In this study the effects of using interactive white board on primary school students’ achievement in teaching English were examined. The sample of this study is comprised of 146 students doing 4th grade English classes at Şehit Teğmen Ali Yılmaz Primary School. According to the statistical analysis results, working group was divided into two groups as the experimental group and the control group.
The subject of the research was “Home Sweet Home” Unit 6, with the topics of “House rooms, furniture and prepositions”, chosen from 4th grade English student’s book were taught by using IWB to experimental group for 75 students and using blackboard to control group for 71 students. The success of experimental and control group students were investigated by English Achievement Test, a multiple choice test, which is divided into pre-tests and pro-tests. The results of the tests were evaluated by using SPSS 16.00 package program.
Findings, resulting in a significant difference, show that the use of IWB increases the students’ English academic success when compared to the use of blackboard and using IWB in teaching English affects primary school students’ achievement positively. As a result, this study will work useful for teachers and students at every field of education.
Bu araştırmada İlköğretim Birinci Kademe İngilizce Öğretiminde Akıllı
Tahta Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkileri incelenmiştir. Şehit Teğmen
Ali Yılmaz İlköğretim Okulu’nda ilköğretim 4. sınıf İngilizce derslerine devam eden 146 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. İstatistiksel
analizler sonucu çalışma grubu deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır.
MEB ilköğretim 4. Sınıf İngilizce ders kitabından seçilen ‘’Home Sweet
Home - Evim Tatlı Evim’’ 6. ünitesi konuları olan ‘’ Evin odaları, ev
eşyaları ve yer yön zarfları‘’ Deney grubunda 75 öğrenciye akıllı tahta
kullanılarak, Kontrol grubunda 71 öğrenciye kara tahta kullanılarak
işlenmiştir. Deney grubu ve Kontrol grubu öğrencilerinin başarıları ön-test
ve son-test şeklinde oluşturulan 25 soruluk çoktan seçmeli İngilizce başarı
testi aracılığıyla ölçülmüştür. Nicel veriler SPSS 16.00 paket programı
kullanılarak değerlendirilmiştir.
Elde edilen verilere göre akıllı tahta kullanımının öğrencilerin İngilizce
akademik başarıları üzerinde kara tahtaya göre anlamlı düzeyde bir fark
oluşturarak İngilizce öğretiminde akıllı tahta kullanmanın öğrenci başarısını
olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Sonuç olarak araştırmanın, eğitimin
her alanında öğretmenler ve öğrenciler için faydalı olacağı söylenilebilir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 2 |