BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 10 Issue: 1, 65 - 90, 07.08.2013

Abstract

The present study was conducted to investigate “Matter and Change” activities in the 6th, 7th and 8th Grade Science and Technology Textbook in Turkey in respect to in according with educational attainment, competency of concept teaching, connect with subject and quality of turn of phase after activities. For this purpose, two 6th Grade, one 7th Grade and two 8th Grade Science and Technology Textbooks that used 2011-2012 terms and accepted as essential science textbook by Ministry of National Education were examined by three researchers by document method. According to results, more than half of activities in the textbooks were in consistent with educational attainments. In addition these, some activities have no attainment, some attainments have more than one activity; some attainments have no activities in 6th Grade, and half of attainments have no activities in 7th and 8th Grade. Moreover, wrong or inaccurate definitions and phrases were determined.

References

  • Akçam, M. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). Erime ve çözünme konusundaki kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin giderilmesinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı grup çalışmalarının kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190-201. Akgün, A., Gönen, S. ve Yılmaz, A. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının karışımların yapısı ve iletkenlik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-8.
  • Akınoğlu,O. Şahin, F. ve Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi ders kitaplarının kavram haritası çizilerek değerlendirilmesi, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-8.
  • Akyol, D. (2009). Fen alanlarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin zihinlerindeki atom modellerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Aktaş, A. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi programındaki öğrenme öğretme yaşantılarının öğretim ilkelerine uygunluğu. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. Altınyüzük, C. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersi kimya konularındaki kavram yanılgıları. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ayas, A., ve Demirbaş, A. (1997). Turkish secondary students’ conception of introductory chemistry concepts. Journal of Chemical Education, 74(5), 518-521.
  • Ayas, A., Coştu, B., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2001). Öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliklerinin belirlenmesi. XV. Ulusal Kimya Kongresi.
  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü.H., Türkoğuz, S. ve Arı, E. (2002). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Aydın-Ceran, S. (2010). Yaratıcı düşünme teknikleri ile geliştirilen fen etkinliklerinin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi, Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Aydın, S. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan yeni fen ve teknoloji öğretim programındaki etkinliklerin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesindeki başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. ve Koçakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 41-50.
  • Balım, A.G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2007). İlköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitabının incelenmesi ve ders kitabına ilişkin öğrenci görüşleri. Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus:VI. International Educational Technologies Conference. Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Best, J.W. (1959). Research in Education. Prentice Hall.
  • Bozan, M.,ve Küçüközer, H. (2008). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin fen etkinliklerine ve problem çözmeye ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 218-231.
  • Bozkurt, E. (2010). İlköğretim 5.sınıf fen ve teknoloji dersi “maddenin değişimi ve tanınması” ünitesinde gazetelerden yararlanılarak hazırlanan ders etkinliklerinin tutum, başarı ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. Bozyiğit F. (2007). İlköğretim 4. ve 5. sınıflar fen ve teknoloji dersi etkinliklerinin uygulanabilirliği üzerine öğretmen ve idareci görüşleri(Kütahya ili örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Brown, T.L., Lemay, H.E., Bursten, B.E., Murphy, C.J., Woodward, P.M. (2012). Chemistry: The Central Science, (Twelfth edition ). Pearson Prentice Hall Publishing, Printed in the United States of America. ISBN: 978-0-321-69672-4.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı, T., Bayrakçeken, S. ve Geban, Ö. (2004). Kimyadaki bazı yaygın yanlış kavramlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 135-146.
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretimi (Kuramdan Uygulamaya). Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Chang, R. (2011). Genel Kimya Temel Kavramlar. Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Demirbaş, M. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının belirli değişkenler bakımından incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 53-68.
  • Demircioğlu, H., Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). Sınıf öğretmen adaylarının kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Demircioğlu, G., Özmen, H. ve Demircioğlu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fiziksel ve kimyasal değişme kavramlarını anlama düzeyleri ve yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 170, 260-272.
  • Duverger, M. (1973). Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji açısından. Bilgi Yayınevi, Ankara. Ebenezer, J.V., ve Erickson, L.G. (1996). Chemistry students’ conception of solubility: a phenomenograpy. Science Education, 80(2), 181-201.
  • Ebenezer, J.V., ve Fraser, M.D. (2001). First year chemical engineering students’ conception of energy in solution processes: phenomenographic categories for common knowledge construction. Science Education, 85, 509-535.
  • Elgar, A.G. (2004). Science textbooks for lower secondary schools in Brunei: İssues of gender equity. İnternational Journal of Science Education, 26(7), 875–894.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: Pilot uygulama yansımaları. Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • Fensham, P., ve Fensham, N. (1987). Description and frameworks of solutions and reactions in solutions. Research in Science Education, 17, 139-148.
  • Gökçe, İ. (2006). Fen ve Teknoloji dersi programı ile öğretmen kılavuzunun içsel olarak değerlendirilmesi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar(Balıkesir Örneği). Yüksek Lisans Tezi(Yayınlanmış), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Gündoğdu, F. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Altın Kitaplar Yayınevi. Tuna Matbaacılık A.Ş., Ankara.
  • Hewson, M.G., ve Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 20(8), 731-743.
  • İşman A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET,1(1).
  • Karaca, L. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşleri, Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti: Ankara. Karadaş, A., Yaşar, I.Z., Kırbaşlar, F.G. (2012). 4. Ve 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Kitaplarında “Madde Ve Değişim” Öğrenme Alanı Etkinliklerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6(1), 94-123.
  • Kaya, Ş., Kurfallı, H., Avşar, T.,ve Aksüt, M. (2007). Eğitim yazılımlarının değerlendirilmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat.
  • Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Koray, Ö., Özdemir, M., Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin “Birimler” hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık Örneği, İlköğretim- Online, 4(2), 24Korkmaz, H., Tatar, N., Kıray, A. ve Kibar, G. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Pasifik Yayınları, Ekoyay Eğitim Yayıncılık Matbaacılık, Ankara.
  • Madge, J. (1965). The Tools of Science an Analytical Description of Social Science Techniques. Anchor Books Doubleday and Company.
  • Maskan, A.K, Maskan, M.H, Atabay, K. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji ders kitabının değerlendirme ölçütleri yönünden incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 22-32.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. Sınıflar Öğretim Programları Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005b). İlköğretim 1-5 Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006) İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6-8) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013) İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3-8) Öğretim Programı, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 Mortimer, C.E. (1997). Modern Üniversite Kimyası. (Çeviri Editörleri: Altınata, T., Akçay, H., Anıl, H., Avcıbaşı, H., Balköse, D., Çelebi, S., Henden, E., Nişli, G., Toprak, M., Tosçalı, D., Yenigül, B.), 4. Baskıdan çeviri, Çağlayan kitabevi, İstanbul.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., Şen, O., Yavuz, S. (2002). Öğrencilerin asit-baz konusunda kavram yanılgıları ve farklı madde türlerinin kavram yanılgılarını saptama amacıyla kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nakhleh, M.B. (1992), Why some students don’t learn chemistry. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
  • Nicoll, G. (2001). A report of undergraduates’ bonding misconception. International Journal of Science Education, 23(7), 707-730.
  • Oversby, J. (2000). Is it a weak acid or a weakly acidic solution?. School Science Review, 81(297), 89-91.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Ayas, A. (2002). Kimya öğretmen adaylarının temel kimya kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Özmen, G. S. (2003). Fen Bilgisi öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Papageorgiou, G., ve Sakka, D. (2000). Primary school teachers’ views of fundamental chemical concepts. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(2), 237-247. Pardo, J.Q., ve Partoles, J.J.S. (1995). Students and teachers misapplication of Le Chatelier’s principle: ımplications for the teaching of chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching, 328(9), 939-957.
  • Petrucci, R.H., Harwood, W.S., ve Herring, F.G. (2002). Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar. (Çeviri Ed. Uyar, T., Aksoy, S.). Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Ross, B., ve Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: a study of highschool students’ understanding of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11-23.
  • Rummel, J.F. (1968). An Introduction to Research Procedures in Education. Second edition, Harper and Row.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tezcan, H. ve Bilgin, E. (2004). Laboratuar yönteminin ve bazı faktörlerin öğrenci başarısına etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 175-191.
  • Tezcan, H. ve Salmaz, Ç. (2005). Atomun yapısının kavratılmasında ve yanlış kavramaların giderilmesinde bütünleştirici ve geleneksel öğretim yöntemlerinin etkileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 41-54.
  • Tobin, K. (1990). Research on science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90(5), 403-418.
  • Tulip, D., ve Cook, A. (1991). A comparison of author intentions and student perceptions about textbook characteristics. Research in Science Education, 21(1), 313-319.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. (2010a). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Öğretmen Klavuz Kitabı, MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy Köroğlu, N., Yörük, N. (2010b). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, Ankara.
  • Tunç, T., Bağcı, N., Yörük, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Çeltikli-Altunoğlu, Ü., Başdağ, G., Keleş, Ö., İpek, İ. ve Bakar, E. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 7. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Bakar, E., Başdağ, G., İpek, İ., Bağcı, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. ve Keleş, Ö. (2010c). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, İstanbul.
  • Valanides, N. (2000). Primary student teachers’ understanding of the particulate nature of matter and transformations during dissolving. Chemistry Education: Research and Practice, 1(2), 249-262.
  • Vidyapati, T.J., ve Seetharamappa, J. (1995). Higher secondary school students’ concepts of asids and bases. School Science Review, 77(278), 82-84.
  • Yağız, E. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki düşünme becerileri açısından etkinliklerin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Yahşi, D. (2006). Farklı laboratuar yaklaşımlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin asit-baz konularındaki kavramları anlamalarına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yürük N., Çakır Ö., Geban Ö. (2000). Kavramsal değişim yaklaşımının hücresel solunum konusunda öğrencilerin biyoloji dersine karşı tutumlarına etkisi, IV. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Zoller, U. (1990). Students’ misunderstandings and misconceptions in college freshman chemistry (General and Organic). Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 1053-1065.
Year 2013, Volume: 10 Issue: 1, 65 - 90, 07.08.2013

Abstract

References

  • Akçam, M. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). Erime ve çözünme konusundaki kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin giderilmesinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı grup çalışmalarının kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190-201. Akgün, A., Gönen, S. ve Yılmaz, A. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının karışımların yapısı ve iletkenlik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-8.
  • Akınoğlu,O. Şahin, F. ve Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi ders kitaplarının kavram haritası çizilerek değerlendirilmesi, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-8.
  • Akyol, D. (2009). Fen alanlarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin zihinlerindeki atom modellerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Aktaş, A. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi programındaki öğrenme öğretme yaşantılarının öğretim ilkelerine uygunluğu. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. Altınyüzük, C. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersi kimya konularındaki kavram yanılgıları. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ayas, A., ve Demirbaş, A. (1997). Turkish secondary students’ conception of introductory chemistry concepts. Journal of Chemical Education, 74(5), 518-521.
  • Ayas, A., Coştu, B., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2001). Öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliklerinin belirlenmesi. XV. Ulusal Kimya Kongresi.
  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü.H., Türkoğuz, S. ve Arı, E. (2002). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Aydın-Ceran, S. (2010). Yaratıcı düşünme teknikleri ile geliştirilen fen etkinliklerinin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi, Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Aydın, S. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan yeni fen ve teknoloji öğretim programındaki etkinliklerin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesindeki başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. ve Koçakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 41-50.
  • Balım, A.G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2007). İlköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitabının incelenmesi ve ders kitabına ilişkin öğrenci görüşleri. Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus:VI. International Educational Technologies Conference. Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Best, J.W. (1959). Research in Education. Prentice Hall.
  • Bozan, M.,ve Küçüközer, H. (2008). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin fen etkinliklerine ve problem çözmeye ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 218-231.
  • Bozkurt, E. (2010). İlköğretim 5.sınıf fen ve teknoloji dersi “maddenin değişimi ve tanınması” ünitesinde gazetelerden yararlanılarak hazırlanan ders etkinliklerinin tutum, başarı ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. Bozyiğit F. (2007). İlköğretim 4. ve 5. sınıflar fen ve teknoloji dersi etkinliklerinin uygulanabilirliği üzerine öğretmen ve idareci görüşleri(Kütahya ili örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Brown, T.L., Lemay, H.E., Bursten, B.E., Murphy, C.J., Woodward, P.M. (2012). Chemistry: The Central Science, (Twelfth edition ). Pearson Prentice Hall Publishing, Printed in the United States of America. ISBN: 978-0-321-69672-4.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı, T., Bayrakçeken, S. ve Geban, Ö. (2004). Kimyadaki bazı yaygın yanlış kavramlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 135-146.
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretimi (Kuramdan Uygulamaya). Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Chang, R. (2011). Genel Kimya Temel Kavramlar. Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Demirbaş, M. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının belirli değişkenler bakımından incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 53-68.
  • Demircioğlu, H., Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). Sınıf öğretmen adaylarının kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Demircioğlu, G., Özmen, H. ve Demircioğlu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fiziksel ve kimyasal değişme kavramlarını anlama düzeyleri ve yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 170, 260-272.
  • Duverger, M. (1973). Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji açısından. Bilgi Yayınevi, Ankara. Ebenezer, J.V., ve Erickson, L.G. (1996). Chemistry students’ conception of solubility: a phenomenograpy. Science Education, 80(2), 181-201.
  • Ebenezer, J.V., ve Fraser, M.D. (2001). First year chemical engineering students’ conception of energy in solution processes: phenomenographic categories for common knowledge construction. Science Education, 85, 509-535.
  • Elgar, A.G. (2004). Science textbooks for lower secondary schools in Brunei: İssues of gender equity. İnternational Journal of Science Education, 26(7), 875–894.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: Pilot uygulama yansımaları. Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • Fensham, P., ve Fensham, N. (1987). Description and frameworks of solutions and reactions in solutions. Research in Science Education, 17, 139-148.
  • Gökçe, İ. (2006). Fen ve Teknoloji dersi programı ile öğretmen kılavuzunun içsel olarak değerlendirilmesi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar(Balıkesir Örneği). Yüksek Lisans Tezi(Yayınlanmış), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Gündoğdu, F. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Altın Kitaplar Yayınevi. Tuna Matbaacılık A.Ş., Ankara.
  • Hewson, M.G., ve Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 20(8), 731-743.
  • İşman A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET,1(1).
  • Karaca, L. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşleri, Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti: Ankara. Karadaş, A., Yaşar, I.Z., Kırbaşlar, F.G. (2012). 4. Ve 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Kitaplarında “Madde Ve Değişim” Öğrenme Alanı Etkinliklerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6(1), 94-123.
  • Kaya, Ş., Kurfallı, H., Avşar, T.,ve Aksüt, M. (2007). Eğitim yazılımlarının değerlendirilmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat.
  • Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Koray, Ö., Özdemir, M., Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin “Birimler” hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık Örneği, İlköğretim- Online, 4(2), 24Korkmaz, H., Tatar, N., Kıray, A. ve Kibar, G. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Pasifik Yayınları, Ekoyay Eğitim Yayıncılık Matbaacılık, Ankara.
  • Madge, J. (1965). The Tools of Science an Analytical Description of Social Science Techniques. Anchor Books Doubleday and Company.
  • Maskan, A.K, Maskan, M.H, Atabay, K. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji ders kitabının değerlendirme ölçütleri yönünden incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 22-32.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. Sınıflar Öğretim Programları Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005b). İlköğretim 1-5 Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006) İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6-8) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013) İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3-8) Öğretim Programı, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 Mortimer, C.E. (1997). Modern Üniversite Kimyası. (Çeviri Editörleri: Altınata, T., Akçay, H., Anıl, H., Avcıbaşı, H., Balköse, D., Çelebi, S., Henden, E., Nişli, G., Toprak, M., Tosçalı, D., Yenigül, B.), 4. Baskıdan çeviri, Çağlayan kitabevi, İstanbul.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., Şen, O., Yavuz, S. (2002). Öğrencilerin asit-baz konusunda kavram yanılgıları ve farklı madde türlerinin kavram yanılgılarını saptama amacıyla kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nakhleh, M.B. (1992), Why some students don’t learn chemistry. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
  • Nicoll, G. (2001). A report of undergraduates’ bonding misconception. International Journal of Science Education, 23(7), 707-730.
  • Oversby, J. (2000). Is it a weak acid or a weakly acidic solution?. School Science Review, 81(297), 89-91.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Ayas, A. (2002). Kimya öğretmen adaylarının temel kimya kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Özmen, G. S. (2003). Fen Bilgisi öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Papageorgiou, G., ve Sakka, D. (2000). Primary school teachers’ views of fundamental chemical concepts. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(2), 237-247. Pardo, J.Q., ve Partoles, J.J.S. (1995). Students and teachers misapplication of Le Chatelier’s principle: ımplications for the teaching of chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching, 328(9), 939-957.
  • Petrucci, R.H., Harwood, W.S., ve Herring, F.G. (2002). Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar. (Çeviri Ed. Uyar, T., Aksoy, S.). Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Ross, B., ve Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: a study of highschool students’ understanding of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11-23.
  • Rummel, J.F. (1968). An Introduction to Research Procedures in Education. Second edition, Harper and Row.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tezcan, H. ve Bilgin, E. (2004). Laboratuar yönteminin ve bazı faktörlerin öğrenci başarısına etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 175-191.
  • Tezcan, H. ve Salmaz, Ç. (2005). Atomun yapısının kavratılmasında ve yanlış kavramaların giderilmesinde bütünleştirici ve geleneksel öğretim yöntemlerinin etkileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 41-54.
  • Tobin, K. (1990). Research on science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90(5), 403-418.
  • Tulip, D., ve Cook, A. (1991). A comparison of author intentions and student perceptions about textbook characteristics. Research in Science Education, 21(1), 313-319.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. (2010a). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Öğretmen Klavuz Kitabı, MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy Köroğlu, N., Yörük, N. (2010b). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, Ankara.
  • Tunç, T., Bağcı, N., Yörük, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Çeltikli-Altunoğlu, Ü., Başdağ, G., Keleş, Ö., İpek, İ. ve Bakar, E. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 7. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Bakar, E., Başdağ, G., İpek, İ., Bağcı, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. ve Keleş, Ö. (2010c). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, İstanbul.
  • Valanides, N. (2000). Primary student teachers’ understanding of the particulate nature of matter and transformations during dissolving. Chemistry Education: Research and Practice, 1(2), 249-262.
  • Vidyapati, T.J., ve Seetharamappa, J. (1995). Higher secondary school students’ concepts of asids and bases. School Science Review, 77(278), 82-84.
  • Yağız, E. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki düşünme becerileri açısından etkinliklerin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Yahşi, D. (2006). Farklı laboratuar yaklaşımlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin asit-baz konularındaki kavramları anlamalarına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yürük N., Çakır Ö., Geban Ö. (2000). Kavramsal değişim yaklaşımının hücresel solunum konusunda öğrencilerin biyoloji dersine karşı tutumlarına etkisi, IV. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Zoller, U. (1990). Students’ misunderstandings and misconceptions in college freshman chemistry (General and Organic). Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 1053-1065.

6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ

Year 2013, Volume: 10 Issue: 1, 65 - 90, 07.08.2013

Abstract

Bu çalışmada İlköğretim 6-8. sınıflarda kullanılan Fen ve Teknoloji Ders Ki­taplarında “Madde ve Değişim” Öğrenme Alanı etkinliklerinin Fen ve Teknoloji Öğretim Programında “Madde ve Değişim” öğrenme alanı'nda yer alan kazanım­lara uygunluk, kavram öğretiminde yeterlik, etkinlik sonrası verilen ifadelerin ve kavramların doğruluğu, ilgili konu ile uyumluluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında kullanılan Milli Eğitim Bakanlığı'nın onay verdiği iki adet 6. sınıf, bir adet 7. sınıf ve iki adet 8. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitapları doküman yöntemine göre incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda ders kitaplarındaki etkinliklerin yarısından fazlasının ilgili kazanımlarla uyumlu olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışmada; 6. sınıf kitaplarında bazı kazanımlara ait etkinlik bulunmadığı, 7. ve 8. sınıf kitaplarında ise kazanımların yarısına ait etkinlik bulunmadığı belirlenmiştir. Etkinlik sonrası verilen ifadeler ve kavramlar ile ilgili bulgular incelendiğinde eksik ve yanlış tanım ve ifadelere rastlanmıştır.

References

  • Akçam, M. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). Erime ve çözünme konusundaki kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin giderilmesinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı grup çalışmalarının kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190-201. Akgün, A., Gönen, S. ve Yılmaz, A. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının karışımların yapısı ve iletkenlik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-8.
  • Akınoğlu,O. Şahin, F. ve Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi ders kitaplarının kavram haritası çizilerek değerlendirilmesi, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-8.
  • Akyol, D. (2009). Fen alanlarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin zihinlerindeki atom modellerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Aktaş, A. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi programındaki öğrenme öğretme yaşantılarının öğretim ilkelerine uygunluğu. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. Altınyüzük, C. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersi kimya konularındaki kavram yanılgıları. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ayas, A., ve Demirbaş, A. (1997). Turkish secondary students’ conception of introductory chemistry concepts. Journal of Chemical Education, 74(5), 518-521.
  • Ayas, A., Coştu, B., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2001). Öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliklerinin belirlenmesi. XV. Ulusal Kimya Kongresi.
  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü.H., Türkoğuz, S. ve Arı, E. (2002). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Aydın-Ceran, S. (2010). Yaratıcı düşünme teknikleri ile geliştirilen fen etkinliklerinin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi, Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Aydın, S. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan yeni fen ve teknoloji öğretim programındaki etkinliklerin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesindeki başarılarına etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. ve Koçakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 41-50.
  • Balım, A.G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2007). İlköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitabının incelenmesi ve ders kitabına ilişkin öğrenci görüşleri. Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus:VI. International Educational Technologies Conference. Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Best, J.W. (1959). Research in Education. Prentice Hall.
  • Bozan, M.,ve Küçüközer, H. (2008). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin fen etkinliklerine ve problem çözmeye ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 218-231.
  • Bozkurt, E. (2010). İlköğretim 5.sınıf fen ve teknoloji dersi “maddenin değişimi ve tanınması” ünitesinde gazetelerden yararlanılarak hazırlanan ders etkinliklerinin tutum, başarı ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. Bozyiğit F. (2007). İlköğretim 4. ve 5. sınıflar fen ve teknoloji dersi etkinliklerinin uygulanabilirliği üzerine öğretmen ve idareci görüşleri(Kütahya ili örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Brown, T.L., Lemay, H.E., Bursten, B.E., Murphy, C.J., Woodward, P.M. (2012). Chemistry: The Central Science, (Twelfth edition ). Pearson Prentice Hall Publishing, Printed in the United States of America. ISBN: 978-0-321-69672-4.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı, T., Bayrakçeken, S. ve Geban, Ö. (2004). Kimyadaki bazı yaygın yanlış kavramlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 135-146.
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretimi (Kuramdan Uygulamaya). Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Chang, R. (2011). Genel Kimya Temel Kavramlar. Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Demirbaş, M. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının belirli değişkenler bakımından incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 53-68.
  • Demircioğlu, H., Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). Sınıf öğretmen adaylarının kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Demircioğlu, G., Özmen, H. ve Demircioğlu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fiziksel ve kimyasal değişme kavramlarını anlama düzeyleri ve yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 170, 260-272.
  • Duverger, M. (1973). Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji açısından. Bilgi Yayınevi, Ankara. Ebenezer, J.V., ve Erickson, L.G. (1996). Chemistry students’ conception of solubility: a phenomenograpy. Science Education, 80(2), 181-201.
  • Ebenezer, J.V., ve Fraser, M.D. (2001). First year chemical engineering students’ conception of energy in solution processes: phenomenographic categories for common knowledge construction. Science Education, 85, 509-535.
  • Elgar, A.G. (2004). Science textbooks for lower secondary schools in Brunei: İssues of gender equity. İnternational Journal of Science Education, 26(7), 875–894.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: Pilot uygulama yansımaları. Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • Fensham, P., ve Fensham, N. (1987). Description and frameworks of solutions and reactions in solutions. Research in Science Education, 17, 139-148.
  • Gökçe, İ. (2006). Fen ve Teknoloji dersi programı ile öğretmen kılavuzunun içsel olarak değerlendirilmesi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar(Balıkesir Örneği). Yüksek Lisans Tezi(Yayınlanmış), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Gündoğdu, F. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Altın Kitaplar Yayınevi. Tuna Matbaacılık A.Ş., Ankara.
  • Hewson, M.G., ve Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 20(8), 731-743.
  • İşman A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET,1(1).
  • Karaca, L. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşleri, Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti: Ankara. Karadaş, A., Yaşar, I.Z., Kırbaşlar, F.G. (2012). 4. Ve 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Kitaplarında “Madde Ve Değişim” Öğrenme Alanı Etkinliklerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6(1), 94-123.
  • Kaya, Ş., Kurfallı, H., Avşar, T.,ve Aksüt, M. (2007). Eğitim yazılımlarının değerlendirilmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat.
  • Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Koray, Ö., Özdemir, M., Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin “Birimler” hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık Örneği, İlköğretim- Online, 4(2), 24Korkmaz, H., Tatar, N., Kıray, A. ve Kibar, G. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. Pasifik Yayınları, Ekoyay Eğitim Yayıncılık Matbaacılık, Ankara.
  • Madge, J. (1965). The Tools of Science an Analytical Description of Social Science Techniques. Anchor Books Doubleday and Company.
  • Maskan, A.K, Maskan, M.H, Atabay, K. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji ders kitabının değerlendirme ölçütleri yönünden incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 22-32.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. Sınıflar Öğretim Programları Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005b). İlköğretim 1-5 Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006) İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6-8) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013) İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3-8) Öğretim Programı, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 Mortimer, C.E. (1997). Modern Üniversite Kimyası. (Çeviri Editörleri: Altınata, T., Akçay, H., Anıl, H., Avcıbaşı, H., Balköse, D., Çelebi, S., Henden, E., Nişli, G., Toprak, M., Tosçalı, D., Yenigül, B.), 4. Baskıdan çeviri, Çağlayan kitabevi, İstanbul.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., Şen, O., Yavuz, S. (2002). Öğrencilerin asit-baz konusunda kavram yanılgıları ve farklı madde türlerinin kavram yanılgılarını saptama amacıyla kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nakhleh, M.B. (1992), Why some students don’t learn chemistry. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
  • Nicoll, G. (2001). A report of undergraduates’ bonding misconception. International Journal of Science Education, 23(7), 707-730.
  • Oversby, J. (2000). Is it a weak acid or a weakly acidic solution?. School Science Review, 81(297), 89-91.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Ayas, A. (2002). Kimya öğretmen adaylarının temel kimya kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Özmen, G. S. (2003). Fen Bilgisi öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Papageorgiou, G., ve Sakka, D. (2000). Primary school teachers’ views of fundamental chemical concepts. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(2), 237-247. Pardo, J.Q., ve Partoles, J.J.S. (1995). Students and teachers misapplication of Le Chatelier’s principle: ımplications for the teaching of chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching, 328(9), 939-957.
  • Petrucci, R.H., Harwood, W.S., ve Herring, F.G. (2002). Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar. (Çeviri Ed. Uyar, T., Aksoy, S.). Palme Yayıncılık, Ankara.
  • Ross, B., ve Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: a study of highschool students’ understanding of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11-23.
  • Rummel, J.F. (1968). An Introduction to Research Procedures in Education. Second edition, Harper and Row.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tezcan, H. ve Bilgin, E. (2004). Laboratuar yönteminin ve bazı faktörlerin öğrenci başarısına etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 175-191.
  • Tezcan, H. ve Salmaz, Ç. (2005). Atomun yapısının kavratılmasında ve yanlış kavramaların giderilmesinde bütünleştirici ve geleneksel öğretim yöntemlerinin etkileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 41-54.
  • Tobin, K. (1990). Research on science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90(5), 403-418.
  • Tulip, D., ve Cook, A. (1991). A comparison of author intentions and student perceptions about textbook characteristics. Research in Science Education, 21(1), 313-319.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. (2010a). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Öğretmen Klavuz Kitabı, MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G., İnal, İpek, İ., Keleş, Ö., Gürsoy Köroğlu, N., Yörük, N. (2010b). İlköğretim Fen ve Teknoloji 6. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, Ankara.
  • Tunç, T., Bağcı, N., Yörük, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Çeltikli-Altunoğlu, Ü., Başdağ, G., Keleş, Ö., İpek, İ. ve Bakar, E. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji 7. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları. Ankara.
  • Tunç, T., Bakar, E., Başdağ, G., İpek, İ., Bağcı, N., Gürsoy-Köroğlu, N., Yörük, N. ve Keleş, Ö. (2010c). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Ders Kitabı. MEB Devlet Kitapları, İstanbul.
  • Valanides, N. (2000). Primary student teachers’ understanding of the particulate nature of matter and transformations during dissolving. Chemistry Education: Research and Practice, 1(2), 249-262.
  • Vidyapati, T.J., ve Seetharamappa, J. (1995). Higher secondary school students’ concepts of asids and bases. School Science Review, 77(278), 82-84.
  • Yağız, E. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki düşünme becerileri açısından etkinliklerin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
  • Yahşi, D. (2006). Farklı laboratuar yaklaşımlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin asit-baz konularındaki kavramları anlamalarına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yürük N., Çakır Ö., Geban Ö. (2000). Kavramsal değişim yaklaşımının hücresel solunum konusunda öğrencilerin biyoloji dersine karşı tutumlarına etkisi, IV. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Zoller, U. (1990). Students’ misunderstandings and misconceptions in college freshman chemistry (General and Organic). Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 1053-1065.
There are 65 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İtır Yaşar

Ayfer Karadaş This is me

Fatma Kırbaşlar This is me

Publication Date August 7, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Yaşar, İ., Karadaş, A., & Kırbaşlar, F. (2013). 6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education, 10(1), 65-90.
AMA Yaşar İ, Karadaş A, Kırbaşlar F. 6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. August 2013;10(1):65-90.
Chicago Yaşar, İtır, Ayfer Karadaş, and Fatma Kırbaşlar. “6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ ‘MADDE VE DEĞİŞİM’ ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 10, no. 1 (August 2013): 65-90.
EndNote Yaşar İ, Karadaş A, Kırbaşlar F (August 1, 2013) 6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education 10 1 65–90.
IEEE İ. Yaşar, A. Karadaş, and F. Kırbaşlar, “6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ ‘MADDE VE DEĞİŞİM’ ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ”, HAYEF Journal of Education, vol. 10, no. 1, pp. 65–90, 2013.
ISNAD Yaşar, İtır et al. “6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ ‘MADDE VE DEĞİŞİM’ ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 10/1 (August 2013), 65-90.
JAMA Yaşar İ, Karadaş A, Kırbaşlar F. 6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2013;10:65–90.
MLA Yaşar, İtır et al. “6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ ‘MADDE VE DEĞİŞİM’ ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education, vol. 10, no. 1, 2013, pp. 65-90.
Vancouver Yaşar İ, Karadaş A, Kırbaşlar F. 6-8. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KİTAPLARINDAKİ “MADDE VE DEĞİŞİM” ÖĞRENME ALANI ETKİNLİKLERİ İLE PROGRAMDAKİ KAZANIMLARIN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2013;10(1):65-90.