Out-of-school learning environments are educational excursions and activities performed outside the school toembody the learning outcomes students gain at school by making them permanent.Activities to be held for this purpose should be done with a certain plan. Each educational activity to be held in Turkish lessons is determined in the Turkish lesson annual planby the teachers of the relevant lesson. Activities specific to each month are recorded in the annual plan with relevant learning outcomes. The 2023 Education Vision Document, which is a new roadmap in education, was created by the Ministry of National Education.In this document, it is required to associate out-of-school learning environments with the subject and objectives of the lessons. Vision Document conceptuallyshapes the role of schools which is an environment that prepares students for life, where they learn by doing, and where active and dynamic learning experiences are provided.In this study, the status of including out-of-school learning environments in unitized Turkish lesson annual plans was investigated. According to the results of the study, it was determined that there was almost no room for out-of-school learning environments in unitized Turkish lesson annual plans.Out-of-school learning environments were included once in the annual plans of 5th, 6th, and 7th grades. It was observed thatthat out-of-school learning environments were not included at all in 8th grade unitized Turkish lesson annual plans.Standard frequency levelsof out-of-school learning environments should be set for each grade level. This level of frequency can be expressed in the Turkish course curriculum.The reasons why Turkish teachers give little or no space to out-of-school learning environments in their annual plans for Turkish lessons can be investigated. Studies on the opinions of Turkish teachers on this subject can be conducted.The study can be expanded to include Turkish teachers from different cities. Interdisciplinary collaborative studies can be conducted with Turkish teachers and teachers of other subjects. In-service training programs can be organized for Turkish teachers regarding out-of-school learning environments.In each city, at the beginning of the school year, Turkish class teachers can plan out-of-school learning environments for Turkish lessons and include them in their unitized annual lesson plans. Out-of-school learning environments can be planned together with school administrations.
Out-of-school learning environments Turkish lesson out-of-school learning out-of-school learning in unitized annual plans out-of-school education out-of-school Turkish lessons
Okul dışı öğrenme ortamları öğrencilerin okulda edinecekleri kazanımları pekiştirmek ve kalıcı hala getirerek somutlaştırmak için okulun dışında yapılan eğitim amaçlı gezi faaliyetleri ve etkinlikleridir. Bu amaçla yapılacak olan etkinliklerin belirli bir plan ile yapılması gerekir. Türkçe dersinde yapılacak eğitim amaçlı her etkinlik Türkçe dersi yıllık planında ilgili dersin öğretmenlerince belirlenir. Yıl içersinde hangi ayda hangi etkinliğin yapılacağı kazanımlarla ilişkilendirilerek yıllık plana işlenir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından eğitimde yeni bir yol haritası niteliğinde olan 2023 Eğitim Vizyon Belgesi oluşturulmuştur. Bu belgede okul dışı öğrenme ortamlarının derslerin konu ve kazanımlarıyla ilişkilendirilmeleri istenmektedir. Vizyon Belgesi mantık olarak okullara; öğrencileri hayata hazırlayan, yaparak yaşayarak öğrendikleri, aktif ve dinamik öğrenme yaşantıları sunulan bir ortam rolü biçmektedir. Bu çalışmada Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarında okul dışı öğrenme ortamlarına yer verilme durumu araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarında okul dışı öğrenme ortamlarına yok denecek kadar az yer verildiği tespit edilmiştir. 5, 6 ve 7. sınıf ünitelendirilmiş yıllık planlarında okul dışı öğrenme ortamlarına 1’er defa yer verilmiştir. 8. sınıf Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarında okul dışı öğrenme ortamlarına hiç yer verilmediği görülmüştür. Okul dışı öğrenme ortamlarının her sınıf düzeyi için standart sıklık seviyesi ortaya konmalıdır. Türkçe öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarında yok denecek kadar az yer vermelerinin nedenleri araştırılabilir. Bu konuda Türkçe öğretmenlerinin görüşlerini alan çalışmalar yapılabilir. Okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili Türkçe öğretmenlerine hizmet içi eğitim programları düzenlenebilir. Her ilde, okulda ders yılı başında Türkçe dersi zümre öğretmenleri Türkçe dersleri için okul dışı öğrenme ortamlarını planlayıp ünitelendirilmiş yıllık ders planlarına koyabilir. Okul idareleri ile birlikte okul dışı öğrenme ortamlarının planlamaları yapılabilir.
Okul dışı öğrenme ortamları okul dışı eğitim Türkçe dersi okul dışı öğrenme ünitelendirilmiş yıllık planlarda okul dışı öğrenme okul dışında Türkçe dersi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 5 |