The
concept of national culture has great meaning in the world where cultural
diversity has declined rapidly and identities of nations face the danger of
extinction. Nowadays cartoons are sources that address the children directly.
It is important to examine cartoon content and scenarios for the transmission
of national culture to children. The purpose of this research is to determine what
the national culture elements are in the cartoon “Küçük Hezarfen” published on
TRT Çocuk(Kids) channel and how intensely these elements are processed.
Research data were collected by using the document review method, which is one
of the qualitative research methods. Categorical content analysis method was
used in the analysis of research data. It has been determined that 23 different
national culture elements took place in the cartoons of Küçük Hezarfen. It is
also determined that the most frequently processed national culture element in
the cartoon is coffee culture.
Küreselleşme ile
kültürel çeşitliliğin hızla azaldığı, milletlere has kimliklerin yok olma
tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı bir dünyada millî kültür kavramı günümüzde
çok daha büyük bir anlam taşımaktadır. Çizgi filmler günümüzde çocuklarımıza
doğrudan hitap eden bir kaynak olmuştur. Millî kültürümüzün çocuklara
iletilebilmesi adına çizgi film içerik ve senaryolarının incelenmesi önem
taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı TRT Çocuk kanalında yayınlanmış olan “Küçük
Hezarfen” çizgi filmindeki millî kültür unsurlarının neler olduğu ve bu
unsurların ne kadar yoğunlukla işlendiğinin tespit edilmesidir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılarak
araştırma verileri toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde kategorisel
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Küçük Hezarfen çizgi filminde 23
farklı millî kültür unsurunun yer aldığı tespit edilmiştir. Kahve kültürünün en
sık işlenen millî kültür unsuru olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 3 |