DOI: 10.26650/hayef.2019.19002
Bu çalışmanın amacı, Türkçe’ye uyarlanan
Aidiyet Hissi Ölçeğinin (AHÖ) psikometrik özelliklerini inceleyerek geçerlik ve
güvenirliğini sınamaktır. Çalışma verileri, bir devlet üniversitesinin farklı
fakültelerinde öğrenim görmekte olan ve seçkisiz örnekleme yöntemiyle
belirlenen 472 (295 kadın, 177 erkek) lisans öğrencisinden elde edilmiştir.
AHÖ’nün geçerliğini test etmek için çalışmada doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
yönteminden yararlanılmıştır. DFA sonuçlarına göre ölçeğin Türkçe formunun,
“akran desteği”, “öğretim elemanı desteği”, “öğretim elemanlarının empatik
anlayışı”, “sınıf konforu” ve “izolasyon” olarak adlandırılan beş faktörlü bir
yapı sergilediği belirlenmiştir. AHÖ’nün güvenirliğinin incelenmesi sonucunda
ise ölçekte yer alan beş faktörün Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları akran
desteği için . 72, öğretim elemanı desteği için .88, öğretim elemanlarının
empatik anlayışı için .92, sınıf konforu için .89 ve izolasyon için .66 olup, ölçeğin bütününe
ilişkin elde edilen iç-tutarlık değeri .85’dir. AHÖ’nün üç hafta arayla yapılan
ölçümler temelinde gerçekleştirilen güvenirlik analizi sonucunda ise
faktörlerin test-tekrar test güvenirlik katsayılarının .64 (izolasyon) ile .77
(sınıf konforu) arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin toplam puanı kapsamında
elde edilen test tekrarı güvenirliği de .80 olarak hesaplanmıştır. Çalışma
sonucunda, AHÖ’nün Türkçe formunun orijinal ölçekte olduğu üzere beş faktörlü
bir yapı sergilediği ve güvenilirlik ölçütlerini sağladığı belirlenmiştir.
Cite this article as: Sevinç Tuhanioğlu,
S., Gizir, C.A. (2019). Turkish adaptation of the sense of belongingness scale:
Validity and reliability studies. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 1-18.
DOI: 10.26650/hayef.2019.19002
The purpose of the study is to investigate
the validity and reliability of the Sense of Belongingness Scale (SBS) adapted
to Turkish culture. The sample of the study consisted of 472 (295 female, 177
male) undergraduate students enrolled in various faculties of a state
university in Turkey. The construct validity of the scale was examined using
confirmatory factor analysis. The result of the analysis showed that the SBS
was composed of five factors, namely “perceived peer support”, “perceived
faculty support”, “perceived empathy”, “perceived classroom comfort” and
“perceived isolation”. The reliability analysis also revealed that the Cronbach
alpha internal consistency coefficients of the factors were 0.72 for perceived
peer support, 0.88 for perceived faculty support, 0.92 for perceived empathy,
0.89 for perceived classroom comfort and 0.66 for isolation. The test-retests
reliability coefficients of the factors (after a three week interval) also
changed, ranging from 0.64 (perceived isolation) and 0.77 (perceived classroom
comfort). As a result, all the findings indicated that the Turkish adapted form
of the SBS has similar psychometric features to the original scale.
Cite this article as: Sevinç Tuhanioğlu,
S., Gizir, C.A. (2019). Turkish adaptation of the sense of belongingness scale:
Validity and reliability studies. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 1-18.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |