The Ottoman state's borders were occupied after the First World War, and under the leadership of Mustafa Kemal Atatürk, they escaped the occupation. However, the West Thracian Turks remained in the territory they knew as their homeland outside these borders. With the Lausanne Peace Treaty, the rights of the Turks of Western Thrace who were outside the borders of the country were guaranteed. The Lausanne Peace Treaty provides the Turks of Western Thrace with the right to establish, manage and supervise all kinds of schools and similar educational and training institutions, at their own expenses. However, the relations between the State of Greece and the Republic of Turkey cause various problems to arise for the Turks of Western Thrace. The aim of this research is to determine the educational problems that the Western Thracian Turks, who have been experiencing various problems since the signing of the Lausanne Peace Treaty, are experiencing today. The research was conducted in the type of document review. News sites broadcasting in Western Thrace via the Internet were examined. It has been seen that the news has been extensively included in the news websites named "Birlik Gazetesi" and "Rodop Rüzgarı". Searches were made from these news sites using the keywords "school, student and education". The obtained data were examined through descriptive analysis. The data were summarized and interpreted according to the determined themes. As a result of the research, it has been determined that the Turks of Western Thrace are experiencing problems such as school closure, worship problems, council delegation problems, ethnic denial, comparison, demand for bilingual minority kindergartens, qualified education. It can be said that these problems are generally caused by Greece's approach towards the Turks of Western Thrace.
Osmanlı Devleti sınırları Birinci Dünya Savaşı sonrası işgal edilmiş, Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde bu işgalden kurtulmuştu. Ancak Batı Trakya Türkleri, bu sınırlar dışında vatan olarak bildikleri topraklarda kalmışlardı. Lozan Barış Antlaşması ile ülke sınırları dışında kalan Batı Trakya Türklerinin hakları güvence altına alınmıştı. Lozan Barış Antlaşması, Batı Trakya Türklerine, masrafları kendilerine ait olmak üzere, her türlü okul ve benzeri eğitim ve öğretim kurumlarını kurma, bu kurumları yönetme ve denetleme haklarını sunmaktadır. Ancak Yunanistan ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti arasındaki ilişkiler Batı Trakya Türkleri için değişik sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Lozan Barış Antlaşması’nın imzalanmasından beri değişik sorunlar yaşayan Batı Trakya Türkeri’nin günümüzde yaşadıkları eğitim sorunlarını belirlemek bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma doküman incelemesi türünde yapılmıştır. İnternet üzerinden Batı Trakya’da yayın yapan haber siteleri incelenmiştir. Haberlerin yoğun olarak “Birlik Gazetesi” ve “Rodop Rüzgarı” isimli haber sitelerinde yer aldığı görülmüştür. Bu haber sitelerinden “okul, öğrenci ve eğitim” anahtar kelimeleri kullanılarak aramalar yapılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Veriler belirlenen temalara göre özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; Batı Trakya Türklerinin okul kapatma, ibadet sorunu, encümen heyeti sorunları, etnik inkâr, kıyas, iki dilli azınlık anaokulları talebi, nitelikli eğitim gibi sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sorunların genel olarak Yunanistan’ın Batı Trakya Türklerine karşı yaklaşımından kaynaklandığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 27, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 3 |