İletişim alanında yaşanan teknolojik gelişmeler sayesinde reklam ve tanıtım faaliyetleri hız kazanarak küresel bir tüketim kültürü oluşmuştur. Sigara üreticileri de bu teknolojik imkânlardan faydalanarak Dünya çapında sigara kullanım oranını arttırmışlardır. Günümüzde sigaranın zararları ispatlanmasına rağmen satışı ve tüketimi hala yasal durumdadır. Ülkeler sigara tüketimini azaltmak için bir dizi yasal önlemler almaktadır. Türkiye'de de tütün mamullerinin tüketimi ve satışıyla ilgili son yıllarda birçok yasal düzenleme yapılmıştır. Yasal düzenlemelerin yanı sıra sigara tüketimi konusunda kamu spotları hazırlanmış ve bu spotların geniş kitlelere ulaşması sağlanmıştır.
Bu araştırmada; sigara ve tütün mamullerinin tüketimi ve satışı konusunda yapılan yasal düzenlemelerin, sigara tiryakileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Aynı zamanda tütün mamullerinin tüketimi konusunda hazırlanan kamu spotlarının tiryakiler üzerindeki etkisi derinlemesine incelenmeye çalışılmaktadır. Bu çerçevede çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden "yarı yapılandırılmış görüşme" tekniği uygulanmış ve sigara tiryakileriyle görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen bulgular ise, nitel veri analiz tekniklerinden betimsel bir analizle yorumlanmıştır.
Thanks to the technological developments in the field of communication, advertising and promotional activities have accelerated and a global consumption culture has been formed. Cigarette producers have also benefited from these technological opportunities and increased the rate of smoking worldwide. Although the damages of cigarettes have been proved, its sale and consumption is still legal. Countries take a series of legal measures to reduce cigarette consumption. In recent years, Turkey has made too many regulations related to the consumption and sale of tobacco products. In addition to legal regulations, public spots were prepared on cigarette consumption and these spots were provided to reach large audiences.
In this study; the effect of legal regulations on the consumption and sale of cigarettes and tobacco products on cigarette smokers was examined. At the same time, the effect of public spots on the consumption of tobacco products on smokers is tried to be examined in depth. In this framework, a "semi-structured interview" technique, which is one of the qualitative data collection methods, was applied and interviews were made with smokers. The findings obtained from the interviews were interpreted with a descriptive analysis of qualitative data analysis techniques.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |