The employees of a brand convey its promises and
experiences to external stakeholders (i.e. customers). Whether or not the
customers will have a proper brand experience depends on the way the employees
convey the brand’s value and promises to them. In this regard, businesses can
achieve success in internal branding, that is competition, when they align the
external brand strategy with the internal strategy. This study theoretically
elaborates on the concept of internal branding, its importance, goals, techniques,
and tools. It also involves a case study employing the qualitative research
method. The case study includes face-to-face interviews with Vicco’s marketing,
production, and human resources managers concerning the firm’s internal
branding activities. Based on these interviews, the importance attached to
internal branding, the units responsible for it, the tools employed, its
success factors, and the troubles experienced are determined, and recommendations
are put forward in this matter.
Çalışanlar, marka
vaatlerini ve deneyimlerini dış paydaşlara, yani müşterilere iletenlerdir. Müşterilerin uygun bir marka
deneyimine sahip olup olmayacağı, çalışanların marka değerini ve vaatlerini
iletme biçimine bağlıdır. Bu bağlamda işletmeler dış marka stratejisini içsel
stratejiyle uyumlu hale getirebildikleri takdirde iç
markalaşmada dolayısıyla rekabette başarıya ulaşabilirler. Bu çalışmada teorik
olarak; içsel markalaşmanın kavramı, önemi, amaçları, teknikleri ve
araçlarından detaylı olarak bahsedilmiştir. Çalışmanın devamında ise nitel
araştırma yöntemi kullanılarak örnek olay incelemesine yer verilmiştir. Örnek
olay incelemesi amacıyla bir işletmenin pazarlama, üretim ve insan kaynakları bölüm
yetkilileri ile işletmenin içsel markalaşma faaliyetleri konusunda yüz yüze
görüşme yapılmıştır. Bu görüşmeler neticesinde; içsel markalaşmaya verilen önem
düzeyinin ne olduğu, hangi bölümlerin sorumlu olduğu, kullanılan araçların
neler olduğu, başarı faktörleri ve karşılaşılan zorlukların neler olduğu tespit edilmiş ve bu doğrultuda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |