BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ

Year 2016, Volume: 13 Issue: 3, 67 - 82, 29.12.2016

Abstract











Bu araştırmada, öğretmen adaylarının Web pedagojik alan
bilgisine ilişkin öz-yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi ve farklı değişkenler
açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, İstanbul Üniversitesi, Hasan
Ali Yücel Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği ve
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarına kayıtlı 60 (63.5%) kız ve 36 (38%)
erkek olmak üzere toplam 96, son sınıf öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada temel veri toplama aracı olarak Lee, Tsai ve Chang (2008)
tarafından geliştirilen ve Horzum (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan “Web
Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0
programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının web
pedagojik alan bilgisine ilişkin öz-yeterlik algı düzeylerinin kişisel bilgisayar
sahibi olma, bilgisayar kullanım süresi, bilgisayar/ internet kullanım sıklığı
ve öğrenim gördükleri programlara göre farklılık gösterdiği bulunmuştur.
   

References

  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of integrating computer technologies into education in Turkey. Educational Technology & Society, 9(1), 176-187.
  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Arabacıoğlu, T. ve Dursun, F. (2015). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgisi algı düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 197-210.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 1-45). New York: Cambridge University Press.
  • Birişçi, S., Metin, M., Coşkun, K. ve Yılmaz, G. K. (2011). Öğretim materyallerine yönelik web sayfalarını tasarlarken öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 102-118.
  • Carlson, S., & Gadio, C. T. (2009). Teacher professional development in the use of technology. In W. D. Haddad, & A. Draxler (Eds.), Technologies for education (pp. 118-132). Washington, DC: Academy for Educational Development.
  • Chiu, C. H. (2002). The effects of collaborative teamwork on secondary science. Journal of Computer Assisted Learning, 18(3), 262-271.
  • Curtis, D. D., & Lawson, M. J. (2001). Exploring collaborative online learning. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(1), 21-34.
  • Ekici, M., İnel Ekici, D. ve Altunışık, S. (2015). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgisi öz-yeterlik algı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 960-967.
  • Frankel, M. S., & Siang, S. (1999). Ethical and legal aspects of human subjects research on the internet: a report of a workshop for the AAAS. Washington, DC.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582.
  • Gömleksiz, M. N. ve Fidan, E. K. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisine ilişkin özyeterlik algı düzeyleri. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 6(4), 593-620.
  • Haythorntwaite, C., & Wellman, B. (2002). The internet in everyday life. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Hill, J. R., Wiley, D., Nelson, L. M., & Han, S. (2004). Exploring research on internet-based learning: from infrastructure to interactions. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research in Educational Technology (pp. 433-460). New York: Erlbaum.
  • Horzum, M. B. (2011). Web pedagojik içerik bilgisi ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlaması. İlköğretim Online, 10(1), 257-272.
  • Ivers, K. S., & Pierson, M. (2003). A teacher’s guide to using technology in the classroom. Westport, CT: Libraries Unlimited.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavanoz, S., Yuksel, H. G., & Ozcan, E. (2015). Pre-service teachers’ self-efficacy perceptions on web pedagogical content knowledge. Computers & Education, 85(2015), 94-101.
  • Shin, Y. S. (2002). Virtual reality simulations in web-based science education. Computer Applications in Engineering Education, 10(1), 18-25.
  • Tsai, C. C. (2005). Preferences toward internet-based learning environments: High school students’ perspectives for science learning. Educational Technology & Society, 8(2), 203-213.
  • Tsai, M. J. (2009). The model of strategic e-learning: understanding and evaluating students’ e-learning from metacognitive perspectives. Educational Technology & Society, 12(1), 34–48.
  • Yesiltas, E. (2016). An analysis of social studies teachers’ perception levels regarding web pedagogical content knowledge. International Education Studies, 9(4), 108-123.

Preservice Teachers’ Self-Efficacy Perception Levels Toward Web Pedagogical Content Knowledge

Year 2016, Volume: 13 Issue: 3, 67 - 82, 29.12.2016

Abstract

In this research, it was aimed to determine
pre-service teachers’ self-efficacy perception levels towards web pedagogical
content knowledge (WPCK) and examine them in terms of different variables. The
participants of the study consist of 96 senior preservice teachers (60 females
and 36 male), registered to Science Teaching, Mathematics Teaching and Social
Studies Teaching Undergraduate Programs at Hasan Ali Yucel Faculty of Education
in Istanbul University.  The Web
Pedagogical Content Knowledge (WPCK) Scale, developed by Lee, Tsai, and Chang
(2008) and adapted into Turkish by Horzum (2011) was used to explore pre-service
teachers’ WPCK. The data analysis was performed using SPSS 16.0 software. As a
result of the research, it was found that pre-service teachers’ self-efficacy
perception levels toward WPCK varied based on having a personal computer, computer
usage time, computer/internet usage frequency and programs currently enrolled. 

References

  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of integrating computer technologies into education in Turkey. Educational Technology & Society, 9(1), 176-187.
  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Arabacıoğlu, T. ve Dursun, F. (2015). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgisi algı düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 197-210.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 1-45). New York: Cambridge University Press.
  • Birişçi, S., Metin, M., Coşkun, K. ve Yılmaz, G. K. (2011). Öğretim materyallerine yönelik web sayfalarını tasarlarken öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 102-118.
  • Carlson, S., & Gadio, C. T. (2009). Teacher professional development in the use of technology. In W. D. Haddad, & A. Draxler (Eds.), Technologies for education (pp. 118-132). Washington, DC: Academy for Educational Development.
  • Chiu, C. H. (2002). The effects of collaborative teamwork on secondary science. Journal of Computer Assisted Learning, 18(3), 262-271.
  • Curtis, D. D., & Lawson, M. J. (2001). Exploring collaborative online learning. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(1), 21-34.
  • Ekici, M., İnel Ekici, D. ve Altunışık, S. (2015). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgisi öz-yeterlik algı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 960-967.
  • Frankel, M. S., & Siang, S. (1999). Ethical and legal aspects of human subjects research on the internet: a report of a workshop for the AAAS. Washington, DC.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582.
  • Gömleksiz, M. N. ve Fidan, E. K. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisine ilişkin özyeterlik algı düzeyleri. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 6(4), 593-620.
  • Haythorntwaite, C., & Wellman, B. (2002). The internet in everyday life. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Hill, J. R., Wiley, D., Nelson, L. M., & Han, S. (2004). Exploring research on internet-based learning: from infrastructure to interactions. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research in Educational Technology (pp. 433-460). New York: Erlbaum.
  • Horzum, M. B. (2011). Web pedagojik içerik bilgisi ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlaması. İlköğretim Online, 10(1), 257-272.
  • Ivers, K. S., & Pierson, M. (2003). A teacher’s guide to using technology in the classroom. Westport, CT: Libraries Unlimited.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavanoz, S., Yuksel, H. G., & Ozcan, E. (2015). Pre-service teachers’ self-efficacy perceptions on web pedagogical content knowledge. Computers & Education, 85(2015), 94-101.
  • Shin, Y. S. (2002). Virtual reality simulations in web-based science education. Computer Applications in Engineering Education, 10(1), 18-25.
  • Tsai, C. C. (2005). Preferences toward internet-based learning environments: High school students’ perspectives for science learning. Educational Technology & Society, 8(2), 203-213.
  • Tsai, M. J. (2009). The model of strategic e-learning: understanding and evaluating students’ e-learning from metacognitive perspectives. Educational Technology & Society, 12(1), 34–48.
  • Yesiltas, E. (2016). An analysis of social studies teachers’ perception levels regarding web pedagogical content knowledge. International Education Studies, 9(4), 108-123.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Merve Turan This is me

İşıl Koç

Publication Date December 29, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Turan, M., & Koç, İ. (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ. HAYEF Journal of Education, 13(3), 67-82.
AMA Turan M, Koç İ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ. HAYEF Journal of Education. December 2016;13(3):67-82.
Chicago Turan, Merve, and İşıl Koç. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ”. HAYEF Journal of Education 13, no. 3 (December 2016): 67-82.
EndNote Turan M, Koç İ (December 1, 2016) ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ. HAYEF Journal of Education 13 3 67–82.
IEEE M. Turan and İ. Koç, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ”, HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 3, pp. 67–82, 2016.
ISNAD Turan, Merve - Koç, İşıl. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ”. HAYEF Journal of Education 13/3 (December 2016), 67-82.
JAMA Turan M, Koç İ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13:67–82.
MLA Turan, Merve and İşıl Koç. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ”. HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 3, 2016, pp. 67-82.
Vancouver Turan M, Koç İ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13(3):67-82.