Research Article
BibTex RIS Cite

"Exaggerated Curiosity" in Children Series of Aytül Akal Named "Super Journalists"

Year 2016, Volume: 13 Issue: 3, 31 - 49, 29.12.2016

Abstract

In the four novel series consisting of Super
Journalists, Super Journalists-Mystery in the Park, Super Journalists Liquored Chocolate
and Super Journalists Troublesome Invitation which was written by Aytül Akal to
address the teenage audience, the adventures faced by 4 7th grade friends while
preparing a newspaper with their own efforts is narrated. The adventures of the
4 friends will always be a source of inspiration for the super newspaper they
prepare.



In the study the element of exaggerated
curiosity used in the children novel series of Aytül Akal was examined
using the scanning model. In this direction, the points that arouse curiosity
of children readers were determined in the novel and based on these points, 6
codes related to the element of curiosity were formed.  These codes and
the distribution of frequency values related to the curiosity element in the
codes are as follows: “getting to know the heroes” (f:4), “relation of heroes
with the event is being established” (f:11), "participation of heroes to
the event" (f:14), Clue seeking of heroes" (f:67), "heroes in
the event" (f:82), "evaluation of heroes"
(f:10). The code on which the curiosity element is focused in all four novels was determined as
"heroes in the event". As a result, it was concluded that the
exaggerated curiosity element in the
novels of the author
creates an unnatural stress and combined with the series of coincidental events
that gets
implausible from the readers' point of view, weakening the plot. This has also
led to the series’ loss of certain features attached to the literary genre of adventure. 

References

  • Adıgüzel, H. Ö. (1999). Aytül Akal'ın çocuk kitaplarına iç ve dış yapı açısından bakış. A.Ü. EBF Dergisi, 1-2, s. 139-144.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler 3: Likörlü çikolata (6. bs). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler 4: Belalı davetiye (4. bs). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler-1 (24. bs.). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2015). Süper gazeteciler 2: Parktaki esrar (16. bs.). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş çocuk yazını. İzmir: Morpa Kültür Yayınları.
  • Hamzadayı, E., Çetinkaya, G. (2013). Çocuk okurların bilişsel, duyuşsal ve toplumsal gelişimlerindeki işlevleri açısından Aytül Akal’da mizah öğesinin kullanımı. Turkish Studies, 8(4), pp. 489-498.
  • Kuzu, Türkan. (2008). Aytül Akal’ın masallarıyla çocukta çevre bilinci geliştirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, s. 327-339.
  • Lukens, Rebecca J. (1999). A critical handbook of children’s literature (2nd ed.). New York: Longman.
  • Maden, Sedat. (2007). Aytül Akal’ın çocuk masallarında anlatım bozuklukları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 33, s. 141-150.

AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK”

Year 2016, Volume: 13 Issue: 3, 31 - 49, 29.12.2016

Abstract

Aytül Akal’ın
ilk gençlik grubuna yönelik yazdığı “Süper Gazeteciler-1, Süper Gazeteciler 2-
Parktaki Esrar, Süper Gazeteciler 3- Likörlü Çikolata ve Süper Gazeteciler 4-
Belalı Davetiye” den oluşan dört roman serisinde, yedinci sınıfa giden dört
arkadaşın kendi çabalarıyla hazırladıkları gazeteyi oluştururken
karşılaştıkları maceralar anlatılmaktadır. Roman boyunca dört arkadaşın
yaşantıları birlikte hazırladıkları Süper Gazete’ye her zaman ilham kaynağı
teşkil edecektir.










Çalışmada, Aytül Akal’ın
çocuk romanı serisinde “abartılmış merak” ögesi tarama yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Bu doğrultuda çocuk okurda merak uyandıran noktalar romanda
tespit edilerek sıralanmış ve bu noktalardan hareketle merak ögesine ilişkin
altı kod oluşturulmuştur. Bu kodlar ve kodlardaki merak ögesine ilişkin frekans
değerlerinin dağılımı dört roman serisinde toplam şöyledir: “Kahramanları
Tanıma” (f:4), “Kahramanların Olayla Bağlantısı Kuruluyor” (f:11),
Kahramanların Olaya Katılması (f:14), Kahramanların ipucu arayışı (f:67), Kahramanlar
Olayda (f:82), Kahramanların Değerlendirmesi (f:10). Dört romanda da merak
ögesinin yoğunlaştığı kod ise “kahramanlar olayda” olarak tespit edilmiştir. Bu
verilerden hareketle yazarın romanlarında abartılmış merak ögesi, bir yandan okur
üzerinde doğallıktan uzak bir gerilim yaratırken bir yandan da inandırıcılığını
yitiren tesadüfi olaylar zinciriyle birleşerek kurguyu zayıflatmıştır. Bu durum
Süper Gazeteciler serisinin aynı zamanda serüven türü olarak da sahip olması
gereken özellikleri de kaybetmesine neden olmuştur.
    

References

  • Adıgüzel, H. Ö. (1999). Aytül Akal'ın çocuk kitaplarına iç ve dış yapı açısından bakış. A.Ü. EBF Dergisi, 1-2, s. 139-144.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler 3: Likörlü çikolata (6. bs). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler 4: Belalı davetiye (4. bs). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2014). Süper gazeteciler-1 (24. bs.). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Akal, A. (2015). Süper gazeteciler 2: Parktaki esrar (16. bs.). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş çocuk yazını. İzmir: Morpa Kültür Yayınları.
  • Hamzadayı, E., Çetinkaya, G. (2013). Çocuk okurların bilişsel, duyuşsal ve toplumsal gelişimlerindeki işlevleri açısından Aytül Akal’da mizah öğesinin kullanımı. Turkish Studies, 8(4), pp. 489-498.
  • Kuzu, Türkan. (2008). Aytül Akal’ın masallarıyla çocukta çevre bilinci geliştirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, s. 327-339.
  • Lukens, Rebecca J. (1999). A critical handbook of children’s literature (2nd ed.). New York: Longman.
  • Maden, Sedat. (2007). Aytül Akal’ın çocuk masallarında anlatım bozuklukları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 33, s. 141-150.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Esma Dumanlı Kadızade

Berfin Önder This is me

Publication Date December 29, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Dumanlı Kadızade, E., & Önder, B. (2016). AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK”. HAYEF Journal of Education, 13(3), 31-49.
AMA Dumanlı Kadızade E, Önder B.AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK.” HAYEF Journal of Education. December 2016;13(3):31-49.
Chicago Dumanlı Kadızade, Esma, and Berfin Önder. “AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE ‘ABARTILMIŞ MERAK’”. HAYEF Journal of Education 13, no. 3 (December 2016): 31-49.
EndNote Dumanlı Kadızade E, Önder B (December 1, 2016) AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK”. HAYEF Journal of Education 13 3 31–49.
IEEE E. Dumanlı Kadızade and B. Önder, “AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE ‘ABARTILMIŞ MERAK’”, HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 3, pp. 31–49, 2016.
ISNAD Dumanlı Kadızade, Esma - Önder, Berfin. “AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE ‘ABARTILMIŞ MERAK’”. HAYEF Journal of Education 13/3 (December 2016), 31-49.
JAMA Dumanlı Kadızade E, Önder B. AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK”. HAYEF Journal of Education. 2016;13:31–49.
MLA Dumanlı Kadızade, Esma and Berfin Önder. “AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE ‘ABARTILMIŞ MERAK’”. HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 3, 2016, pp. 31-49.
Vancouver Dumanlı Kadızade E, Önder B. AYTÜL AKAL’IN “SÜPER GAZETECİLER” ÇOCUK SERİSİNDE “ABARTILMIŞ MERAK”. HAYEF Journal of Education. 2016;13(3):31-49.