The purpose of this study is to investigate the correlation between reflective thinking skills towards problem solving and academic success of elementary students in science and technology course with structural equation modelling. The correlative investigation model was adopted in the research. The sample of the research consisted of 254 students from five public elementary schools, chosen employing random sampling method. In order to answer the research question, “The reflective thinking skill towards problem solving scale” (Kızılkaya and Aşkar, 2009) was used in the study. Also, the data in relation with students’ academic success in science and technology course were gathered from their school report cards regarding the fall semester. In this research, LISREL 8.51 structural equation software was used * Doktora Öğrencisi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya gokhanbas51@gmail.com in model establishing by using the observed variables predicted. According to the findings obtained in the research, it was found out that the compatibility index results of the constructed equation model, the model-data compatibility was found out to be sufficient in the research [χ2/df=1.49; GFI=0.93; CFI=0.95; AGFI=0.89; RMSEA=0.050; RMR=0.064; SRMR=0.048; NFI=0.88; NNFI=0.94]. In the regression equa tion, it was found out that the variables best predicting students’ academic success in science and technology course were questioning, reasoning and evaluating sub-dimensions in relation to the reflective thinking skills towards problem solving.
Reflective skills towards problem solving success in science and technology course elementary students.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkiyi yapısal eşitlik modeli ile incelemektir. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup, araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Niğde ilinden tesadüfî örnekleme yöntemine göre beş okuldan seçilen toplam 254 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın problem cümlesine cevap arayabilmek için, çalışmada veriler “problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeği” (Kızılkaya ve Aşkar, 2009) ile toplanmıştır. Ayrıca, araştırmada öğrencilerin akademik başarı puanlarının belirlenmesinde güz dönemindeki karne notları dikkate alınmıştır. Araştırmada değişkenler arasında yapısal modelin kurulmasında LISREL 8.51 programından yaralanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, model-veri uyum indeksleri yeterli düzeyde bulunmuştur [χ2/sd=1.49; GFI=0.93; CFI=0.95; AGFI=0.89; RMSEA=0.050; RMR=0.064; SRMR=0.048; NFI=0.88; NNFI=0.94]. Regresyon analizinde ise, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ölçeğinin sorgulama, nedenleme ve değerlendirme alt boyutlarının öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki akademik başarılarının önemli bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır.
Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri fen ve teknoloji dersi başarısı ilköğretim öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 2 |