The Covid-19 epidemic, which emerged in Wuhan city of Hubei province of China on 31 December 2019 and was declared a pandemic by the World Health Organization as of 12 March 2020, spread rapidly and became effective in our country and all over the world. This global epidemic has caused compulsory changes in the education system as well as in many areas. Due to the increase in the number of cases and the fact that the treatment method is not known yet in the early stages of the process, face-to-face education has been interrupted in many countries and it has been decided to continue the education remotely. This study aims to determine the views of Fırat University Faculty of Theology students regarding distance education during the Covid19 pandemic period. The research was carried out with a qualitative design. Considering the structure of study, easily accessible case sampling method was preferred. The research was carried out with students at the preparatory, 1st, 2nd, 3rd and 4th grade levels of Fırat University Faculty of Theology in the 2020-2021 Spring Term. Under “findings” heading, the data obtained from interviews are presented. Students' computer usage levels, the tools they use in the course and their daily internet usage are presented. Then, the main themes of "positive views on distance education", "negative opinions on distance education" and "suggestions", which were formed from interviews, and the sub-themes were conveyed together with reference sentences. Under the main theme of positive opinions about distance education, the advantages, materials, faculty members, measurement and evaluation sub-themes were formed. Negative views consist of the disadvantages of distance education, material, lecturer, measurement and evaluation sub-themes. In the main theme of the suggestions, it was determined that the participants expressed their opinions on the sub-themes of increasing interaction, ensuring equal opportunities, distance education literacy, polling, internet infrastructure, measurement and evaluation.
Fırat Üniversitesi Rektörlüğü, Sosyal ve Beşeri Bilimler Yayın Etiği Kurulu Başkanlığının 31.03.2021 Tarih , x 08/17 kararı ile Etik Kurul Kararı alınmıştır
31 Aralık 2019 tarihinde, Çin’in Hubei eyaletinin Vuhan şehrinde ortaya çıkan ve 12 Mart 2020 itibariyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen Covid-19 salgını hızla yayılarak ülkemizde ve tüm dünyada etkili olmuştur. Küresel boyuttaki bu salgın birçok alanda olduğu gibi eğitim sisteminde de zorunlu değişimlere neden olmuştur. Vaka sayılarının artması ve sürecin ilk aşamalarında henüz tedavi yönteminin bilinememesinden kaynaklı birçok ülkede yüz yüze eğitim kesintiye uğramış ve eğitime uzaktan devam edilmesine karar verilmiştir. Bu çalışma, Covid19 pandemi döneminde Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin almış oldukları uzaktan öğretime yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel desenle yürütülmüş olup, çalışmanın yapısı göz önünde bulundurularak çalışma grubu oluşturulurken kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma, 2020-2021 Bahar Yarıyılı Döneminde Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi hazırlık, 1, 2, 3 ve 4. sınıf düzeylerindeki öğrenciler ile yürütülmüştür. Çalışmanın bulgular kısmında öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen verilere yer verilmiştir. Öncelikle öğrencilerin bilgisayar kullanma düzeyleri, derse girdikleri araçlar ve günlük internet kullanım süreleri tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Görüşme verilerinin NVIVO-8 programı ile analiz edilmesiyle oluşan “uzaktan öğretime yönelik olumlu görüşler”, “uzaktan öğretime yönelik olumsuz görüşler” ve “öneriler” ana temaları ve bu temalara ait alt temalar katılımcıların referans cümleleri ile birlikte aktarılmıştır. “Uzaktan öğretime yönelik olumlu görüşler” ana teması altında uzaktan öğretimin avantajları, materyal, öğretim üyesi, ölçme ve değerlendirme alt temaları oluşmuştur. “Uzaktan öğretime yönelik olumsuz görüşler” temasının uzaktan eğitimin dezavantajları, materyal, öğretim üyesi, ölçme ve değerlendirme alt temalarından oluştuğu görülmüştür. “Öneriler” ana temasında ise katılımcıların etkileşimin artırılması, fırsat eşitliğinin sağlanması, uzaktan eğitim okuryazarlığı, yoklama, internet altyapısı, ölçme ve değerlendirmenin sağlık yürütülmesi alt temalarında görüş bildirdikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |