Solo taxonomy (Structure of Observed Learning Outcomes), a model introduced by Biggs and Collis in 1982 and used in the sense of categorization over time and allows to make sense of learning outcomes through classification. This taxonomy aims to reveal the qualitative rather than quantitative aspects while evaluating student achievements. In solo taxonomy, the nature and structure of the answers given by the students to the questions are evaluated in order to evaluate the students' ability to comprehend a particular subject. Answers received from students are analyzed according to certain criteria, and the level of comprehension is determined. The aim of this study is to determine the levels of the gains in the Mathematics Course Teaching Program (Primary and Secondary Schools 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 and 8th Grades) (MOE. 2018) according to the SOLO taxonomy. In the research, qualitative research approach was adopted, research data was obtained through document analysis. The data of the research was obtained from the Elementary School Mathematics Education Curriculum (ESMEC) gains, which were updated in 2018 and are currently being applied all over Turkey. In the study, the levels of 229 gains in ESMC (1st -4th Grades) are determined according to SOLO Taxonomy. Content analysis technique was used in the analysis of the data. All the gains at the grade level were examined according to the SOLO taxonomy, the gains were determined according to the steps of the taxonomy and listed as percent and frequency. According to the findings of the research, it was determined that the 1-4th grade gains in the ESMEC are in the One-Way Structure and the Multi-Way Structure, there are few Relational Structures, yet there are very few Abstracted Structures. As a result of the research findings, it is suggested to add include gains that higher level cognitive steps in the achievements expected to be reached by students at the grade level for the mathematics lesson in primary school.
SOLO Sınıflandırması (Structure of Observed Learning Outcomes) Biggs ve Collis tarafından 1982 yılında ortaya çıkarılan ve zamanla kategorilendirme anlamında kullanıl bu model, öğrenim çıktılarının sınıflandırılması aracılığı ile anlamlandırılmasına imkân sağlar. Bu sınıflandırma öğrenci kazanımlarını değerlendirirken niceliksel yönünden ziyade niteliksel yönünü ortaya koymayı amaçlar. SOLO sınıflandırmasında öğrencilerin belirli bir konuyu anlama ve kavrama becerilerini değerlendirmek için öğrencilerin sorulara vermiş oldukları cevapların kalitesine ve cevap biçimi incelenerek analiz edilir. Alınan cevaplar belli basamaklara göre analiz edilir ve öğrenme düzeyi belirlenir. Bu çalışmada Matematik Dersi Öğretim Programı’nda (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) (MEB. 2018) bulunan ilkokul kısmındaki kazanımların SOLO sınıflandırmasına göre düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş olup araştırma verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın verileri 2018 yılında güncellenen ve aktif olarak şu anda tüm ülkede uygulanan İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı (İMDÖP) kazanımlarından elde edilmiştir. Çalışmada İMDÖP’te (1.-4. Sınıflar) yer alan 229 kazanımın SOLO sınıflandırmasına göre düzeyleri belirlenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sınıf düzeyinde kazanımlar SOLO sınıflandırmasına göre incelenmiş, kazanımlar sınıflandırmanın basamaklarına göre karşılıkları belirlenmiş yüzde ve frekans olarak listelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, İMDÖP’te yer alan 1-4.sınıf ders kazanımların Tek Yönlü Yapı ve Çok Yönlü Yapı içerisinde bulunduğu, az sayıda İlişkisel Yapının var olduğu, buna rağmen pek Soyutlanmış Yapı içerisine giren kazanımların bulunmadığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları sonucunda ilkokulda matematik dersi için sınıf düzeyinde öğrencilerin ulaşması hedeflenen kazanımlarda daha üst düzey zihinsel beceri basamaklarına hitap eden kazanımlara yer verilmesi önerilmiştir.
İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımların Sınıflandırılması SOLO Sınıflandırması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 3 |