Research Article
BibTex RIS Cite

Historical And Philosophical Origins of Korean Collectivism

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 177 - 200, 31.12.2017

Abstract

As per researchers in social psychology, Korea, along with other East

Asian countries, is considered one of the most collectivist societies in the world.

The model, proposed by the social psychologist Geert Hofstede, to understand

different national cultures, supports this view.


A few western researchers consider Korea as an interdependent society,

rather than a collectivist one. In this study, however, the historical background of

Korean traits that have non-individualistic characteristics are investigated. First,

the historical evidence showing Korea to be a collectivist society is evidenced

that Korean collectivism emerged due to the ecological, geographical, and

administrative organization. Second, the way in which Confucianism exerted a

strong influence for many years on both the culture and government of Korean

societies authenticated the idea of collectivism in Korea. Further, the ways in

which the Confucian values on the collectivist structure of modern Korea are

reflected will also be discussed. Thus, this article aims to shed light on the

origins of the society for a better understanding of the modern Korean society.

References

  • ALTUNDAĞ, Pınar, “Korecedeki Çince Kökenli Kelimelerin (Hanca) Yeri Ve Korece Öğretimindeki Önemi” Dil Dergisi, 156 (2012), Ankara, s.48-60.
  • ALTUNDAĞ, Pınar, “Shin Kyung Sook’un “Lütfen Anneme İyi Bak” Adlı Romanında Kadın Olgusu”, DTCF Dergisi (2013), s. 431-450.
  • BREWER, Marilynn B. & CHEN, Ya-Ru, “Where (Who) Are Collectives in Collectivism? Toward Conceptual Clarification of Individualism and Collectivism”, Psychological Review, vol. CXIV/1 (2007), s. 133–151.
  • FETTAHOĞLU, Selahhattin, “Konfüçyüs ve Öğretisi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, s. 16 (2004), s. 305-324.
  • GÖKÇE, Özlem, “Korecede Saygı Dili Üzerine Bir Örnekleme”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kore Dili ve Edebiyatı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2013.
  • GÖREGENLİ, Melek, “Kültürümüz Açısından Bireycilik-Toplulukçuluk Eğilimleri: Bir Başlangıç Çalışması”, Türk Psikoloji Dergisi, c. X/35 (1995), s.1-14.
  • HAN, Seong-Yeul & AHN, Chang-Yil , “Collectivism and Individualism in Korea”, Psychology of the Korean People Collectivism and Individualism, (Ed: Gene Yoon – Sang Chin Choi), Seul 1994, s. 301-316.
  • HOFSTEDE, Gerard, Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, Amerika Birleşik Devletleri 2001.
  • IMADA, Toshie “Cultural narratives of individualism and collectivism: A content analysis of textbook stories in the United States and Japan”, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol. XLIII/4 (2012), s. 576–591.
  • KIM, Uichol, Individualism and collectivism: A psychological, cultural and ecological analysis (No. 21), Kopenhag 1995.
  • Kore Kültür ve Enformasyon Ajansı, Kore Gerçeği, (çev. Nana LEE ) Seul 2011.
  • KUMAR, Sanjay, “한국어에 나타난 유교문화적 요소 일고찰 [Confucian Cultural Elements and its Appearance in Korean Language]”, 韓國學研究論文集, 2015, s. 323-338.
  • PARK, Heungsik, REHG, Michael T, LEE, Donggi, “The influence of Confucian ethics and collectivism on whistleblowing intentions: A study of South Korean public employees”, Journal of Business Ethics, 2005, s. 387-403.
  • NISBETT, Richard E., Düşüncenin Coğrafyası, (çev. G.Ç. Güven), İstanbul 2011.
  • TRIANDIS, Harry C., BONTEMPO, Robert, VİLLAREAL, Marcelo J, ASAI, Masaaki,
  • LUCCA, Nydia, “Individualism and collectivism: Cross-cultural perspectives on self-ingroup relationships”, Journal of personality and social psychology, vol. LIV/2 (1988), s. 323-338.
  • TRIANDIS, Harry C, “Individualism and collectivism: Past, present, and future”, The Handbook of Culture And Psychology, (ed. David Matsumoto), Oxford 2001, s. 35-50.
  • TÜRKÖZÜ, S. Göksel, Korece ve Türkçe Arasındaki Benzerlikler Dil – Kültür Bağıntısında Korece ve Türkçe, Ankara 2009.
  • WASTİ, S. Arzu & ERDİL, Selin Eser, “Bireycilik Ve Toplulukçuluk Değerlerinin Ölçülmesi: Benlik Kurgusu (Self Construal Scale: Scs) Ve Indcol Ölçeklerinin Türkçe Geçerlemesi”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7 (2007), s.1-44.
  • YOON, Tae-rim, “The Koreans, Their Culture and Personality”, Psychology of the Korean People: Collectivism and Individualism, (ed. Gene Yoon ve Sang-chin Choi), Seul 1994
  • YU, Eunmi, “Türkiye’de Kültür Öğretimi Temelinde Yabancı Dil Olarak Korece Öğretimi ve Kültürlerarası Uzmanlık”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kore Dili ve Edebiyatı, Ankara, 2011.
  • 김윤경, 청소년 을 위한 한국 철학사: 단군 신화 에서 현대 철학 까지 [History of Korean Philosophy for Young Learners], Seul 2014
  • 금장태, 유학사상과 유교문화 [Confucian Idea and Confucian Culture], Seul 1996. 노영찬, “한국문화와 한국인의 사회적 성격에 관한 복음적 고찰: 하국사회 생화문화 전반의 복음화를 위한 교회의 실천 [An Evangelical Examination of Korean Culture and Social Characteristics of Korean People]” Busan Catholic University, Yüksek Lisans Uygulamalı Dinler Enstitüsü, Busan, 2001.
  • 박경하, 김기덕, 박경하, 송화섭, 장장식 vd, 한국전통문화론 [Theory of Traditional Korean Culture], Seul 2006.
  • 이창기, “성리학의 도입과 한국가족제도의 변화- 종법제도의 정착과 부계혈연집단의 조직화 과정(Introduction of Confucianism into Korea and Changes in Family System- Establishment of Honorifics and the Paternalism)”, 민족문화논총, 46 (2010), s. 105-137.
  • 윤영, “한국 대학생들의 가족주의적 집단주의 가치에 대한 연구 [A Study on Familyoriented Collectivist Values among College Students in Korea]”, 언어사실과 관점, 2014, s. 215-237.
  • 정영태, “동아시아 집단주의에 대한 연구동향: 일본, 대만, 서구의 연구를 중심으로 [East Asian Collectivism : A Review of Japanese, Taiwanese, and Western Literature]”, 한국학연구, 31 (2013), s. 691-718.
  • 정태연, “한국사회의 집단주의적 성격에 대한 역사·문화적 분석 (Historical and Cultural Analyses of Collective Features of Korean Society)”, 한국심리학회지: 사회 및 성격, vol. XXIV/3 (2010), s. 53-76.
  • 조긍호, “동아시아 집단주의와 유학 사상- 그 관련성의 심리학적 탐색 (The Confucian Origin of the East Asian Collectivism)”, 한국심리학회지: 사회 및 성격, vol. XXI/4 (2007), s. 21-54.
  • 전종한 “한국 촌락사회지리학의 주요 개념 모색 [A Consideration on the Major Concepts of Rural Social Geography in Korea], 대한지리학회지, vol. XL/3 (2005), s. 353-368. 최준식, 한국종교이야기 [Korean Religions], Seul 1995.
  • 한유화, “개인주의-집단주의 차원을 반영하는 자아존중감 척도의 제작 [A Self-Esteem Scale Reflecting the Individualism-Collectivism Dimension]”, Çungbog Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı Genel Psikoloji Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • 한국철학사상연구회, 강좌 한국철학 사상연구 논쟁의 세계로 초대 [The Course of Korean Philosophy], Seul 1995.
  • 한형조, 이광호, 정순우, 이승종, 강영안, 유교의 공부론과 덕의 요청 [The Doctrine of Confucianism and Demand of Virtue], Seul 2004.
  • İnternet kaynakları https://geert-hofstede.com/national-culture.html [erişim tarihi: 2 Nisan 2017] http://www.ancient.eu/Warring_States_Period/ [erişim tarihi: 06.06.2017] http://www.ancient.eu/Han_Dynasty/ [erişim tarihi: 06.06.2017]

KORE KOLEKTİVİZMİNİN TARİHSEL VE DÜŞÜNSEL KÖKENLERİ ÜZERİNE

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 177 - 200, 31.12.2017

Abstract

Sosyal psikoloji alanında yapılmış çeşitli çalışmaların ortaya koyduğu
verilere dayanılarak Kore, birçok Uzak Asya ülkesi gibi dünyanın en kolektivist
toplumlarından biri olarak kabul edilmektedir. Hollandalı sosyal psikolog
Hofstede tarafından farklı ulusal kültürleri anlamak için ortaya konmuş
modelin verileri de Kore’nin kolektivist bir toplum olduğu görüşünü destekler
niteliktedir.
Kore toplumunu kolektivizme alternatif olarak ‘ilişkililik’ bağlamında
değerlendiren görüşler de vardır. Bu çalışmada Kore’nin hangi değerlendirmeye
daha uygun düştüğü tartışması bir kenara bırakılarak Kore insanının bireyci
özellikler taşımaktan uzak olan davranış eğilimlerinin tarihsel temelleri iki
düzlemde irdelenecektir. İlk olarak Kore kolektivizmini doğuran faktörlerin
toplumun ekolojik ve coğrafi yapısı ile idari teşkilatlanmasında yattığı görüşünü
benimseyen yaklaşımlardan yola çıkarak tarihsel deliller sunulacaktır. İkinci
olarak Kore topraklarında hem kültürel hem siyasal olarak uzun yıllar etkin
olmuş Konfüçyanist düşünce sisteminin Kore kolektivizmini nasıl pekiştirdiği
ve olgunlaştırdığı tartışılacak ve Konfüçyüsçü değer yargılarının günümüz
Kore kolektivizmine yansımaları örneklendirilecektir. Bu şekilde çağdaş
Kore toplumunu daha iyi anlamak için toplumsal kökenlerine ışık tutulması
amaçlanmaktadır.

References

  • ALTUNDAĞ, Pınar, “Korecedeki Çince Kökenli Kelimelerin (Hanca) Yeri Ve Korece Öğretimindeki Önemi” Dil Dergisi, 156 (2012), Ankara, s.48-60.
  • ALTUNDAĞ, Pınar, “Shin Kyung Sook’un “Lütfen Anneme İyi Bak” Adlı Romanında Kadın Olgusu”, DTCF Dergisi (2013), s. 431-450.
  • BREWER, Marilynn B. & CHEN, Ya-Ru, “Where (Who) Are Collectives in Collectivism? Toward Conceptual Clarification of Individualism and Collectivism”, Psychological Review, vol. CXIV/1 (2007), s. 133–151.
  • FETTAHOĞLU, Selahhattin, “Konfüçyüs ve Öğretisi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, s. 16 (2004), s. 305-324.
  • GÖKÇE, Özlem, “Korecede Saygı Dili Üzerine Bir Örnekleme”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kore Dili ve Edebiyatı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2013.
  • GÖREGENLİ, Melek, “Kültürümüz Açısından Bireycilik-Toplulukçuluk Eğilimleri: Bir Başlangıç Çalışması”, Türk Psikoloji Dergisi, c. X/35 (1995), s.1-14.
  • HAN, Seong-Yeul & AHN, Chang-Yil , “Collectivism and Individualism in Korea”, Psychology of the Korean People Collectivism and Individualism, (Ed: Gene Yoon – Sang Chin Choi), Seul 1994, s. 301-316.
  • HOFSTEDE, Gerard, Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, Amerika Birleşik Devletleri 2001.
  • IMADA, Toshie “Cultural narratives of individualism and collectivism: A content analysis of textbook stories in the United States and Japan”, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol. XLIII/4 (2012), s. 576–591.
  • KIM, Uichol, Individualism and collectivism: A psychological, cultural and ecological analysis (No. 21), Kopenhag 1995.
  • Kore Kültür ve Enformasyon Ajansı, Kore Gerçeği, (çev. Nana LEE ) Seul 2011.
  • KUMAR, Sanjay, “한국어에 나타난 유교문화적 요소 일고찰 [Confucian Cultural Elements and its Appearance in Korean Language]”, 韓國學研究論文集, 2015, s. 323-338.
  • PARK, Heungsik, REHG, Michael T, LEE, Donggi, “The influence of Confucian ethics and collectivism on whistleblowing intentions: A study of South Korean public employees”, Journal of Business Ethics, 2005, s. 387-403.
  • NISBETT, Richard E., Düşüncenin Coğrafyası, (çev. G.Ç. Güven), İstanbul 2011.
  • TRIANDIS, Harry C., BONTEMPO, Robert, VİLLAREAL, Marcelo J, ASAI, Masaaki,
  • LUCCA, Nydia, “Individualism and collectivism: Cross-cultural perspectives on self-ingroup relationships”, Journal of personality and social psychology, vol. LIV/2 (1988), s. 323-338.
  • TRIANDIS, Harry C, “Individualism and collectivism: Past, present, and future”, The Handbook of Culture And Psychology, (ed. David Matsumoto), Oxford 2001, s. 35-50.
  • TÜRKÖZÜ, S. Göksel, Korece ve Türkçe Arasındaki Benzerlikler Dil – Kültür Bağıntısında Korece ve Türkçe, Ankara 2009.
  • WASTİ, S. Arzu & ERDİL, Selin Eser, “Bireycilik Ve Toplulukçuluk Değerlerinin Ölçülmesi: Benlik Kurgusu (Self Construal Scale: Scs) Ve Indcol Ölçeklerinin Türkçe Geçerlemesi”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7 (2007), s.1-44.
  • YOON, Tae-rim, “The Koreans, Their Culture and Personality”, Psychology of the Korean People: Collectivism and Individualism, (ed. Gene Yoon ve Sang-chin Choi), Seul 1994
  • YU, Eunmi, “Türkiye’de Kültür Öğretimi Temelinde Yabancı Dil Olarak Korece Öğretimi ve Kültürlerarası Uzmanlık”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kore Dili ve Edebiyatı, Ankara, 2011.
  • 김윤경, 청소년 을 위한 한국 철학사: 단군 신화 에서 현대 철학 까지 [History of Korean Philosophy for Young Learners], Seul 2014
  • 금장태, 유학사상과 유교문화 [Confucian Idea and Confucian Culture], Seul 1996. 노영찬, “한국문화와 한국인의 사회적 성격에 관한 복음적 고찰: 하국사회 생화문화 전반의 복음화를 위한 교회의 실천 [An Evangelical Examination of Korean Culture and Social Characteristics of Korean People]” Busan Catholic University, Yüksek Lisans Uygulamalı Dinler Enstitüsü, Busan, 2001.
  • 박경하, 김기덕, 박경하, 송화섭, 장장식 vd, 한국전통문화론 [Theory of Traditional Korean Culture], Seul 2006.
  • 이창기, “성리학의 도입과 한국가족제도의 변화- 종법제도의 정착과 부계혈연집단의 조직화 과정(Introduction of Confucianism into Korea and Changes in Family System- Establishment of Honorifics and the Paternalism)”, 민족문화논총, 46 (2010), s. 105-137.
  • 윤영, “한국 대학생들의 가족주의적 집단주의 가치에 대한 연구 [A Study on Familyoriented Collectivist Values among College Students in Korea]”, 언어사실과 관점, 2014, s. 215-237.
  • 정영태, “동아시아 집단주의에 대한 연구동향: 일본, 대만, 서구의 연구를 중심으로 [East Asian Collectivism : A Review of Japanese, Taiwanese, and Western Literature]”, 한국학연구, 31 (2013), s. 691-718.
  • 정태연, “한국사회의 집단주의적 성격에 대한 역사·문화적 분석 (Historical and Cultural Analyses of Collective Features of Korean Society)”, 한국심리학회지: 사회 및 성격, vol. XXIV/3 (2010), s. 53-76.
  • 조긍호, “동아시아 집단주의와 유학 사상- 그 관련성의 심리학적 탐색 (The Confucian Origin of the East Asian Collectivism)”, 한국심리학회지: 사회 및 성격, vol. XXI/4 (2007), s. 21-54.
  • 전종한 “한국 촌락사회지리학의 주요 개념 모색 [A Consideration on the Major Concepts of Rural Social Geography in Korea], 대한지리학회지, vol. XL/3 (2005), s. 353-368. 최준식, 한국종교이야기 [Korean Religions], Seul 1995.
  • 한유화, “개인주의-집단주의 차원을 반영하는 자아존중감 척도의 제작 [A Self-Esteem Scale Reflecting the Individualism-Collectivism Dimension]”, Çungbog Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı Genel Psikoloji Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • 한국철학사상연구회, 강좌 한국철학 사상연구 논쟁의 세계로 초대 [The Course of Korean Philosophy], Seul 1995.
  • 한형조, 이광호, 정순우, 이승종, 강영안, 유교의 공부론과 덕의 요청 [The Doctrine of Confucianism and Demand of Virtue], Seul 2004.
  • İnternet kaynakları https://geert-hofstede.com/national-culture.html [erişim tarihi: 2 Nisan 2017] http://www.ancient.eu/Warring_States_Period/ [erişim tarihi: 06.06.2017] http://www.ancient.eu/Han_Dynasty/ [erişim tarihi: 06.06.2017]
There are 34 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Özlem Gökçe This is me

Publication Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

Chicago Gökçe, Özlem. “KORE KOLEKTİVİZMİNİN TARİHSEL VE DÜŞÜNSEL KÖKENLERİ ÜZERİNE”. Avrasya İncelemeleri Dergisi 6, no. 2 (December 2017): 177-200.