Bu çalışma Bavyera Eyaletine bağlı Alman İlk Öğretim Okullarında okuyan Almanca bilgileri yetersiz olan Türk kökenli öğrencilerin, uygulanmakta olan “Sprachlernklassen” eğitim modeli ile toplumsal ve dilsel gelişimlerini araştırmakta ve sözü geçen öğrencilerin bu model yoluyla ne ölçüde okula uyum sağladıklarını tartışmaktadır. Çalışmada, öğrencilerin uyum sürecini ölçebilmek için geliştirilmiş yeni bir model tanıtılmaktadır. Bu model öğrencilerin hem birey hem de okul toplumunun parçası olarak gelişimi için gereksinim duyulan dört ölçüte dayanmaktadır. Çalışmanın temel amacı, karşılaştırmalı bir bakış açısıyla, dil öğrenme sınıfı modelinin (Sprachlerklassen), göçmen kökenli öğrencilerin bulunmadığı normal sınıflara entegrasyona (Regelklassen) göre okul ortamına uyum sağlama sürecinde başarılı olup olmadığını, olumsuz yansımaları bulunması durumunda ne ölçüde eğitsel ayrımcılık ve yalnızlaşmaya yol açtığını sorgulamaktır. Öğrencinin etnik kökeni okula uyumda ne derece önem taşımaktadır?
Anahtar Sözcükler: Okula Uyum, Okula Uyum Sağlamada Temel Bileşenler, Türk Kökenli İlk Okul Öğrencileri, Dil Öğrenme Sınıfları (Sprachlernklassen).
ABSTRACT
The following article refers to an immersion model implemented through language learning classes ( Sprachlernklassen) for the integration of Turkish Primary School Students with low proficiency in German language to the Bavarian Schools and investigates these students' social and language development. The study informs the formation of a new model to measure the degree of achievement in the integration of those students. This model is based on four parameters which entail the prerequisites for a successful development of the students as individuals and as part of the school community. In this work we investigate if and to what extent, the language learning classes model (Sprachlernklassen) helps to the school integration of the specific students who have limited language proficiency, or leads to their educational isolation and segregation in comparison to their regular class (Regelklassen) classmates without migration background. Is the origin of children important for their school integration?
Key Words: School Integration, Determining Components Of School Integration, Turkish Primary School Students, Language Learning Classes (Sprachlernklassen).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2010 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 8 Issue: 1 |