The purpose of this research is twofold: 1) to determine the reasons for nepotism in schools and 2) to offer some possible solutions to overcome this issue. To reach this purpose, the researchers have addressed some research questions during the research. These are; 1. What is the definition of nepotism?, 2. What are the reasons for nepotism?, and 3. What should be done to bring down nepotism?. This study has been carried out using a phenomenology research design within the framework of a qualitative research approach. The study group of this research consists of 12 teachers working in Amasya in the 2020-2021 academic year. They have been determined by homogeneous sampling technique in the framework of purposeful sampling method. Semi-structured interview form has been created by the researchers and used as a data collection tool in the research. The participant teachers have defined nepotism as unfair earnings, influential contact, favoritism, taking sides, and discrimination. The participants have also stated that the reasons for nepotism are as follows; gender, political view, idea-belief, fellow countryman-relative, and teacher unions. To reduce nepotism issues in schools, the participants have also offered some possible suggestions such as right-law-justice, administrators, merit, and regulations. In this context, both policymakers and policy practitioners should make right-law-justice among people in society. Therefore, it could be a kind of school policy and culture. Also, administrators should act equally. Moreover, individuals should be supported in ethical behavior by administrators. Decision-makers should consider individuals’ abilities when recruiting. In addition to all, policymakers must make the necessary legal arrangements in a short time. Unless these are done, nepotism as an organizational reality will continue to exist as a damaging factor to the organization. Based on the findings of this research, the researchers have concluded that unless nepotism is eliminated, institutions will not be able to serve effectively and that trained manpower will not be adequately utilized.
Bu araştırmanın iki amacı vardır: 1) okullarda kayırmacılığın nedenlerini belirlemek ve 2) bu sorunun üstesinden gelmek için bazı olası çözüm yolları önermek. Bu amaca ulaşmak için araştırmacılar araştırmaları sırasında bazı araştırma sorularını ele almışlardır. Bunlar; 1. Nepotizmin tanımı nedir?, 2. Nepotizmin sebepleri nelerdir?, 3. Nepotizmi azaltmak için ne yapılmalıdır?. Bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde fenomenoloji araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Amasya ilinde görev yapan 12 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi çerçevesinde homojen örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmacılar tarafından oluşturulmuş ve araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Katılımcı öğretmenler nepotizmi haksız kazanç, etkili temas, adam kayırma, taraf tutma ve ayrımcılık olarak tanımlamışlardır. Katılımcılar kayırmacılığın nedenlerini; cinsiyet, siyasi görüş, fikir-inanç, hemşeri-akraba ve öğretmen sendikaları şeklinde sıralamışlardır. Katılımcılar okullarda kayırmacılık sorununu azaltmak için hak-hukuk-adalet, idare, liyakat ve tüzük gibi olası öneriler sunmuşlardır. Bu bağlamda hem politika yapıcılar hem de politika uygulayıcılar toplumda hak-hukuk-adaleti sağlamalıdırlar. Bu durum okul politikası ve kültürü haline de getirilmelidir. Ayrıca yöneticiler bireylere eşit davranmalıdırlar. Okul yöneticileri bireyleri etik ilkelere uygun olarak davranma konusunda destek olmalıdırlar. Karar vericiler bireyleri işe alırlarken bireylerin yeteneklerini dikkate almalıdırlar. Tüm bunların yanı sıra politika yapıcıların da kısa sürede gerekli yasal düzenlemeleri yapması gerekmektedir. Bunlar yapılmadığı sürece örgütsel bir gerçeklik olarak nepotizm, örgüte zarar veren bir faktör olarak varlığını devam ettirecektir. Araştırmacılar, bu araştırmanın bulgularına dayanarak kayırmacılık ortadan kaldırılmadıkça kurumların etkin bir şekilde hizmet veremeyeceği ve yetişmiş insan gücünden yeterince yararlanılamayacağı sonucuna varmışlardır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 7, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 5 |