Modern communication technologies (such as e-mailing,
texting and messaging via social networks) have become increasingly used today
while establishing, maintaining and dissolving romantic relationships. This
issue, which is being long studied in the United States, has been recently
addressed in developing countries as well. This research has two aims: a) to
ascertain the prevalence of the use of technological communication channels
such as messaging, e-mail and social networks in the relationship dissolution;
b) to examine anxious attachment, avoidant attachment and gender roles in the
process of the relationship dissolution through which technology was used. A
total of 215 (167 female, 48 male) Turkish university students completed an
online questionnaire about technology-mediated breakups, attachment style, and
gender role attitudes. According to the correlation and regression analyses,
40% of the students (87 students) stated that they experienced a relationship
dissolution via internet. Based on the findings, it may be concluded that there
is a significant link only between the use of internet technology with avoidant
attachment style and the acceptance of technology use to dissolve the
relationship.
Yeni
iletişim teknolojileri (elektronik posta, sosyal ağ aracılığıyla mesajlaşma ve
mesajlaşma gibi) günümüzde romantik ilişkileri kurarken, sürdürürken ve sona
erdirirken sıklıkla kullanılır bir hale gelmiştir. Amerika’da uzun süredir
araştırılmakta olan bu konu gelişmekte olan ülkelerde yeni ele alınmaktadır. Bu
araştırmanın iki amacı bulunmaktadır: a) ilişki sonlandırmada mesajlaşma, e-
posta ve sosyal ağlar gibi teknolojik iletişim kanallarının kullanım
yaygınlığını araştırmak; b) teknoloji kullanılarak yaşanan ilişki sonlandırma
sürecinde kaygılı bağlanma, kaçınmalı bağlanma ve cinsiyet rollerini
incelemektir. Araştırma 167 kadın, 48 erkek olmak üzere toplam 215 Türk
üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar çevrimiçi olarak
internet üzerinden ayrılık, bağlanma biçimlerini, cinsiyet rollerini ölçen
ölçekleri doldurmuşlardır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri sonucunda
öğrencilerin %40’ı (87 öğrenci) internet üzerinden bir ayrılık süreci
yaşadıklarını belirtmişlerdir. Sadece kaçınan bağlanma biçimi ile internet
teknolojisi kullanımı ve ilişki sonlandırmada teknoloji kullanımının kabulü
faktörleri arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |