In this study, an applied education program was
organized for the purpose of enabling preschool teachers to prepare nature-based
science, mathematics, art and language activities (using nature and natural
materials) in pre-school education within the scope of the TUBITAK 4004 project.
Twenty five preschool education teachers working especially in eastern
provinces participated in the education program. Throughout the program which
lasted a week, the teachers were able to get familiar with natural values in
their immediate environment and learn how to use them in association with
science, mathematics and art activities in the preschool education program. At
the end of the education program, the teachers were asked to prepare a
nature-based activity file consisting of science, mathematics and art
activities. In this study, activities in the activity files prepared by the preschool
teachers were examined. Findings of the study indicated that the teachers who
had not applied nature activities so much before participating in the project
were able to prepare various activities using nature and natural materials by
the end of the study. Through this project, it is expected to start
nature-based education applications as from early ages in our country,
encourage teachers to use nature in their immediate environment in education
programs and popularize nature-based education in schools.
Bu çalışmada TÜBİTAK 4004 projesi
kapsamında okul öncesi öğretmenlerine yönelik okul öncesinde fen, matematik ve
sanat etkinliklerini doğa temelli (doğayı ve doğal malzemeleri kullanarak)
hazırlayabilmeleri için uygulamalı bir eğitim programı düzenlenmiştir. Eğitim programına özellikle doğu illerinde görev yapan
25 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Bir hafta süren eğitim boyunca
öğretmenler yakın çevrelerindeki doğayı tanıyıp okul öncesi programında fen,
matematik ve sanat etkinlikleriyle ilişkilendirerek nasıl kullanabileceklerini
deneyimlemişlerdir. Eğitimin sonunda öğretmenlerden fen, matematik ve sanat etkinliklerinden
oluşan doğa temelli bir etkinlik dosyası hazırlamaları istenmiştir. Bu çalışmada
öğretmenlerin hazırladıkları etkinlik dosyasındaki etkinlikleri incelenmiştir. Çalışmanın bulguları göstermiştir ki bu projeye
katılmadan önce doğa etkinliklerini çok fazla uygulamayan öğretmenler
çalışmanın sonunda doğayı ve doğal malzemeleri kullanarak çok çeşitli
etkinlikler hazırlamışlardır. Bu proje ile ülkemizde doğa temelli eğitim
uygulamalarının küçük yaşlardan itibaren yerleşmesi ve öğretmenlerin yakın
çevresindeki doğayı eğitim programlarında kullanabilmeleri için teşvik
edilmeleri ve doğa temelli eğitimin okullarda yaygınlaşması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |