Gifted and talented
students have outstanding performance or potential in some domains such as
intellectual, academic, creativity and leadership. Also these students differ from peers in
terms of some developmental and psychological characteristics. School
counselors working with gifted students are expected to take account of these
unique characteristics while planning and implementing their works. The aim of
this study is to examine to what extent curricula of counseling and guidance
(CG) programs include the theory or practice knowledge related to gifted and
talented students. With an implementation that started in 2006, CG programs
were tried to be standardized at all universities in Turkey. Therefore, the
curricula of programs considerably overlap with one another, except elective
courses. The
current courses were analyzed through document analysis technique to determine
counseling competencies related to gifted. Findings showed that there is no
required course; however, there are a few elective courses about gifted and
talented students. It was
determined that the issues related to the giftedness are offered in a required
course with a component focusing on gifted students. But this component
is limited some certain conceptual knowledge instead of extensive theoretical
and practical content.
The findings of
this study revealed that CG programs have very limited content about gifted and
talented students who are one of the special groups. The current
curricula of CG programs are seen inadequate in terms of preparing the school
counselors for serving gifted and talented students.
Üstün yetenekli öğrenciler, genel entelektüel beceriler,
özel akademik yeterlikler, yaratıcılık ve liderlik gibi alanlarda yüksek
performans kapasitesine sahiptirler. Bu öğrenciler, aynı zamanda gelişimsel
bazı özellikler ve psikolojik ihtiyaçlar bakımından akranlarından
farklılaşırlar. Rehber öğretmenlerin okullardaki psikolojik danışma ve rehberlik
(PDR) hizmetlerini üstün yeteneklilerin bu farklılıklarını dikkate alarak
planlayıp uygulamaları beklenir. Bu çalışmanın amacı, PDR lisans programlarının
içeriğinde, üstün yeteneklilerle ilgili kuram ve uygulama bilgilerine hangi
düzeyde yer verildiğini incelemektir. PDR lisans programları, 2006 yılında
başlatılan bir uygulamayla üniversitelerde standart hale getirilmeye
çalışılmıştır. Bu nedenle seçmeli dersler dışında, program içerikleri
birbirleriyle önemli ölçüde örtüşmektedir. Bu çalışmada doküman incelemesi
tekniğiyle mevcut ders içerikleri analiz edilerek, üstün yeteneklilere dönük
PDR program yeterlikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. İncelemede PDR
programlarında üstün yeteneklilere dönük zorunlu derslere yer verilmediği, buna
karşılık bazı programlarda sınırlı sayıda seçmeli derslerin okutulduğu
gözlenmiştir. Üstün yeteneklilerle ilgili konuların, PDR programlarında zorunlu
özel eğitim dersi içinde aktarıldığı belirlenmiştir. Bu derslerdeki içeriğin
belli kavramsal bilgilerle sınırlandırıldığı, buna karşılık kuram ve
uygulamalara geniş şekilde yer verilmediği saptanmıştır. Bu araştırmadan elde
edilen bulgular, PDR lisans programlarının farklı gruplardan biri olan üstün
yetenekliler konusunda, oldukça sınırlı bir içeriğe sahip olduğunu göstermektedir.
Mevcut programlar, rehber öğretmen adaylarına üstün yetenekli öğrencilere PDR
hizmeti sunma yeterlikleri kazandırma hedefinden uzak görülmektedir.
Journal Section | Proceedings |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 1 |