Every nation has its own worldview. In other
words, every nation looks at the world and humanity from its own window. Their
internal dynamics play an active role in the formation of this situation. These
dynamics are manifesting themselves as clothing-belief, belief, tradition,
sitting-take-off, speech, pleasure, fear, it becomes evident in situations.
Such characteristics that make a nation a nation can interfere with the
traditions and beliefs of other nations in the process. So much so that we can
say that cultural exchange can be the result of not knowing which country belongs to the belief in time.
Therefore, with the Turks coming to the Anatolian lands from the Central Asian
lands, the influences of the Arab and Persian cultures have laid the groundwork
for some customs, folk beliefs and customs to be common in a sense. İn Şerh-i Mantıku’t-Tayr beliefs
and customs are examples of this situation.
Her milletin kendi dünya
görüşü vardır. Diğer bir ifade ile her millet dünyaya ve insanlığa kendi
penceresinden bakar. Bu durumun oluşmasında kendi iç dinamikleri etkin rol
oynar. Bu dinamikler kendisini giyim-kuşam, inanış, gelenek, oturuş-kalkış,
konuşma, zevk, korku, ihtiyaç vb. durumlarla belli eder. Bir milleti millet
yapan bu tür özellikler süreç içerisinde diğer milletlerin gelenek ve
inanışlarıyla etkileşim içerisine girebilir. O kadar ki kültürel alış-veriş
diyebileceğimiz bu durum zamanla ilgili inanışın hangi millete ait olduğunun
bilinememesi sonucunu da doğurabilir. Dolayısıyla Türklerin Orta Asya
topraklarından Anadolu topraklarına gelmesiyle birlikte daha çok Arap ve Fars
kültürlerinin etkisinde kalması bazı âdet, halk inanışı ve geleneklerin de bir anlamda
ortak olmasına zemin hazırlamıştır. Şerh-i
Mantıku’t-Tayr’daki inanış ve âdetler de işte bu durumu örnekler
niteliktedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 7 |