Research Article
BibTex RIS Cite

The Analysis of Perception Differences Between Operations of Islamic and Conventional Banks

Year 2020, Volume: 9 Issue: 5, 3966 - 3987, 29.12.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.794135

Abstract

Islamic Banking has started to develop with the spread of Islam in the world. However Islamic banks could not reach desirable position in banking sector. Turkey which has intensive Muslim population, wants to be one of the World’s financial center and to achieve this Turkey should develop Islamic banking. Islamic banking operates without interest but with profit-loss sharing principle. Therefore it differs from conventional banks in terms of its operation. Society should have enough information about this difference and should perceive this difference. By this way those who want to make financial and economic decisions according to Islamic principles will prefer Islamic banks and this preference will develop Islamic banking. The aim of this research is to examine how individuals perceive the operation differences of conventional and Islamic banks. To do this, we conducted a questionnaire on 648 individual. As a result of the factor analysis it is concluded that perceptions about operations of Islamic and conventional banks consist of five factors. Shortly, these five factors are service quality-pricing, technology, macroeconomic contribution, religious outlook and environmental factors. As a result of correlation analysis high level of positive correlation is found between service quality-pricing and macroeconomic contribution. Additionally, it has been determined that the participants have perceived that Islamic banks contribute macroeconomic variables of the country positively. It is remarkable that the participants have a moderate level of perception about the religious outlook factor. It is obvious that Islamic banks should make believe individuals that they are operating in accordance with Islamic rules.

References

  • Al-Deehani, T.M., El-Sadi, H.M.& Al-Deehani, M.T. (2015). Performance of Islamic Banks and Conventional Banks Before and During Economic Downturn. Investment Management and Financial Innovations. 12(2). 238-250.
  • Ali, L.M.A.B. (2016). Regulations of Islamic Banking Institutions In Kuwait. Kuwait International Law School. 4(13). 29-92.
  • Alkış, A. (2018). İslam Hukukunda Katılım Bankacılığı Fon Toplama ve Kullandırma Yöntemleri. Injosos- Al Farabi International Journal On Social Sciences. 2(3). 120-133.
  • Anaç, T. &Kaya, F. (2017). Katılım Bankacılığı Sektöründe Bireysel Müşterilerin Banka Tercih Nedenleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 13(2). 75-96.
  • Apan, M. Atar, A. & Terzi, H. (2018). Firmaların Banka Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma: Karabük İli Örneği. I.Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi. 23-25 Kasım
  • Atar, A. (2017). Başlangıcından Günümüze Dünyada ve Türkiye’de İslâmi Bankacılığın Genel Durumu. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 1029-1062. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1079
  • Avcı, T. & Aktaş, M. (2015). Katılım Bankalarının Kar Payları Ödemeleri ile Mevduat Bankalarının Faiz Ödemelerinin Birbirlerine Yakın Olmasının Nedenlerinin Araştırılması. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(4). 41-51
  • Ayrıçay, Y.; Ada, Ş. & Kaya, A. (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1). 119-137.
  • Dayı, F., 2019, Katılım Bankacılığının Tercih Nedenlerinin Sadakat ve Güven Üzerindeki Etkisi: Türkiye Örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1788-1806
  • Dayı, F., Yıldız, B. (2020) Banka Hizmet Kalitesinin Kurumsal İmaj, Müşteri Tatmini ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinin Yapısal Eşitlik Modeli ile Analizi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12 (1), 1-17
  • Dilek, S. & Küçük, O. (2017). Customer Satisfaction in Participation Banks: A Research In Kastamonu. Research In Business and Social Sciences. 6(4). 22-33
  • Dilek, S. (2017). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
  • Dilek, S.; Küçük, O & Özdirek, R. (2017). Homo Economicus mu Homo Islamicus mu?. International Journal of Economic Studies. 3(4). 635-641.
  • Esmer, Y., Ulusoy, T., Dayı, F. (2020). Innovation in participation banks: a review on Turkey, Turkish Studies - Economy, 15(1), 167-184. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37827
  • Gökçek, G. & Gönen, İ. (2017). Katılım Bankalarının Finans Sektörü İçindeki Yeri ve Katılım Bankalarına Yönelik Müşteri Algısı. Finans Ekonomi Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(1). 61-77.
  • Habergetiren, Ö. F. (2015). İslam Hukuku’nda Sermaye ve Sermaye Hareketleri. Kitabi Yayınları.
  • Haddad, A., Ammari, A.E. & Bouri, A. (2019). Are The Islamic Banks More Profitable Than The Conventional Banks In A Financial Stable Period?. Asian Economic and Financial Review. 9(9). 994-1018
  • Hanif, M. (2011). Differences and Similarities in Islamic and Conventional Banking. International Journal of Business and Social Science. 2(2). 166-175.
  • Hasan, Z. (2016). Conversion of Conventional Banks Into Islamic Banks: The Case of Bangladesh. International Journal of Ethics in Social Sciences. 4(1).63-78
  • Hazıroğlu, T. (2018). Katılım Ekonomisi. İz Yayıncılık.
  • Islam, MD.T.U., Ashrafuzzaman, M. (2015). A Comparative Study of Islamic and Conventional Banking in Bangladesh: Camel Analysis. Journal of Business and Technology. X(01). 73-91
  • Javaria, K. (2016). Comparative Analysis of Islamic and Conventional Banks: A Case Study From Malaysia. Journal of Islamic Financial Studies. 2(2). 85-93.
  • Kalaycı, İ. (2013). Katılım Bankacılığı Mali Kesimde Nasıl Bir Seçenek. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 9(19). 51-74.
  • Khan, B., Khan, M., Shagufta, B., Ahmad, I. & Ilyas, M. (2014). Comparison of Islamic and Conventional Banking Practices Regarding House Finance in Pakistan: A Case of Hazara Division. Academic Research International. 5(5). 251-261.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları
  • Mansour, W.; Abdelhamed, M.B., Masood, O. & Niazi, G.S.K. (2010). Islamic Banking and Customers’ Preferences: The Case of UK. Qualitative Research in Financial Markets, 2(3), 185-199.
  • Mbawuni, J. & Nimako, S.M. (2017). Muslim and Non-Muslim Consumers’ Perception Towards Introduction of Islamic Banking i Ghana. Journal of Islamic Accounting and Business Research. 9(3). 353-377.
  • Orhan, Z.H., Yaşar, E. &Deniz, H.H. (2018). İş Modelindeki Değer Önerileri Mukayesesi Yoluyla Katılım Bankalarının Mevcut Durumunun Analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 10(2). 335-351
  • Özen, E., Şenyıldız, L & Akarbulut, K. (2016). Faizsiz Bankacılık Algısı: Uşak ili Örneği. Journal of Accounting Finance and Auditing Studies. 2(4). 1-19
  • Pradiknas, T.Y. & Faturohman, T. (2015). Efficiency of Islamic Banking Compared to Conventional Banking: Evidence From Indonesian Banking Sector. Journal of Business and Management. 4(5). 540-551.
  • Rosdini, D. & Fildzah, N.P.G. (2019). Comparison of Conservatism In Islamic and Conventional Banks In Indonesia and Malaysia. Jurnal Manajemen. XXIII(2). 239-256
  • Siraj, K.K. & Pillai, P.S. (2012). Comparative Study On Performance of Islamic Banks and Conventional Banks in GCC Region. Journal of Applied Finance & Banking. 2(3). 123-161.
  • Sumaedi, S., Juniarti, R.& Bakti, I.G.M.Y. (2015). Understanding Trust & Commitment of Individual Saving Customers In Islamic Banking. Journal of Islamic Marketing. 6(3). 406-428.
  • Terzi, H., Apan, M., Atar, A. & Şahin, H. (2020). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankalarını Tercih Etme Tutumlarını Belirleyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Kültürlerarası Karşılaştırmalı Bir Araştırma: Türkiye ve Avrupa Örneği. Katılım Finansmanında Yeni Yaklaşımlar II, TKBB Yayınları. Yayın no:11, 165-197
  • Tura, Ü. Kaya, F. (2019). Türkiye’de Katılım Bankaları Tarafından Katılma Hesaplarına Uygulanan Kar Payı Ödemeleri ile Geleneksel Bankalar Tarafından Mevduatlara Uygulanan Faiz Oranları Arasındaki İlişkininin Analizi, Econder International Academic Journal, 3 (2), 187-202.
  • TUİK (2020). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması.
  • Yanık, R.& Sümer, S. (2019). Akademisyenlerin İslami Bankacılık Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (3) , 1177-1190.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yiğitoğlu, M. & Göregen, M. (2018). Economic and Commercial Relations of The Prophet Muhammad With The Jews. AfroEurasian Studies. 7(2). 236-253.

Katılım Bankaları İle Konvansiyonel Bankaların İşleyişlerine Yönelik Müşteri Algı Farklılıklarının Analizi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 5, 3966 - 3987, 29.12.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.794135

Abstract

İslamiyetin yaygınlaşması ile beraber Dünyada İslami bankacılık gelişmeye başlamıştır. Ancak bankacılık sektöründe İslami bankaların istedikleri konuma ulaşamamışlardır. Yoğun Müslüman nüfusa sahip Türkiye bulunduğu coğrafyada Finans merkezi olmayı amaçlamaktadır ve bunu gerçekleştirmesi için İslami bankacılığı geliştirmesi gerekmektedir. İslami Bankacılık, işlemlerini faiz olmadan gerçekleştirmekte yani kar-zarar ilkesine göre çalışmaktadır. Dolayısıyla işleyiş bakımından konvansiyonel bankalardan ayrışmaktadır. Halk bu farklılık hakkında yeteri kadar sahibi olmalıdır ve bu farklılığı algılamalıdır. Bu sayede İslami ilkelere göre finansal, ekonomik kararlarını almak isteyenler İslami bankacılığı tercih edecekler ve İslami bankacılık gelişecektir. Bu çalışmanın amacı bireylerin katılım bankaları ve konvansiyonel bankaları arasındaki işleyiş farklılığını nasıl algıladıklarını incelemektir. Bu amaçla 648 kişi üzerinde anket uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda katılım ve konvansiyonel bankacılığın işleyişi hakkında algıların beş faktörden oluştuğu ortaya çıkmıştır. Bu beş faktör; Hizmet kalitesi ve ücretlendirme, teknoloji, makroekonomik katkı, dini görüş açısı ve çevresel faktörlerdir. Korelasyon analizi sonucunda ise hizmet kalitesi ve ücretlendirme ile makroekonomik katkı arasında yüksek seviyeli ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcılar, İslami bankaların ülkeye makroekonomik katkı sağladığına dair yüksek algı seviyesine sahip oldukları tespit edilmiştir. Katılımcılar dini görüş açısı faktörü hakkında orta dereceli bir algı seviyesine sahip olması açısından dikkat çekicidir. İslami bankaların İslami kurallara uygun işlem yaptığına dair algıların artırılması gerektiği aşikardır.

References

  • Al-Deehani, T.M., El-Sadi, H.M.& Al-Deehani, M.T. (2015). Performance of Islamic Banks and Conventional Banks Before and During Economic Downturn. Investment Management and Financial Innovations. 12(2). 238-250.
  • Ali, L.M.A.B. (2016). Regulations of Islamic Banking Institutions In Kuwait. Kuwait International Law School. 4(13). 29-92.
  • Alkış, A. (2018). İslam Hukukunda Katılım Bankacılığı Fon Toplama ve Kullandırma Yöntemleri. Injosos- Al Farabi International Journal On Social Sciences. 2(3). 120-133.
  • Anaç, T. &Kaya, F. (2017). Katılım Bankacılığı Sektöründe Bireysel Müşterilerin Banka Tercih Nedenleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 13(2). 75-96.
  • Apan, M. Atar, A. & Terzi, H. (2018). Firmaların Banka Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma: Karabük İli Örneği. I.Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi. 23-25 Kasım
  • Atar, A. (2017). Başlangıcından Günümüze Dünyada ve Türkiye’de İslâmi Bankacılığın Genel Durumu. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 1029-1062. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1079
  • Avcı, T. & Aktaş, M. (2015). Katılım Bankalarının Kar Payları Ödemeleri ile Mevduat Bankalarının Faiz Ödemelerinin Birbirlerine Yakın Olmasının Nedenlerinin Araştırılması. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(4). 41-51
  • Ayrıçay, Y.; Ada, Ş. & Kaya, A. (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1). 119-137.
  • Dayı, F., 2019, Katılım Bankacılığının Tercih Nedenlerinin Sadakat ve Güven Üzerindeki Etkisi: Türkiye Örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1788-1806
  • Dayı, F., Yıldız, B. (2020) Banka Hizmet Kalitesinin Kurumsal İmaj, Müşteri Tatmini ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinin Yapısal Eşitlik Modeli ile Analizi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12 (1), 1-17
  • Dilek, S. & Küçük, O. (2017). Customer Satisfaction in Participation Banks: A Research In Kastamonu. Research In Business and Social Sciences. 6(4). 22-33
  • Dilek, S. (2017). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
  • Dilek, S.; Küçük, O & Özdirek, R. (2017). Homo Economicus mu Homo Islamicus mu?. International Journal of Economic Studies. 3(4). 635-641.
  • Esmer, Y., Ulusoy, T., Dayı, F. (2020). Innovation in participation banks: a review on Turkey, Turkish Studies - Economy, 15(1), 167-184. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37827
  • Gökçek, G. & Gönen, İ. (2017). Katılım Bankalarının Finans Sektörü İçindeki Yeri ve Katılım Bankalarına Yönelik Müşteri Algısı. Finans Ekonomi Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(1). 61-77.
  • Habergetiren, Ö. F. (2015). İslam Hukuku’nda Sermaye ve Sermaye Hareketleri. Kitabi Yayınları.
  • Haddad, A., Ammari, A.E. & Bouri, A. (2019). Are The Islamic Banks More Profitable Than The Conventional Banks In A Financial Stable Period?. Asian Economic and Financial Review. 9(9). 994-1018
  • Hanif, M. (2011). Differences and Similarities in Islamic and Conventional Banking. International Journal of Business and Social Science. 2(2). 166-175.
  • Hasan, Z. (2016). Conversion of Conventional Banks Into Islamic Banks: The Case of Bangladesh. International Journal of Ethics in Social Sciences. 4(1).63-78
  • Hazıroğlu, T. (2018). Katılım Ekonomisi. İz Yayıncılık.
  • Islam, MD.T.U., Ashrafuzzaman, M. (2015). A Comparative Study of Islamic and Conventional Banking in Bangladesh: Camel Analysis. Journal of Business and Technology. X(01). 73-91
  • Javaria, K. (2016). Comparative Analysis of Islamic and Conventional Banks: A Case Study From Malaysia. Journal of Islamic Financial Studies. 2(2). 85-93.
  • Kalaycı, İ. (2013). Katılım Bankacılığı Mali Kesimde Nasıl Bir Seçenek. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 9(19). 51-74.
  • Khan, B., Khan, M., Shagufta, B., Ahmad, I. & Ilyas, M. (2014). Comparison of Islamic and Conventional Banking Practices Regarding House Finance in Pakistan: A Case of Hazara Division. Academic Research International. 5(5). 251-261.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları
  • Mansour, W.; Abdelhamed, M.B., Masood, O. & Niazi, G.S.K. (2010). Islamic Banking and Customers’ Preferences: The Case of UK. Qualitative Research in Financial Markets, 2(3), 185-199.
  • Mbawuni, J. & Nimako, S.M. (2017). Muslim and Non-Muslim Consumers’ Perception Towards Introduction of Islamic Banking i Ghana. Journal of Islamic Accounting and Business Research. 9(3). 353-377.
  • Orhan, Z.H., Yaşar, E. &Deniz, H.H. (2018). İş Modelindeki Değer Önerileri Mukayesesi Yoluyla Katılım Bankalarının Mevcut Durumunun Analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 10(2). 335-351
  • Özen, E., Şenyıldız, L & Akarbulut, K. (2016). Faizsiz Bankacılık Algısı: Uşak ili Örneği. Journal of Accounting Finance and Auditing Studies. 2(4). 1-19
  • Pradiknas, T.Y. & Faturohman, T. (2015). Efficiency of Islamic Banking Compared to Conventional Banking: Evidence From Indonesian Banking Sector. Journal of Business and Management. 4(5). 540-551.
  • Rosdini, D. & Fildzah, N.P.G. (2019). Comparison of Conservatism In Islamic and Conventional Banks In Indonesia and Malaysia. Jurnal Manajemen. XXIII(2). 239-256
  • Siraj, K.K. & Pillai, P.S. (2012). Comparative Study On Performance of Islamic Banks and Conventional Banks in GCC Region. Journal of Applied Finance & Banking. 2(3). 123-161.
  • Sumaedi, S., Juniarti, R.& Bakti, I.G.M.Y. (2015). Understanding Trust & Commitment of Individual Saving Customers In Islamic Banking. Journal of Islamic Marketing. 6(3). 406-428.
  • Terzi, H., Apan, M., Atar, A. & Şahin, H. (2020). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankalarını Tercih Etme Tutumlarını Belirleyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Kültürlerarası Karşılaştırmalı Bir Araştırma: Türkiye ve Avrupa Örneği. Katılım Finansmanında Yeni Yaklaşımlar II, TKBB Yayınları. Yayın no:11, 165-197
  • Tura, Ü. Kaya, F. (2019). Türkiye’de Katılım Bankaları Tarafından Katılma Hesaplarına Uygulanan Kar Payı Ödemeleri ile Geleneksel Bankalar Tarafından Mevduatlara Uygulanan Faiz Oranları Arasındaki İlişkininin Analizi, Econder International Academic Journal, 3 (2), 187-202.
  • TUİK (2020). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması.
  • Yanık, R.& Sümer, S. (2019). Akademisyenlerin İslami Bankacılık Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (3) , 1177-1190.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yiğitoğlu, M. & Göregen, M. (2018). Economic and Commercial Relations of The Prophet Muhammad With The Jews. AfroEurasian Studies. 7(2). 236-253.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Şadi Taha Süngü 0000-0002-3285-5789

Serkan Dilek 0000-0002-0393-4509

Publication Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 5

Cite

APA Süngü, Ş. T., & Dilek, S. (2020). Katılım Bankaları İle Konvansiyonel Bankaların İşleyişlerine Yönelik Müşteri Algı Farklılıklarının Analizi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 3966-3987. https://doi.org/10.15869/itobiad.794135

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).