: What Can Hospitals Do?, Journal Of Applied Social Psychology. 23 (3)
  • Riordan, C.M., Griffeth, R.W. (1995), The Opportunity For Friendship İn The Workplace: An Underexplored Construct, Journal Of Business And Psychology. 10 (2)
  • Saklan, A. (2010), Örgütlerde İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi SBE
  • Winstead, B.A., Derlega, V.J., Pilkington, C. (1995), The Quality Of Friendship At Work And Job Satisfaction, Journal Of Social And Personal Relationships. 12 (2)
  • Telman N., Ünsal P. (2004), Çalışan Memnuniyeti, Epsilon Yayınları, İstanbul
There are 11 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mustafa Kemal Yılmaz 0000-0002-1533-8990

Publication Date November 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 6

Cite

APA Yılmaz, M. K. (2017). Yolcu Hizmetlerinde Çalışan Memnuniyeti: Havacılık İşletmelerinde Vardiyalı Çalışanlar Üzerine Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 127-137. https://doi.org/10.15869/itobiad.356564

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).