Today, in parallel with the rapid scientific and technological developments, new regulations are being made in educational programs. In this regard, it is aimed to increase teachers’ skills of critical and creative thinking, research, inquiry, problem solving, mathematical reasoning beside having adequate subject field knowledge in 21th century. This study aimed to explore the relationship between primary pre-service science teachers’ math literacy self-efficacies and critical thinking. This study was conducted with pre-service science teachers at Education Faculty, department of primary science education Mathematical Literacy Self efficacy Scale which is developed by Özgen and Bindak (2008) and The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI-R), which is improved by Facione, Facione and Giancarlo (1998) and adapted to Turkish by Kökdemir (2003). A statistical package program of SPSS 16.0 was used for the statistical analysis of the data. When the findings regarding, a positive significant relation has been monitored between mathematics literacy self-efficacy and critical thinking dispositions.
Günümüzde yaşanan hızlı bilimsel ve teknolojik gelişmelere paralel olarak eğitim-öğretim programlarında da yeni düzenlemelere gidilmektedir. Bu bağlamda 21. yüzyıl öğretmenlerinin yeterli bir alan bilgisine sahip olmalarıyla birlikte eleştirel ve yaratıcı düşünebilen, araştırma, sorgulama, problem çözme, matematiksel muhakeme ve ilişkilendirme yapabilme, doğru sonuca ulaşabilme gibi becerilerinin yükseltilmesi hedeflenmektedir. Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik düzeyleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi programında öğrenim gören öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiş; Özgen ve Bindak (2008) tarafından geliştirilen Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Ölçeği ile Facione, Facione ve Giancarlo (1998) tarafından geliştirilen The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI), Kökdemir (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTDI-R) uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 kullanılmıştır. Bulguların değerlendirilmesi sonucunda Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik düzeyleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 1 |