Camera
is a tool which, by its nature, exposes the things it captures. Due to that
quality of the images it produces, it has been subjected to many discussions for
both producers and the audience since the invention of photography until today.
Those who defend naturalism for the subject being shot to be more candid,
convincing and interesting especially in documentary photography adopt an
approach in which the objects being spied on are not aware of the recording
process. Indeed, this attitude might cause a violation of personal rights to people
who are spied on and recorded. This paper aims to review and evaluate
photography production on the basis of studies examining privacy areas where the
individual feels most comfortable within the context of voyeurism. The study
including text and work analyses on the subject being handled is intended to
contribute to the theoretical research.
Fotoğraf makinesi yapısı
gereği kaydettiği şeyleri teşhir eden özelliğe sahip bir araçtır. Ortaya
çıkardığı görüntülerin bu niteliği dolayısıyla da icadından günümüze kadar olan
süreçte hem üreticileri hem de izleyicileri açısından birçok tartışmaya konu
olmuştur. Özellikle belgesel fotoğrafta, çekilen konunun daha samimi,
inandırıcı ve dikkat çekici olabilmesi adına doğallığının bozulmaması
gerektiğine ilişkin görüşü savunanlar, gözetledikleri şeylere karşı kayıt
edildiklerinin farkında olmayacakları bir yaklaşım benimsemektedirler. Aslında
bu tutum, hem gözetlenen hem de kayıt altına alınan insanların kişisel
haklarına yapılmış bir ihlali de beraberinde getirebilmektedir. Bu makale
fotoğraf üretimini dikizcilik kavramı bağlamında bireyin kendisini en rahat
hissettiği özel yaşam alanlarını konu alan çalışmalar üzerinden incelemeyi ve
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ele alınan konuya ilişkin metin ve eser
analizleri içeren bu çalışmanın kuramsal araştırmalara katkı sağlaması
hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |