Gamification applications appear as the new face of education in the information age. In recent years, the business sector is giving more emphasis on continuous learning and in-company training, but also faces the problem of scarce resources and time. Gamification which supports learning at work, is a practical solution to the emerging needs of qualified personnel and an ideal method to achieve positive outcomes for education of adults. Internalization and practice opportunities are major conditions of adult education, can be provided with gamification. It is known that, extrinsic motivators such as scoring, leveling, and award system help individualsto adopt and get addicted to the games. Gamification is an alternative model of distance education applications so as to convert extrinsic motivators to intrinsic motivation. Gamification supported by mobile technologies also has the potential to reach a mass users group.
Oyunlaştırma uygulamaları bilgi çağında eğitimin yeni yüzü olarak karşımıza çıkmaktadır.
Son yıllarda iş sektörü sürekli öğrenmeye ve şirket içi eğitimlere daha çok
önem vermektedir ancak, kıt kaynaklar ve zaman problemiyle de karşı karşıyadır.
Ortaya çıkan kalifiye personel ihtiyacına pratik bir çözüm yolu olarak iş başında
öğrenmeyi destekleyen oyunlaştırma, özellikle yetişkin bireylerin eğitimde olumlu
çıktılar elde etmek için ideal bir metottur. Yetişkinlerde öğrenmenin birincil şartı olan
içselleştirme ve pratik olanağı, oyunlaştırma ile sağlanabilmektedir. Oyunlarda yer
alan puan verme, seviye atlama, ödül sistemi gibi dışsal güdüleyicilerin bireylerde
içselleştiği ve bağımlılık meydana getirdikleri bilinmektedir. Bu dışsal güdüleri içsel
motivasyona dönüştüren oyunlaştırma uygulamaları uzaktan eğitimin alternatif bir
modeli olarak kullanılmaktadır. Mobil teknolojilerle de desteklenen oyunlaştırma,
çok geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşma potansiyeline de sahiptir
Primary Language | TR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 1 |