Environmental education (EE) is becoming more important in order to be aware of personal responsibility because of increasing environmental stress. One of the EE is outdoor EE. The aim of this research is to determine the effect of ecopedagogybased outdoor EE on environmental awareness. The methods of the research is one group pretest-posttest quasi-experimental design without control group. In this way, a scale is carried out to 27 participants who join to a project which’s code is 108B023 ‘Environmental Education Intended to Be Aware of Conscious of Ecology in Çanakkale and Suburb’, supported by TUBITAK. The coefficient of Cronbach reliability is 0.891. The total scores having from pretest and posttest are analysed by Wilcoxon signed rank test, and a statistically meaningful difference is found (z = -4.542; p<.001). According to this result, ecopedagogy-based outdoor EE is effective in order to increase environmental awareness
Artan çevresel baskılar nedeni ile bireylerin, kişisel sorumluluklarının farkında
olabilmeleri için çevre eğitimine daha çok önem verilmeye başlanmıştır. Bu tür çevre
eğitimlerinden biri de sınıf dışı çevre eğitimidir. Bu araştırmanın amacı, ekopedagoji
temelli sınıf dışı çevre eğitim programının, katılımcıların çevre farkındalığı üzerine
etkisini incelemektir. Araştırmanın yöntemi tek gruplu, öntest-sontest uygulamalı
kontrol grupsuz yarı-deneysel desendir. Bu amaçla TÜBİTAK tarafından desteklenen
108B023 kodlu ‘Çanakkale ve Yakın Çevresinde Ekoloji Bilinci Oluşturmak Amaçlı
Çevre Eğitimi (2008)’ projesine katılan 27 kişiye, eğitim öncesi ve eğitim sonrası
çevresel farkındalık ölçeği uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı
0.891 bulunmuştur Ölçekten elde edilen ön test ve son test toplam puanları,
Wilcoxon işaretli sıralar testi ile karşılaştırılmış ve istatistiksel açıdan anlamlı bir
fark bulunmuştur (z = -4.542; p < .001). Bu sonuca göre ekopedagoji temelli sınıf dışı
çevre eğitim programı, katılımcıların çevresel farkındalığını arttırmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |