Technological progress have enhanced and expanded the practices used for the development of language skills in Turkish language teaching. One of these practices, digital reading clubs, leveraging technological resources, can offer rich opportunities to enhance children's reading skills. To effectively structure and sustain digital reading clubs, the variables involved in the process should be thoroughly examined, and suitable conditions for participants should be established. A well-structured digital reading club provides members with a digitally safe environment while supporting the development and sustainability of reading skills through necessary practices. Well-organized practices bring a comprehensive approach to developing children's language skills by introducing them to quality texts and supporting the process with different theoretical approaches in reading clubs. When children collectively try to understand a book, they make inferences, ask questions, retell, make connections, and summarize as they talk. Discussions allow students to grapple with concepts they might not have understood and apply the strategic reading skills taught in the classroom. Members of a digital reading club become part of a reading community, facilitating the acquisition of reading culture/habits for children. Additionally, digital reading clubs support the use of libraries, considered public reading spaces, by developing a culture around books, fostering an understanding of authors and publishers, and allowing individuals to form their reading culture. Moreover, these clubs can also significantly boost students' reading enjoyment and motivation, thus contributing to the improvement of the comprehension skills specified in the curriculum. To realize these contributions and make children part of the learning experience through digital reading clubs, children should be provided with digital learning spaces, and efforts should be made to launch the practices like digital reading clubs.
Yaşanan teknolojik ilerlemeler Türkçe öğretiminde dil becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan ya da kullanılabilecek uygulamaları geliştirmiş ve genişletmiştir. Bu uygulamalardan biri olan dijital okuma kulüpleri, teknolojik kaynaklarla süreci destekleyerek çocukların okuma becerilerinin geliştirilmesinde zengin olanaklar sunabilmektedir. Dijital okuma kulüplerinin nitelikli bir biçimde yapılandırılabilmesi ve sürdürülebilmesi için süreçte yer alan değişkenler ayrıntılı bir biçimde ele alınarak incelenmeli ve katılımcılar için uygun koşullar oluşturulmalıdır. İyi yapılandırılmış dijital bir okuma kulübü, üyelerine dijital olarak güvenli bir ortam oluştururken okuma becerisini desteklemek geliştirmek ve sürdürmek için de gereken uygulamaları sağlar. İyi düzenlenmiş uygulamalar, çocukların okuma kulüplerinde nitelikli metinlerle buluşturulmaları ve sürecin farklı kuramsal yaklaşımlarla desteklenmesi çocukların dil becerilerinin geliştirilmesinde bütüncül bir yaklaşımı getirir. Çocuklar hep birlikte bir kitabı anlamaya çalıştıklarında; konuştukça çıkarımlarda bulunur, sorular sorar, yeniden anlatır, bağlantılar kurar ve okuduklarını özetler. Tartışmalar, öğrencilerin anlamamış olabilecekleri şeylerle boğuşmalarını ve sınıfta öğretilen stratejik okuma becerilerini uygulamalarını sağlar. Dijital okuma kulübünün üyeleri birlikte bir okuma topluluğunun parçası olur ve böylece bu kulüpler çocukların okuma kültürü/alışkanlığı edinmelerini sağlar. Dijital okuma kulüpleri, kamusal okuma alanları olarak kabul edilen kütüphanelerin de kullanımını destekler. Kitaplar konusundaki kültürü geliştirerek yazarlar, yayınevleri hakkında bir kavrayış geliştirilmesine ve bireylerin kendi okuma kültürünü oluşturmasına olanak tanır. Bu kulüpler aynı zamanda öğrencilerin okuma zevki ve motivasyonunu artırarak öğretim programlarında belirtilen okuduğunu anlama becerilerinin gelişmesini sağlayabilir. Dijital okuma kulüpleri katılımcılarının sosyal ve duygusal gelişimini de destekler. Dile getirilen katkıların gerçekleşebilmesi ve çocukların dijital okuma kulüpleri yoluyla öğrenme deneyiminin bir parçası olabilmesi için çocuklara dijital öğrenme alanları sağlanmalı ve dijital okuma kulüpleri gibi uygulamaların geliştirilmesine önem verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 15, 2024 |
Publication Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |