This research aimed to show the effect of a differentiated Turkish teaching program on the critical thinking skills of gifted students according to a parallel education program. In the research, a unique educational program was developed by differentiating the Turkish Language Arts lesson “Health and Environment” with a parallel education program. The study was conducted in Istanbul with 26 gifted (13 experimental and 13 control group) students in the fourth grade of a private school for gifted students. In the experimental group, the Turkish teaching program was differentiated according to the parallel curriculum program applied by the researcher, and the control group students continued their traditional course of study with their existing teachers. The Critical Thinking Ability Scale were administered to the experimental and control groups, and the data was subjected to statistical analysis with non-parametric statistical techniques. According to the findings of the research, the post-test results showed that the experimental group had significantly higher scores in critical thinking skills in relation to the Turkish Language Arts lesson.
Bu araştırmada, Koşut Eğitim Programına göre farklılaştırılmış Türkçe öğretim programının, üstün zekalı öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi ortaya konmaya amaçlanmıştır. Araştırmada Türkçe dersinin “Sağlık ve Çevre” teması Koşut Eğitim Programı ile farklılaştırılarak özgün bir eğitim programı oluşturulmuştur. Çalışma İstanbul ilinde, üstün zekalı öğrencilere eğitim veren bir özel okulun 4. sınıfında eğitim gören 13 deney grubu ve 13 kontrol grubu olmak üzere toplam 26 üstün zekalı ve yetenekli öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Gruplar Eleştirel düşünme becerileri puanlarına göre denkleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından Koşut Eğitim Programına göre farklılaştırılan Türkçe öğretim programı uygulanırken, kontrol grubuna araştırmacı tarafından herhangi bir müdahale yapılmamıştır. Araştırmada verilerin toplanması için deney ve kontrol gruplarına, Eleştirel Düşünme Becerileri Ölçeği ön test son test olarak uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler Mann Whitney U istatistik tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Koşut Eğitim Programına göre farklılaştırılmış Türkçe öğretim programı uygulanan deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin anlamlı düzeyde arttığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 2 |