In this study, it is aimed to determine
the level of perception of job motivation and organizational identification of
teachers working in public schools and the relationship between variables. The
study was conducted with the participation of 219 teachers in 2015-2016
academic year. "Work Motivation Scale" and "Organizational
Identification Scale" were used as data collection tools. Data were
analyzed by descriptive statistics, correlation analysis and multiple linear
regression analysis with SPSS 22.0 and Lisrel 8.8 programs. As a result of the
study, teachers' job motivation was relatively moderate and organizational
identification was relatively high. In addition, there was a positive, low and
significant relationship between job motivation and organizational
identification. Finally, it was determined that job motivation is a significant
predictor of organizational identification and various suggestions were made
according to the results of the study.
Bu çalışmada kamu okullarında görev yapan
öğretmenlerin iş motivasyonu ve örgütsel özdeşleşme algı düzeyleri ve
değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 2015-2016
eğitim-öğretim yılında 219 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri
toplama araçları olarak “İş Motivasyonu Ölçeği” ve “Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği”
kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, korelasyon analizi ve çoklu
doğrusal regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Veriler SPSS 22.0 ve Lisrel 8.8
programı ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin iş motivasyonu
görece orta düzeyde ve örgütsel özdeşleşme de görece yüksek düzeyde tespit
edilmiştir. Ayrıca iş motivasyonu ile örgütsel özdeşleşme arasında pozitif
yönde, düşük ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Son olarak iş motivasyonunun
örgütsel özdeşleşmenin anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Çalışma
sonuçlarına göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |