In this study, it is aimed to determine the organizational learning levels of regular and vocational high schools in accordance with the views of administrators, teachers, students and parental guardians and to compare the results acquired from the views. This study is believed to be important in terms of determining the levels of organizational learning and serving as an example to the other schools and to the researches to be done in the future.General scanning model was used for the study. With the objective of comparing organizational learning levels of Regular and Vocational High Schools, two schools for each range of first, mid-rank and last rank in ÖSS (Student Selection Exam) were chosen among the regular and vocational high schools in Istanbul province and the study was held together with 12 schools. A questionnaire, improved by Kale (2003), was applied to the administrators and teachers serving in these schools and to the students being educated in these schools and their parents. Through the questionnaires, the schools’ levels of the organizational learning were evaluated from the aspects of organizational learning school structure, team work and cooperation, politics and sources, school leadership and knowledge and skills.The results put forth that in all dimensions of organizational learning of regular and vocational high schools, a mid-level organizational learning exists and the views of the administrators, teachers, students, and parents show a meaningful differentiation related to organizational learning.
Bu araştırmada, düz ve meslek liselerinin örgütsel öğrenme düzeylerinin yönetici,
öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre belirlenmesi ve bu kişilerden elde edilen
görüşlerin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın, okullarımızın örgütsel
öğrenme düzeylerinin belirlenmesi ve yapılan iyi uygulamaların diğer okullara
ve bu konu ile ilgili yapılacak çalışmalara örnek teşkil etmesi bakımından önemli
olduğuna inanılmaktadır.
Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Düz ve meslek liselerinin örgütsel
öğrenme düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla İstanbul ilindeki düz ve meslek
liselerinden ÖSS sınavı sonuçlarına göre ilk, orta ve son sırada yer alan ikişer okul
seçilmiş ve araştırma toplam 12 okulda gerçekleştirilmiştir. Bu okullarda görev yapan
yönetici ve öğretmenler ile bu okullarda öğrenim gören öğrenciler ve bu öğrencilerin
velilerine, Kale (2003) tarafından geliştirilen anketler uygulanmıştır. Kullanılan
anketler aracılığıyla okulların örgütsel öğrenme düzeyleri örgütsel öğrenmenin okul
yapısı, takım çalışması ve işbirliği, politikalar ve kaynaklar, okul liderliği ile bilgi
ve beceriler boyutlarında değerlendirilmiştir.
Elde edilen sonuçlar, düz ve meslek liselerinin örgütsel öğrenmenin tüm boyutlarında
orta düzeyde bir örgütsel öğrenmeye sahip olduğunu, araştırmaya katılan yönetici,
öğretmen, öğrenci ve velilerin örgütsel öğrenmeye ilişkin görüşlerinin önemli düzeyde
farklılaştığını ortaya koymaktadır
Primary Language | EN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 1 |