Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Sanat Eğitiminde Renk Olgusu

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 34, 11.03.2018

Abstract

Renk sanatın temel
ögelerinden biridir. Temel tasarı ögesi olarak kullanılan renk, güzel
sanatlarda plastik bir değer olarak varlık göstermektedir. Resim sanatı
tarihinde ortaya çıkan sanat akımları, kendi renk uyumlarını diğer kompozisyon
ögeleriyle birleştirerek eserler üretmişlerdir.
 
Bu çalışma; temel sanat
eğitiminde renk olgusu ve renk kullanımına ilişkin görsel estetik meseleleri
konu edinen kuramsal bir çalışmadır. Bu amaçla; renk olgusu ve kullanımına
ilişkin görsel estetik meseleler ilgili alanyazında yer alan bilgilere bağlı
olarak incelenmiş ve elde edilen bilgilerin öğretim sürecine yönelik değerlendirmesi
yapılmıştır. 
Çalışma sonucunda, renk olgusunun öğretiminde;
bilgilerin eksiksiz sunulmasının, örnek kullanımının ve uygulama çalışmalarının
yanında aktarılacak kuramsal bilgilerin önemi vurgulanmıştır.

References

  • Akbulut, D. (2014). Tasarımda Temel Etkileşim: Temel Tasarım Eğitiminde Bütünleşik Ortak Zemin. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (1), 23-40. [Çevrim-içi: http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/13_dilek.pdf], Erişim tarihi: 15.05.2017.
  • Akgün, S. (2015). 5. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Öğrencilerin Renk Bilgisi Konusunun Öğrenimi İle İlgili Başarılarında, Tutumlarında ve Serbest Çalışmalarındaki Renk Seçimlerinde Cinsiyet Ve Okul Değişkenlerinin Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Altınkurt, L. (2003). Sanat Eğitiminde Renk ve Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Uygulanışı. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Ögeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Atmaca, A. E. (2014). Temel Tasarım. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Avcı, S. (2014). Bilimsel Renk Bilgisinin Resim Sanatındaki Yansımaları. YEDİ: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Kış (11), 53-67. [Çevrim-içi: http://dergipark.gov.tr/yedi/issue/21844/234854], Erişim tarihi: 12.05.2017.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. (3. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Berg, A. (2015). The Materiality Of Colour In Design Education: Functional Codes And Cultural Context. International Conference On Engineering And Product Design Education. [Çevrim-içi: https://oda.hioa.no/en/the-materiality-of-colour-in-design-education-functional-codes-and-cultural-context], Erişim tarihi: 16.05.2017.
  • Bigalı, Ş. (1984). Resim Sanatı. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Erbay, M. (2000). Plastik Sanatlar Eğitimi’nin Gelişimi (2.bs). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Eser, B. (2013). Görsel Sanatlarda (Resimde) Renklerin Dili. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Finlay, V. (2007). Renkler:Boya Kutusunda Yolculuklar. (Çev. K. Emiroğlu), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Genç, A. ve Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama, "Sanatta Yaratıcı Süreç". İzmir: Sergi Yayınları.
  • Gökaydın, N. (1990). Temel Sanat Eğitimi Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. Ankara: Sedir Yayınevi.
  • Itten, J. (1970). The Elements of Color. F. Birren (Ed.). New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Kamlık E. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri. İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
  • Kelly, M. T. (2015). Creation and preservation: teaching colour theory. ACUADS Conference 2015: Art and Design Education in the global 24/7. Australia. [Çevrim-içi: http://acuads.com.au/conference/article/creation-and-preservation-teaching-colour-theory/], Erişim tarihi: 24.04.2017.
  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanat Eğitimi: Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ocvirk, O.G. ve diğerleri. (2015). Sanatı Temelleri Teori ve Uygulama (çev. Kuru, N.B., Kuru, A.). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Rossi, M. J. (2010). Geometry, Shape and Colour in Design: Reseach notes from historic colour theory. International Conferance: Colour&Light in Architecture, 519-525. [Çevrim-içi: https://www.researchgate.net/publication/50237262_Geometry_Shape_and_Colour_in_Design_Reseach_notes_from_historic_colour_theory], Erişim tarihi: 14.05.2017.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Temizsoylu, N. (1987). Renk ve Resimde Kullanımı. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları.
  • Tokdil, E. (2016). Renk Kuramları ve Andre Lhote Örnekleminde Renk Algısına Fenomenolojik Yaklaşım. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 5 (22), 547-568. [Çevrim-içi: http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1462537162.pdf], Erişim tarihi: 09.05.2017.
  • Turani, A. (2006). Sanat Terimleri Sözlüğü (11. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (2017). Güncel Türkçe Sözlük. 10 Mayıs 2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts adresinden alınmıştır.
  • Valan, F. (2012). The evolution of colour in design from the 1950s to today. Journal of the International Colour Association, 8, 55-60. [Çevrim-içi: http://www.aic-color.org/journal/v8/jaic_v8_06.pdf], Erişim tarihi: 10.05.2017.
  • Westland, S. ve diğerleri. (2007). Colour Harmony. Journal of the International Colour Association, 1 (1), 1-15. [Çevrim-içi: http://jaic.jsitservices.co.uk/index.php/JAIC/ article/view/70/65], Erişim tarihi: 10.05.2017.
  • Zettl, H. (2015). Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics. (8. Baskı). Boston: Cengage Learning

The Colour Phenomenon in Basic Art Education

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 34, 11.03.2018

Abstract

The colour is one of the basic elements of art. The colour used as a
basic design element present as a plastic value in fine arts. The art movements
that emerged in the history of painting art, produced the artworks by combining
their own colour harmonies with other composition items.
 
This study is a theoretical study that aims to explain the colour
phenomenon in basic art education and to present visual aesthetic issues
related to use of the colour. The obtained information was evaluated for the
teaching process. 
As a result of the study, it has been
emphasized the importance of the submission of complete knowledge, use of the
colour and the theoretical knowledge to be transferred besides the application
studies in teaching the colour phenomenon.

References

  • Akbulut, D. (2014). Tasarımda Temel Etkileşim: Temel Tasarım Eğitiminde Bütünleşik Ortak Zemin. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (1), 23-40. [Çevrim-içi: http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/13_dilek.pdf], Erişim tarihi: 15.05.2017.
  • Akgün, S. (2015). 5. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Öğrencilerin Renk Bilgisi Konusunun Öğrenimi İle İlgili Başarılarında, Tutumlarında ve Serbest Çalışmalarındaki Renk Seçimlerinde Cinsiyet Ve Okul Değişkenlerinin Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Altınkurt, L. (2003). Sanat Eğitiminde Renk ve Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Uygulanışı. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Ögeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Atmaca, A. E. (2014). Temel Tasarım. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Avcı, S. (2014). Bilimsel Renk Bilgisinin Resim Sanatındaki Yansımaları. YEDİ: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Kış (11), 53-67. [Çevrim-içi: http://dergipark.gov.tr/yedi/issue/21844/234854], Erişim tarihi: 12.05.2017.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. (3. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Berg, A. (2015). The Materiality Of Colour In Design Education: Functional Codes And Cultural Context. International Conference On Engineering And Product Design Education. [Çevrim-içi: https://oda.hioa.no/en/the-materiality-of-colour-in-design-education-functional-codes-and-cultural-context], Erişim tarihi: 16.05.2017.
  • Bigalı, Ş. (1984). Resim Sanatı. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Erbay, M. (2000). Plastik Sanatlar Eğitimi’nin Gelişimi (2.bs). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Eser, B. (2013). Görsel Sanatlarda (Resimde) Renklerin Dili. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Finlay, V. (2007). Renkler:Boya Kutusunda Yolculuklar. (Çev. K. Emiroğlu), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Genç, A. ve Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama, "Sanatta Yaratıcı Süreç". İzmir: Sergi Yayınları.
  • Gökaydın, N. (1990). Temel Sanat Eğitimi Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. Ankara: Sedir Yayınevi.
  • Itten, J. (1970). The Elements of Color. F. Birren (Ed.). New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Kamlık E. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri. İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
  • Kelly, M. T. (2015). Creation and preservation: teaching colour theory. ACUADS Conference 2015: Art and Design Education in the global 24/7. Australia. [Çevrim-içi: http://acuads.com.au/conference/article/creation-and-preservation-teaching-colour-theory/], Erişim tarihi: 24.04.2017.
  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanat Eğitimi: Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ocvirk, O.G. ve diğerleri. (2015). Sanatı Temelleri Teori ve Uygulama (çev. Kuru, N.B., Kuru, A.). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Rossi, M. J. (2010). Geometry, Shape and Colour in Design: Reseach notes from historic colour theory. International Conferance: Colour&Light in Architecture, 519-525. [Çevrim-içi: https://www.researchgate.net/publication/50237262_Geometry_Shape_and_Colour_in_Design_Reseach_notes_from_historic_colour_theory], Erişim tarihi: 14.05.2017.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Temizsoylu, N. (1987). Renk ve Resimde Kullanımı. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları.
  • Tokdil, E. (2016). Renk Kuramları ve Andre Lhote Örnekleminde Renk Algısına Fenomenolojik Yaklaşım. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 5 (22), 547-568. [Çevrim-içi: http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1462537162.pdf], Erişim tarihi: 09.05.2017.
  • Turani, A. (2006). Sanat Terimleri Sözlüğü (11. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (2017). Güncel Türkçe Sözlük. 10 Mayıs 2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts adresinden alınmıştır.
  • Valan, F. (2012). The evolution of colour in design from the 1950s to today. Journal of the International Colour Association, 8, 55-60. [Çevrim-içi: http://www.aic-color.org/journal/v8/jaic_v8_06.pdf], Erişim tarihi: 10.05.2017.
  • Westland, S. ve diğerleri. (2007). Colour Harmony. Journal of the International Colour Association, 1 (1), 1-15. [Çevrim-içi: http://jaic.jsitservices.co.uk/index.php/JAIC/ article/view/70/65], Erişim tarihi: 10.05.2017.
  • Zettl, H. (2015). Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics. (8. Baskı). Boston: Cengage Learning
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Evrim Çağlayan 0000-0001-7360-6984

Publication Date March 11, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Çağlayan, E. (2018). Temel Sanat Eğitiminde Renk Olgusu. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 22-34. https://doi.org/10.15869/itobiad.348445

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).