Bu çalışma kırsal bölgelerin kalkınması
noktasında önemli bir yere sahip olan kadın girişimciliğini Bartın Kadınlar
Pazarı örneğinde ele alıp incelemeyi amaçlamaktadır. Bu noktada Bartın Kadınlar
Pazarı’nda faaliyet gösteren 30 kadınla derinlemesine görüşme tekniği ile
mülakatlar yapılmış ve veriler içerik analizine göre gruplandırılıp
yorumlanmıştır. Yapılan çalışmadaki verilere göre pazardaki kadınlar girişimci
bir perspektifle hareket etmeseler de yaptıkları bu faaliyetlerin kadınları
daha cesur, ayakları üstünde duran ve girişimci aktörler haline getirdiği
söylenebilir. Pazarda bulunan genç ve orta yaş kategorisindeki kadınların uygun
imkânları olması durumunda daha kurumsal girişimci düşüncelerinin olduğu
sonucuna da varılmıştır. Sonuç olarak genelde kırsal bölge girişimciliğinin
özelde ise kadın girişimciliğinin desteklenmesi ve geliştirilmesi bu bölgeleri
daha işlevsel ve yaşanılır alanlar haline getirme potansiyeline sahiptir.
The study aims discusses
and examines the women entrepreneurship, which has an important place in the
development of rural areas, within the context of Bartin Women’s Bazaar. Currently,
interviews were conducted with 30 women, who carried on a business in Bartin
Women’s Bazaar, using depth interview technique and the data were grouped and
interpreted according to the content analysis. According to the data within the
study conducted, although women in the bazaar do not act on an entrepreneurial
perspective, it can be said that these activities make women more courageous,
stand on their feet and become entrepreneurial actors. In addition, it was
concluded that women in the young and middle age categories in the bazaar have
more entrepreneurial thoughts in case they have suitable opportunities. Therefore,
supporting, developing the rural entrepreneurship in general, and women
entrepreneurship in particular have the potential of making these regions more
functional and habitable areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |