Kur'ân'da h-z-e kök ve türevlerinin geçtiği âyetlerin hemen tamamına yakını müstehzilerin nasıl cezalandırılacakları hakkındadır. Müstehzilerin cezalandırılacaklarını ifade eden ilgili âyet-i kerimeler incelendiğinde çoğu kez bu âyetlerle alay edenlerin tehdit edilmesinden çok başta Hz. Peygamber olmak üzere inançlarından ötürü alaya maruz kalan tüm müminlerin teselli edilmesinin hedeflendiği anlaşılmaktadır. Allah cc. Kur’ân’da, Hz. Peygamber’in ve inananların tesellilerin yanında alaycılara karşı takınılması gereken tavırları da Müslümanlara talim buyurarak onlara tebliğ eksenli bireysel ve sosyal hayatlarında alaycıların tazyikinden kurtulma ve başarıya ulaşma yollarını göstermiştir. Bu makale dini alaya alanların dindeki yerlerini Kur'ân'a göre belirledikten sonra bu bilinç üzerine günümüz Müslümanlarının çok ihtiyaç duyduğu Kur'ân'da alaycılara karşı Müslümanlara verilen tavsiye ve emirleri ele alacaktır.
In the Holy Qur’an, almost all the verses which contain the root h-z-e with all its derivations expound on how mockers will be punished in the hereafter. When the verses regarding the way those mockers will be punished are investigated closely, it is observed that the underlying reason for the inclusion of such verses is not so much to threaten those who mock the verses of the Qur’an as a way to console Muslims, especially Prophet Muhammad, when they are under attack by nonbelievers because of their beliefs. Allah not only aims at giving Prophet Muhammad and believers the much-needed spiritual support to exhilarate them in their spiritual world but also teaches Muslims about the attitudes Muslims take when coping with mockers from the view point of conveying the messages of Islam so that a person can be at ease under the pressure of mockers in social life and does whatever is necessary to attain the end goals set by Allah. This study focuses on the advice and commands given in the Qur’an to help Muslims meet the very need of how to deal with mockers.
Holy Qur’an al-istihza Mock Ridicule Consciousness Attitude.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 2 |