BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 10 Issue: 2, 35 - 45, 19.12.2013

Abstract

The purpose of this study is to decide the relation between the social networks adoption of Faculty of Education students and their loneliness. With this purpose, 133 Faculty of Education students have been incorporated into this study. In the study, UCLA Loneliness Scale and Social Networks Adoption Scale have been applied to the students. After evaluated with SPSS 18.0 program, the results taken from the scales have been achieved with Pearson Correlation, Independent t-Test and OneWay Analysis of Variance (ANOVA). It has revealed that a significant relationship between students’ scores of loneliness, and the social networks adoption. It has been concluded that the loneliness scores of the students increase according to the students’ use of social networks frequency. In addition, it can be said that students’ loneliness situation and their social networks adoption do not change according to the universities in which they study.

References

  • Argın, F. S. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi: Çekmeköy örneği. Master Thesis, Yeditepe University, Istanbul.
  • Aydın, G. ve Demir, A. (1988). Çok Yönlü Depresyon Envanterinin geçerlik ve güvenirliği [Reliability and validity of Multiscore Depression Inventory]. Psikoloji Dergisi, 6, 1–6. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Arastırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: PegemA.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi.
  • Çaylı, M. (2009). Interactive Visualization of Heterogeneous Social Networks Using Glyphs. Sabancı University. Graduate School of Engineering. Master of Science. İstanbul.
  • Çelik, İ. (2012). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ (Facebook) Kullanımlarının İncelenmesi. Master Thesis, Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Çetin, E. (2009). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiri Kitabı, 1094-1105.
  • Çoklar, A. N. (2010). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Işığında Dönüşümler. In H. Ferhan Odabaşı (Eds.), Ailede Dönüşümler (pp. 185-208). Ankara: Nobel Yayın.
  • Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23),14-28.
  • Eskin, M. (2001). Ergenlikte Yalnızlık, Başetme Yöntemleri ve Yalnızlığın İntihar Davranışı ile İlişkisi. Klinik Psikiyatri 4:5-11.
  • Genuis, S. J. ve Genuis, S. K. (2005). Implications of cyberspace communication: a role for physicians. Southern Medical Journal, 98, 451–455.
  • Hussain, I. (2012). A Study to Evaluate the Social Media Trends among University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 64, 639 – 645.
  • Kobak, K. ve Biçer, S. (2008). Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin Kullanım Nedenleri. International Educational Technology Conference. Eskişehir.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Phd Thesis, Anadolu University.
  • Kraut, P., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T. ve Scherlis, W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53, 65–77.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yay.
  • Morahan-Martin, J. (1999). The relationship between loneliness and Internet use and abuse. Cyber Psychology and Behavior, 2, 431–440.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the Internet. Computers in Human Behavior, 19, 659–671.
  • Morahan-Martina, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16, 13-29.
  • Pempek, T., Yermolayeva, A. Y. ve Calvert, L. S. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30. 227-238. Peplau, L. A. & Perlman, D. (1982). Perspectives onloneliness. Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy, LA Peplau, D Perlman (Ed), New York, John Wiley, 1-18.
  • Russell, D., Peplau, L.A. ve Ferguson, M.L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Sanders, C.E., Field, T.M., Diego, M. ve Kaplan, M. (2000). The relationship of internet to depression and social ısolation among adolescents. Adolescence, 35 (138), 237-242. Saunders, S. (2008). The Role of Social Networking Sites in Teacher Education Programs: A Qualitative Exploration. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. 2223-2228. Chesapeake, VA: AACE.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) öğrencilerinin Facebook kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımı ile ilgili görüşleri: MAKÜ örneği. International Educational Technology Conference. İstanbul.
  • Şahin, H., İşleyen, F. ve Özdemir, S. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 25-36.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost
  • Turan, Z. ve Göktaş, Y.(2011). Çevrimiçi sosyal ağlar: öğrenciler neden facebook kullanmıyor?. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, ELAZIĞ.
  • Turnalar Kurtaran, G. (2008). İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi.
  • Usluel, Y. K. ve Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenmesi Ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi. 8(15), 137-157.
  • Whang, L.S-M., Lee, S. ve Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychology & Behavıor, 6 (2), 143-150.
  • Whitty, M.T. ve McLaughlin, D.(2007). Online recreation: The relationship between loneliness, internet self-efficacy and the use of the internet for entertainment purposes. Computers in Human Behavior, 23 (3). 1435–1446.
  • Wood, A. F. (2004). Online Communication: Linking Technology, Identity and Culture. Matwah. NJ. USA: Lawrence Erlbaum Associates. Incorporated.
Year 2013, Volume: 10 Issue: 2, 35 - 45, 19.12.2013

Abstract

References

  • Argın, F. S. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi: Çekmeköy örneği. Master Thesis, Yeditepe University, Istanbul.
  • Aydın, G. ve Demir, A. (1988). Çok Yönlü Depresyon Envanterinin geçerlik ve güvenirliği [Reliability and validity of Multiscore Depression Inventory]. Psikoloji Dergisi, 6, 1–6. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Arastırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: PegemA.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi.
  • Çaylı, M. (2009). Interactive Visualization of Heterogeneous Social Networks Using Glyphs. Sabancı University. Graduate School of Engineering. Master of Science. İstanbul.
  • Çelik, İ. (2012). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ (Facebook) Kullanımlarının İncelenmesi. Master Thesis, Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Çetin, E. (2009). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiri Kitabı, 1094-1105.
  • Çoklar, A. N. (2010). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Işığında Dönüşümler. In H. Ferhan Odabaşı (Eds.), Ailede Dönüşümler (pp. 185-208). Ankara: Nobel Yayın.
  • Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23),14-28.
  • Eskin, M. (2001). Ergenlikte Yalnızlık, Başetme Yöntemleri ve Yalnızlığın İntihar Davranışı ile İlişkisi. Klinik Psikiyatri 4:5-11.
  • Genuis, S. J. ve Genuis, S. K. (2005). Implications of cyberspace communication: a role for physicians. Southern Medical Journal, 98, 451–455.
  • Hussain, I. (2012). A Study to Evaluate the Social Media Trends among University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 64, 639 – 645.
  • Kobak, K. ve Biçer, S. (2008). Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin Kullanım Nedenleri. International Educational Technology Conference. Eskişehir.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Phd Thesis, Anadolu University.
  • Kraut, P., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T. ve Scherlis, W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53, 65–77.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yay.
  • Morahan-Martin, J. (1999). The relationship between loneliness and Internet use and abuse. Cyber Psychology and Behavior, 2, 431–440.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the Internet. Computers in Human Behavior, 19, 659–671.
  • Morahan-Martina, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16, 13-29.
  • Pempek, T., Yermolayeva, A. Y. ve Calvert, L. S. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30. 227-238. Peplau, L. A. & Perlman, D. (1982). Perspectives onloneliness. Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy, LA Peplau, D Perlman (Ed), New York, John Wiley, 1-18.
  • Russell, D., Peplau, L.A. ve Ferguson, M.L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Sanders, C.E., Field, T.M., Diego, M. ve Kaplan, M. (2000). The relationship of internet to depression and social ısolation among adolescents. Adolescence, 35 (138), 237-242. Saunders, S. (2008). The Role of Social Networking Sites in Teacher Education Programs: A Qualitative Exploration. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. 2223-2228. Chesapeake, VA: AACE.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) öğrencilerinin Facebook kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımı ile ilgili görüşleri: MAKÜ örneği. International Educational Technology Conference. İstanbul.
  • Şahin, H., İşleyen, F. ve Özdemir, S. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 25-36.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost
  • Turan, Z. ve Göktaş, Y.(2011). Çevrimiçi sosyal ağlar: öğrenciler neden facebook kullanmıyor?. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, ELAZIĞ.
  • Turnalar Kurtaran, G. (2008). İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi.
  • Usluel, Y. K. ve Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenmesi Ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi. 8(15), 137-157.
  • Whang, L.S-M., Lee, S. ve Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychology & Behavıor, 6 (2), 143-150.
  • Whitty, M.T. ve McLaughlin, D.(2007). Online recreation: The relationship between loneliness, internet self-efficacy and the use of the internet for entertainment purposes. Computers in Human Behavior, 23 (3). 1435–1446.
  • Wood, A. F. (2004). Online Communication: Linking Technology, Identity and Culture. Matwah. NJ. USA: Lawrence Erlbaum Associates. Incorporated.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI

Year 2013, Volume: 10 Issue: 2, 35 - 45, 19.12.2013

Abstract

Bu çalışmada, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sosyal ağları benimseme durum­ları ile yalnızlıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmaktadır. Bu amaçla 133 Eğitim Fakültesi öğrencisi çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada, öğrencilere UCLA yalnızlık ölçeği ile Sosyal Ağları Benimseme ölçekleri uygulanmıştır. Ölçeklerden alınan sonuçlar, SPSS 18.0 programı ile değerlendirilerek Pearson Korelasyon, Bağımsız Örneklem t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile sonuçlar elde edilmiştir. Öğrencilerin yalnızlık ve sosyal ağları benimseme puanları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Öğrencilerin sosyal ağları kullanma sıklıkla­rına göre yalnızlık puanlarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin yalnızlık durumlarının ve sosyal ağları benimseme durumlarının öğrenim gördükleri üniversiteye göre değişmediği de söylenilebilir

References

  • Argın, F. S. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi: Çekmeköy örneği. Master Thesis, Yeditepe University, Istanbul.
  • Aydın, G. ve Demir, A. (1988). Çok Yönlü Depresyon Envanterinin geçerlik ve güvenirliği [Reliability and validity of Multiscore Depression Inventory]. Psikoloji Dergisi, 6, 1–6. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Arastırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: PegemA.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi.
  • Çaylı, M. (2009). Interactive Visualization of Heterogeneous Social Networks Using Glyphs. Sabancı University. Graduate School of Engineering. Master of Science. İstanbul.
  • Çelik, İ. (2012). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ (Facebook) Kullanımlarının İncelenmesi. Master Thesis, Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Çetin, E. (2009). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiri Kitabı, 1094-1105.
  • Çoklar, A. N. (2010). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Işığında Dönüşümler. In H. Ferhan Odabaşı (Eds.), Ailede Dönüşümler (pp. 185-208). Ankara: Nobel Yayın.
  • Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23),14-28.
  • Eskin, M. (2001). Ergenlikte Yalnızlık, Başetme Yöntemleri ve Yalnızlığın İntihar Davranışı ile İlişkisi. Klinik Psikiyatri 4:5-11.
  • Genuis, S. J. ve Genuis, S. K. (2005). Implications of cyberspace communication: a role for physicians. Southern Medical Journal, 98, 451–455.
  • Hussain, I. (2012). A Study to Evaluate the Social Media Trends among University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 64, 639 – 645.
  • Kobak, K. ve Biçer, S. (2008). Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin Kullanım Nedenleri. International Educational Technology Conference. Eskişehir.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Phd Thesis, Anadolu University.
  • Kraut, P., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T. ve Scherlis, W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53, 65–77.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yay.
  • Morahan-Martin, J. (1999). The relationship between loneliness and Internet use and abuse. Cyber Psychology and Behavior, 2, 431–440.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the Internet. Computers in Human Behavior, 19, 659–671.
  • Morahan-Martina, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16, 13-29.
  • Pempek, T., Yermolayeva, A. Y. ve Calvert, L. S. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30. 227-238. Peplau, L. A. & Perlman, D. (1982). Perspectives onloneliness. Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy, LA Peplau, D Perlman (Ed), New York, John Wiley, 1-18.
  • Russell, D., Peplau, L.A. ve Ferguson, M.L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Sanders, C.E., Field, T.M., Diego, M. ve Kaplan, M. (2000). The relationship of internet to depression and social ısolation among adolescents. Adolescence, 35 (138), 237-242. Saunders, S. (2008). The Role of Social Networking Sites in Teacher Education Programs: A Qualitative Exploration. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. 2223-2228. Chesapeake, VA: AACE.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) öğrencilerinin Facebook kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımı ile ilgili görüşleri: MAKÜ örneği. International Educational Technology Conference. İstanbul.
  • Şahin, H., İşleyen, F. ve Özdemir, S. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 25-36.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost
  • Turan, Z. ve Göktaş, Y.(2011). Çevrimiçi sosyal ağlar: öğrenciler neden facebook kullanmıyor?. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, ELAZIĞ.
  • Turnalar Kurtaran, G. (2008). İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi.
  • Usluel, Y. K. ve Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenmesi Ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi. 8(15), 137-157.
  • Whang, L.S-M., Lee, S. ve Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychology & Behavıor, 6 (2), 143-150.
  • Whitty, M.T. ve McLaughlin, D.(2007). Online recreation: The relationship between loneliness, internet self-efficacy and the use of the internet for entertainment purposes. Computers in Human Behavior, 23 (3). 1435–1446.
  • Wood, A. F. (2004). Online Communication: Linking Technology, Identity and Culture. Matwah. NJ. USA: Lawrence Erlbaum Associates. Incorporated.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Duygu Mutlu Bayraktar

Elif Polat Hopcan

Sinan Hopcan

Publication Date December 19, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Mutlu Bayraktar, D., Polat Hopcan, E., & Hopcan, S. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI. HAYEF Journal of Education, 10(2), 35-45.
AMA Mutlu Bayraktar D, Polat Hopcan E, Hopcan S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI. HAYEF Journal of Education. December 2013;10(2):35-45.
Chicago Mutlu Bayraktar, Duygu, Elif Polat Hopcan, and Sinan Hopcan. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI”. HAYEF Journal of Education 10, no. 2 (December 2013): 35-45.
EndNote Mutlu Bayraktar D, Polat Hopcan E, Hopcan S (December 1, 2013) ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI. HAYEF Journal of Education 10 2 35–45.
IEEE D. Mutlu Bayraktar, E. Polat Hopcan, and S. Hopcan, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI”, HAYEF Journal of Education, vol. 10, no. 2, pp. 35–45, 2013.
ISNAD Mutlu Bayraktar, Duygu et al. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI”. HAYEF Journal of Education 10/2 (December 2013), 35-45.
JAMA Mutlu Bayraktar D, Polat Hopcan E, Hopcan S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI. HAYEF Journal of Education. 2013;10:35–45.
MLA Mutlu Bayraktar, Duygu et al. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI”. HAYEF Journal of Education, vol. 10, no. 2, 2013, pp. 35-45.
Vancouver Mutlu Bayraktar D, Polat Hopcan E, Hopcan S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞLARI BENİMSEME VE YALNIZLIK DURUMLARI. HAYEF Journal of Education. 2013;10(2):35-4.