Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
Bu çalışmanın amacı, etik değerler ile sanal aylaklık arasındaki ilişkide algılanan örgütsel cezanın aracı rolünü araştırmaktır. Bu amaçla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada 784 öğretmenden tesadüfi örneklem yoluyla veri toplanmıştır. Veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Anket formunda demografik bilgi formu, etik değerler ölçeği, sanal aylaklık ölçeği ve algılanan örgütsel ceza ölçeği yer almaktadır. Elde edilen veriler betimsel istatistiksel analiz, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesine tabi tutulmuştur. Çalışma, etik değerlerin sanal kaytarma üzerinde anlamlı, olumsuz bir etkisi olduğunu ve algılanan örgütsel ceza üzerinde anlamlı, olumlu bir etkiye sahip olduğunu bulmuştur. Ayrıca algılanan örgütsel cezanın sanal kaytarma üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı ve etik değerler ile sanal kaytarma ilişkisinde aracılık etkisinin olmadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Etik, Etik Değerler, Siber Aylaklık, Örgütsel Ceza Algısı, Öğretmenler
Etik Etik Değerler Siber Aylaklık Örgütsel Ceza Algısı Öğretmenler Ethic Ethical Values Cyber Loafing Perceived Organizational Punishment Teachers
The purpose of this study is to investigate the mediating role of perceived organizational punishment in the relationship between ethical values and cyberloafing. To this end, correlational survey model was used. In the study, data were collected from 784 teachers through random sampling. Data were collected through survey technique. The questionnaire form includes demographic information form, ethical values scale, cyberloafing scale, and perceived organizational punishment scale. The obtained data were subjected to descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equation modelling. The study found that ethical values have a significant, negative effect on cyberloafing and a significant, positive effect on perceived organizational punishment. Furthermore, perceived organizational punishment was determined to have no significant effect on cyberloafing and no mediation effect in the relationship between ethical values and cyberloafing.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 1, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 4 |