Music is a national and universal language through which people express
their feelings and thoughts. As one of the strongest emotions of people is
believing, music becomes an integral part of faith. Melodic molds, which are
used as a means to express emotions, accompany the expression of religious
feelings as well. In the classification stage of national music genres,
religious music is also included. Dating back to the ancient times, religious
music within the musical culture of Turkey has been since performed.
For the acquisition of the theoretical and
practical knowledge of this genre of music, Turkish religious music courses have
been provided at Imam Khatib high schools and Theology faculties. It was
investigated the course content and license level curriculum of religious music
lessons given at certain stages of these educational institutions. The
curriculum and contents of the religious music courses given at tertiary
institutions have been examined. It is concluded that the contents are not
supportive to the feasibility of performance, the acquisition of modal voices
and keys and the exercises about the vocalization of the religious music. As a
solution proposal, a new arrangement in the course contents, examples of
additional activities and the exercises of modal series are presented.
Müzik, insanların duygu,
düşünce ve hislerini anlattığı, ulusal ve evrensel bir dildir. İnsanların en
güçlü duygularından birisi de inanç olduğu için müzik inancın ayrılmaz bir
parçası haline gelir. Her duygunun ifade edilmesinde aracı olarak kullanılan
melodik kalıplar, dini duyguların da anlatılmasına refakat eder.
Ulusal müzik türlerinin
sınıflandırılması aşamasında dini musikiye de yer verilir. Türkiye’deki müzik
kültürü içerisindeki dini musiki, çok eski dönemlere dayanmaktadır ve icra
olarak önemli bir yol kat etmiştir. Bu musikiye ait teorik ve icra bilgilerinin
kazandırılması adına, imam hatip ortaokulları ve liselerinde, aynı zamanda
İlahiyat fakültelerinin lisans ve lisansüstü düzeylerinde bu eğitim
verilmektedir.
Günümüzde ilgili eğitim kurumlarının belirli
aşamalarında verilmekte olan dini musiki derslerinin Lisans düzeyindeki öğretim
programı ve ders içerikleri incelenmiş, içeriğin icra kabiliyetini, icradaki
makamsal seslerin ve perdelerin kazandırılmasını, dini musikideki türlerin
seslendirilmesi ile ilgili çalışmaları desteklemediği sonucuna varılmıştır.
Çözüm önerisi olarak, ders içeriklerinde yeni bir düzenleme, ilave etkinlik
örnekleri ve makamsal dizi çalışmaları sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 5 |