Organizational innovation is accepted as the most important competitive tool for businesses. It can be said that innovative businesses are more competitive than their competitors. These innovations can be realised with people who can adapt to the vision, mission, values and goals of the enterprise. In this context, if the expectations, values and goals of the employees are compatible with the business, person-organization harmony can be mentioned and innovations can be implemented. The global competitive environment in today's business world has made innovation compulsory. Innovation is very important for airport operators, such as aviation businesses operating internationally, because it is the only way to take part in international competition. Airport operators, which are one of the important stakeholders operating in the aviation sector and trying to meet the demands and expectations of consumers by constantly innovating, can gain advantages that can ensure their continuity in the sector both by integrating technological developments and by innovative inventions. In this context, a quantitative research based on survey technique was conducted with the employees of an airport operator operating in Türkiye and some airports in the world. Data obtained through survey forms were analyzed with descriptive analysis, pearson correlation and linear regression analysis and finally ANOVA and t-tests by using SPSS 30.0 version. According to the research findings, it was concluded that Person-Organization Fit (POF) has a critical effect on product innovation, behavioural innovation, strategic innovation and there is a strong relationship between these concepts. In addition, it was found that POF differs according to gender, age, marital status, education and working time. Due to the lack of any research on POF and innovation in the literature review, this study aims to contribute to the literature.
Organizational Behavior Person-organization Fit Organizational Inovation Strategy Civil Aviation
Organizasyonel yenilikçilik, işletmeler için en önemli rekabet aracı olarak kabul edilmektedir. Yenilikçi işletmelerin rakiplerine göre daha rekabetçi oldukları söylenebilir. Bu yenilikler, işletmenin vizyon, misyon, değer ve hedeflerine uyum sağlayabilen kişilerle gerçekleştirilebilir. Bu bağlamda çalışanların beklentileri, değerleri ve hedefleri işletme ile uyumlu ise kişi-örgüt uyumundan bahsedilebilir ve yenilikler hayata geçirilebilir. Günümüz iş dünyasındaki global rekabet ortamı, inovasyonu zorunlu hale getirmiştir. Uluslararası faaliyet gösteren havacılık işletmeleri gibi havalimanı işletmecileri için de inovasyon oldukça önemlidir çünkü uluslararasındaki rekabette yer alabilmek ancak o şekilde mümkündür. Havacılık sektöründe faaliyet gösteren ve sürekli inovasyon yaparak tüketicilerin talep ve beklentilerini karşılamaya çalışan önemli paydaşlardan biri olan havalimanı işletmecileri, hem teknolojik gelişmelere entegre olmak hem de inovatif buluşlarla sektörde devamlılığını sağlayabilecek avantajlar elde edebilmektedir. Bu bağlamda Türkiye'de ve dünyanın bazı havalimanlarında faaliyet gösteren bir havalimanı işletmecisi çalışanlarına anket uygulanmıştır. Anket formları aracılığıyla elde edilen veriler SPSS 30.0 versiyonu kullanılarak, tanımlayıcı analizler, pearson korelasyon ve doğrusal regresyon analizleri, son olarak ANOVA ve t testleri yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, kişi-örgüt uyumu ile ürün inovasyonu, davranışsal yenilikçilik, stratejik inovasyon üzerinde önemli bir etkiye sahip ve bu kavramlar arasındaki güçlü bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yanı sıra, kişi-örgüt uyumu cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim ve çalışma süresine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Alanyazında yapılan taramalarda kişi-örgüt uyumu ve inovasyon konularını ele alan ve havalimanı işletmecisi çalışanlarıyla yapılan bir araştırmaya rastlanmamış olmasıyla, literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration, Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | April 12, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |