Geleneksel maliyet yöntemleri, rekabetin
yoğun olarak yaşandığı günümüz dünyasında işletmelerin ihtiyaçlarını tam olarak
karşılayamamaktadır. Bu durumun temel sebebi satış fiyatının piyasa tarafından
belirlenmesi ve işletmelerin etki edememesi olarak görülmüştür. Dolayısıyla
işletmeler piyasada rekabet edebilmek için maliyet sistemlerini değiştirmek ve
stratejik bir maliyet yönetimi kullanmak zorunda kalmışlardır. Hedef maliyet,
işletmenin amaçladığı kara ulaşabilmek için müşteri ihtiyaçlarını karşılayan
mamul veya hizmetin üretiminde ortaya çıkacak en yüksek maliyet olarak
tanımlanmıştır. Hedef maliyetleme, üretimin tasarım aşamasında başlamaktadır ve
sistematik olarak ürünün tamamlanmasına kadar geçen süreçte maliyetlerinin
düşürülmesi üzerine oluşturulmuş bir maliyet yönetim sistemidir. Bu çalışmada
1999- 2017 yılları arasında hedef maliyetleme ile ilgili Türkiye’de yayınlanmış
lisansüstü tezler içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiş ve dönemler
itibariyle bilim insanlarının konuya olan eğilimleri tespit edilmeye
çalışılmıştır. Elde edilen bulgular ışında konu ile ilgili farklı sektörlerden
birçok işletme üzerinde araştırma gerçekleştirilmiş ve yöntemin
uygulanabilirliği test edilmiştir.
Modern Maliyet Teknikleri Hedef Maliyetleme İçerik Analizi Maliyet Muhasebesi Maliyet Yönetimi İçerik Analizi
Traditional cost methods do not fully meet the needs
of enterprises in today's world. The main reason for this situation is the
determination of the selling price by the market and the failure of the
enterprises to effect. Enterprises have had to change their cost systems and
use a strategic cost management to compete in the market. The target cost is
defined as the highest cost. Target costing starts at the design phase of
production and is a cost management system built on systematically reducing
costs over the course of product completion. In this study, between 1999 and 2017 graduate
thesis published in Turkey related to target costing were examined using
content analysis method and period trends in the subject, as scientists have
tried to determine. In the course of the findings, researches were conducted on
several businesses from different sectors and the feasibility of the method was
tested.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |