The aim of this study
is to prepare a module and to test the effectiveness of the module which
categorizes the questions with respect to the cognitive levels, determines the difficulty
levels by calculating the related data of item difficulty and item discrimination,
automatically tunes the difficulty levels of the questions with reference to
the answers given in the process of the exam, and provides person-specific
exams both in the classroom and digital environment. The Web-Based Expert
Examination System developed within the scope of this study makes it possible
to prepare questions compatible with the assessment and evaluation criteria in
education enabling the measurement of the level of actual learning of the
students. By utilizing the prepared questions, it would be possible to generate
exam forms. This system records the data belonging to the students and the data
as a result of the student-system interaction, and can determine the operation
order of the system and the questions to be used to evaluate the knowledge
level of the student in the light of the information obtained from the records.
In addition, this system can improve itself according to the changing needs and
student characteristics in due course and adapt itself to the current
situation. A questionnaire form was developed by taking the measurement and
evaluation criteria in education and qualities which testing tool was required
to have into consideration. Quantitative analysis of the research was completed
by utilizing the packet program “SPSS 21 for MacOS X” and items were examined
via dependent sample variant analysis. The results of the study indicate that
there was a significant difference between the referee evaluation scores in
favor of the exam form, which was prepared by using the Intelligent Exam System
in which Expert Agent and individuals interact, comparing the other exam forms
according to the qualities that a testing tool is required to include.
Bu çalışmanın amacı;soruların bilişsel düzeylere
göre kategorize edildiği, madde güçlük ve madde ayırt ediciliklerinin
otomatik olarak hesaplanarak zorluk düzeylerinin yapıldığı, sınav esnasında
kişinin soruları cevaplama durumuna göre soru düzeylerinin otomatik
belirlendiği, hem sınıf ortamında hem de dijital ortamda kişiye özgü sınav yapabilecek
bir modülün hazırlanması ve etkinliğinin sınanmasıdır. Bu araştırma kapsamında
geliştirilen Web Tabanlı Uzman Sınav Sistemi sayesinde öğrencilerin öğrenmelerinin
etkili bir şekilde ölçülebilmesini sağlayan, eğitimde ölçme ve değerlendirme
kriterlerine uygun sorular hazırlanabilmektedir. Hazırlanan bu sorular kullanılarak
sınav formlarının oluşturulması mümkün olabilmektedir. Bu sistem, öğrenciye
ait veriler ile öğrencinin sistemle olan etkileşimi sonucundaki verileri kayıt
altında tutmakta ve buradan elde edilen bilgiler doğrultusunda, öğrencinin
bilgi seviyesini ölçmede kullanılacak soruları ve sistemin çalışma sırasını belirlemektedir.
Ayrıca, zaman içinde değişen ihtiyaçlara ve öğrenci özelliklerine göre kendini
geliştirebilmekte ve güncel duruma göre kendini uyarlayabilmektedir. Eğitimde
ölçme ve değerlendirme kriterleri ve ölçme aracında bulunması gereken
nitelikler baz alınarak bir anket formu geliştirilmiştir. Araştırmanın nicel
analizi “SPSS 21 for MacOS X” paket programı ile yapılmış ve maddeler bağımlı
örneklem varyans analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulguları; ölçme
aracında bulunması gereken nitelikler açısından diğer sınav formlarına göre
Uzman Ajan ve bireylerin etkileşimde olduğu Uzman Sınav Sistemi kullanılarak
hazırlanan sınav formu lehine hakem değerlendirme puanları arasındaki farkın
anlamlı olduğunu göstermiştir.
Journal Section | Dissertation Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 3 |