BibTex RIS Cite

ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2009, Volume: 6 Issue: 2, 63 - 80, 26.03.2012

Abstract

Bu çalışma, Eğitim Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin genel (AGNO),
öğretmenlik meslek bilgisi dersleri, alan ve servis derslerindeki akademik
başarılarının, lise türleri açısından karşılaştırılması amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2005-2006 öğretim yılında
İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesinde öğrenim görmüş
olan bütün 1. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. İncelenen 535 öğrenci
dosyası sonucunda, öğrencilerin %25.8inin Anadolu Öğretmen,
%20.4'ünün Anadolu, %18.5'inin Genel lise, %18.1'inin Yabancı Dil
Ağırlıklı, %6.9'unun Özel Lise, %10.3'ünün ise diğer türde liselerden
mezun oldukları görülmüştür. Yapılan ANOVA testi sonucunda Anadolu
Öğretmen Lisesinden mezun olan öğrencilerin genel akademik
başarılarının (AGNO), Anadolu, Yabancı Dil Ağırlıklı, Düz (Genel) ve Özel
lise türlerinden mezun olanların genel akademik başarılarından anlamlı
düzeyde düşük olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin öğretmenlik meslek
bilgisi derslerindeki başarıları incelendiğinde, Anadolu Öğretmen
Lisesinden mezun olan öğrencilerin, öğretmenlik meslek bilgisi dersleri
derslerinin büyük bir kısmını lisede almış olmalarına rağmen, diğer lise
türlerinden daha başarılı olmadıkları, Yabancı Dil Ağırlıklı liselerden mezun
olanlardan da anlamlı düzeyde başarısız oldukları görülmektedir. Anadolu
Öğretmen Lisesinden mezun olan öğrencilerin alan derslerindeki başarıları
incelendiğinde, bu öğrencilerin başarılarının, Anadolu, Yabancı Dil
Ağırlıklı, Düz (Genel) ve Özel lise türlerinden mezun olanların
başarılarından anlamlı düzeyde düşük olduğu bulunmuştur. Anadolu
Öğretmen Lisesinden mezun olan öğrencilerin servis derslerindeki (Türk
Dili ile Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi) başarıları incelendiğinde ise, bu
öğrencilerin başarılarının, Yabancı Dil Ağırlıklı liselerden mezun olanlardan
anlamlı düzeyde düşük olduğu görülmektedir.

References

  • Aküzüm , C. (2006). Öğretmen yetiştirme geleneğinin güncel durumuna ilişkin öğretmen/öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Başaran-Tican, S., Aksu , M. (2005). Anadolu öğretmen liselerinin öğrenci profili. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 3-15.
  • Çeliköz, N. ve Çetin, F., 2004, Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler, Milli Eğitim Dergisi, (162).
  • Çelenk, S. (1988). Eğitim yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çetin, S. Çetin, F., (2006), "Anadolu Öğretmen Liseleri Ve Bu Liselerden Mezun Olmuş Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme", Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 1-12.
  • Çoban, A., (2004), "Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Kaynağı Olarak AÖ L Öğrencilerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (1), 55-64.
  • Demirel, O. (1995). Öğretmenlik mesleğine yönelen eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyo-ekonomik, psikolojik ve kültürel özellikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamı ş Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, N. (2002). Öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarında öğrenim gören Anadolu Öğretmen Lisesi ile diğer ortaöğretim kurumu mezunlarının çeşitli derslere göre başarılarının karşılaştırılması. Yayımlanmamı ş Yükse k Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Erjem, Y. (2000). Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin işlevi:Öğretmenlik meslek bilgisi programına katılan öğrenciler üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (19), 70-79.
  • Güleçen, S., Cüro, E., Semerci, N. (2008). Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Gerek, R. (2006). Düziçi Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş .
  • İsmailoğulları, S., (1998). Anadolu öğretmen Lisesi'nde okutulan Meslek Dersleri Programlarının Öğrencileri Öğretmenliğe Yönlendirmedeki Etkisi, Yayımlanmamı ş Yükse k Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • İşmen, A. Esra, Yıldız, Armağa n (2005). "Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi" Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 11 (42), 151-166.
  • Karagözoğlu, G. (1987). Yükseköğretime geçişte öğretmenlik mesleğine yönelme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 34-36.
  • Kılınç, M. (1997). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Kırşehir örneği). Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Korkut, H., Doğan, E. (2004). Türkiye'de eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının eğitim profilleri ve öğretmen adaylarının eğitim fakültelerine geliş kaynakları. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 146-179.
  • Kuru, C., (1993). Öğretmen Yetiştirme, Çağdaş Eğitim Dergisi, 18 (189).
  • Okçabol, R., Akpınar, Y., Caner, A., Erktin, E., Gök, F. ve Ünlühisarcık, Ö. (2003). Öğretmen yetiştirme araştırması. Ankara: Eğitim Sen Yayınları Araştırma İnceleme.
  • Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 4 (15), 88-98.
  • Özgür, F. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamı ş Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özpınar, S. (2007). "Anadolu Öğretmen Liselerinde Okutulan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri ile Eğitim Fakültelerinde Okutulmakta Olan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin İlişki Düzeyleri, Yayımlanmamış Yükse k Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Millî Eğtim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği, Yayımlandığı ResmîGazete'nin Tarih ve Sayısı: 06/09/1998-23455. Son Değişikliklerin Yayımlandığı Resmî Gazete: 12/08/2006-26257.
  • Şahin, A.E. (2007). İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 29, 113-128.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına deva m eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: II (I).
Year 2009, Volume: 6 Issue: 2, 63 - 80, 26.03.2012

Abstract

References

  • Aküzüm , C. (2006). Öğretmen yetiştirme geleneğinin güncel durumuna ilişkin öğretmen/öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Başaran-Tican, S., Aksu , M. (2005). Anadolu öğretmen liselerinin öğrenci profili. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 3-15.
  • Çeliköz, N. ve Çetin, F., 2004, Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler, Milli Eğitim Dergisi, (162).
  • Çelenk, S. (1988). Eğitim yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çetin, S. Çetin, F., (2006), "Anadolu Öğretmen Liseleri Ve Bu Liselerden Mezun Olmuş Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme", Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 1-12.
  • Çoban, A., (2004), "Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Kaynağı Olarak AÖ L Öğrencilerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (1), 55-64.
  • Demirel, O. (1995). Öğretmenlik mesleğine yönelen eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyo-ekonomik, psikolojik ve kültürel özellikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamı ş Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, N. (2002). Öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarında öğrenim gören Anadolu Öğretmen Lisesi ile diğer ortaöğretim kurumu mezunlarının çeşitli derslere göre başarılarının karşılaştırılması. Yayımlanmamı ş Yükse k Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Erjem, Y. (2000). Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin işlevi:Öğretmenlik meslek bilgisi programına katılan öğrenciler üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (19), 70-79.
  • Güleçen, S., Cüro, E., Semerci, N. (2008). Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Gerek, R. (2006). Düziçi Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş .
  • İsmailoğulları, S., (1998). Anadolu öğretmen Lisesi'nde okutulan Meslek Dersleri Programlarının Öğrencileri Öğretmenliğe Yönlendirmedeki Etkisi, Yayımlanmamı ş Yükse k Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • İşmen, A. Esra, Yıldız, Armağa n (2005). "Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi" Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 11 (42), 151-166.
  • Karagözoğlu, G. (1987). Yükseköğretime geçişte öğretmenlik mesleğine yönelme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 34-36.
  • Kılınç, M. (1997). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Kırşehir örneği). Yayımlanmamı ş Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Korkut, H., Doğan, E. (2004). Türkiye'de eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının eğitim profilleri ve öğretmen adaylarının eğitim fakültelerine geliş kaynakları. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 146-179.
  • Kuru, C., (1993). Öğretmen Yetiştirme, Çağdaş Eğitim Dergisi, 18 (189).
  • Okçabol, R., Akpınar, Y., Caner, A., Erktin, E., Gök, F. ve Ünlühisarcık, Ö. (2003). Öğretmen yetiştirme araştırması. Ankara: Eğitim Sen Yayınları Araştırma İnceleme.
  • Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 4 (15), 88-98.
  • Özgür, F. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamı ş Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özpınar, S. (2007). "Anadolu Öğretmen Liselerinde Okutulan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri ile Eğitim Fakültelerinde Okutulmakta Olan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin İlişki Düzeyleri, Yayımlanmamış Yükse k Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Millî Eğtim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği, Yayımlandığı ResmîGazete'nin Tarih ve Sayısı: 06/09/1998-23455. Son Değişikliklerin Yayımlandığı Resmî Gazete: 12/08/2006-26257.
  • Şahin, A.E. (2007). İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 29, 113-128.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına deva m eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: II (I).
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Vakur Çifçili This is me

Yasemin Derelioğlu This is me

Esra İşmen Gazioğlu This is me

Publication Date March 26, 2012
Published in Issue Year 2009 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Çifçili, V., Derelioğlu, Y., & İşmen Gazioğlu, E. (2012). ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. HAYEF Journal of Education, 6(2), 63-80.
AMA Çifçili V, Derelioğlu Y, İşmen Gazioğlu E. ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. HAYEF Journal of Education. March 2012;6(2):63-80.
Chicago Çifçili, Vakur, Yasemin Derelioğlu, and Esra İşmen Gazioğlu. “ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. HAYEF Journal of Education 6, no. 2 (March 2012): 63-80.
EndNote Çifçili V, Derelioğlu Y, İşmen Gazioğlu E (March 1, 2012) ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. HAYEF Journal of Education 6 2 63–80.
IEEE V. Çifçili, Y. Derelioğlu, and E. İşmen Gazioğlu, “ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI”, HAYEF Journal of Education, vol. 6, no. 2, pp. 63–80, 2012.
ISNAD Çifçili, Vakur et al. “ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. HAYEF Journal of Education 6/2 (March 2012), 63-80.
JAMA Çifçili V, Derelioğlu Y, İşmen Gazioğlu E. ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. HAYEF Journal of Education. 2012;6:63–80.
MLA Çifçili, Vakur et al. “ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. HAYEF Journal of Education, vol. 6, no. 2, 2012, pp. 63-80.
Vancouver Çifçili V, Derelioğlu Y, İşmen Gazioğlu E. ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ VE DİĞER LİSELERDEN MEZUN EĞİTİM FAKÜLTESİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. HAYEF Journal of Education. 2012;6(2):63-80.